Gå til innhold

2x512MB eller 1x1024MB ?

peraj

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny PC basert på et 754 hovedkort.

Vurderer MSI K8T NEO FIS2R som har tre minneslots.

Da jeg skal benytte software som er avhengig av en del

minne ønsker jeg å starte med 1 gb men ha muligheten

for å senere utvide til 2 GB. Jeg kunne derfor tenke meg

å begynne med å sette inn 1x1024 fremfor 2x512 for å senere

kunne sette inn en ny 1024 brikke.

Alternativet dersom man ønsker 2 GB er :

1) 2x512 + 1x1024

2) 2x1024

Noen som vet om det spiller noen rolle hvilken konfigurasjon

man velger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker 2*512 så får du utnyttet dualddr, som har litt å si på ytelsen. Men uansett så tviler jeg på at du vil trenge mer enn 1 gig ram, ev. 1512mb? Da kan du jo bare sette inn en 512 brikke til, eller en gig til. Men som sagt så tviler jeg på at du vil trenge noe særlig mer enn 1 gig, 2 gig er overkill for en hjemmemaskin vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Har det seg ikke sånn at A64 non-fx _ikke_ støtter dual ddr da?

Har du penger nok så fyr løs på 1x1024 hvis du trenger 2GB ved en senere annledning, eller prøv å finn et hk med 4 minnesokler (hvis det finnes)

Lenke til kommentar
Hvis du bruker 2*512 så får du utnyttet dualddr, som har litt å si på ytelsen. Men uansett så tviler jeg på at du vil trenge mer enn 1 gig ram, ev. 1512mb? Da kan du jo bare sette inn en 512 brikke til, eller en gig til. Men som sagt så tviler jeg på at du vil trenge noe særlig mer enn 1 gig, 2 gig er overkill for en hjemmemaskin vil jeg tro.

A 64 støtter ikke dualddr, så det er ikke vits i å kjøpe 2x512mb brikker ;)

Lenke til kommentar

det står faktisk at enkelte A64 hovedkort (VIA K8T800) støtter dual ddr. som Abit KV8 max3 mener jeg!

bare sjekk.

skjønner bare ikke hvordan det skal gå?

det er jo en knakende god integrert minnekontroll som skal være like god som dual ddr?

Lenke til kommentar

det står faktisk at enkelte A64 hovedkort (VIA K8T800) støtter dual ddr. som Abit KV8 max3 mener jeg!

bare sjekk.

skjønner bare ikke hvordan det skal gå?

det er jo en knakende god integrert minnekontroll som skal være like god som dual ddr?

Hvis Abit sier at det støtter dualddr har de drita på leggen. Minnekontrolleren støtter bare single-ddr.

Lenke til kommentar

Socket754 systemer har ikke dual DDR. Ytelsen vil derfor forbli den samme med 1 og 2 minnebrikker.

Dessuten sier han at han følgende:

Da jeg skal benytte software som er avhengig av en del minne ønsker jeg å starte med 1 gb men ha muligheten

for å senere utvide til 2 GB.

Det eneste argumentet for å starte med 2x512 MiB er nok prisen. (1x1 GiB er dyrere enn 2x512 MiB).

Jeg har også lest litt om at hastigheten på ram'en settes ned fra max om man bruker for mange minnemoduler på en gang. Jeg husker ikke helt hvordan dette var så du får sjekke det opp selv eller vente til noen kommer med en link eller forklaring.

Lenke til kommentar

Et annet argument for 512 brikker er at timingen på 1024 er helt elendige, så hvis du ikke driver med helt spessielle oppgaver, så vil jeg ambefale deg å benytte 2 512 brikker.

PS. Det går ikke ann å bruke 3 400 mhz brikker samtidig, bare to. Med 333 mhz brikker går det derimot fint.

Lenke til kommentar
PS. Det går ikke ann å bruke 3 x 400 mhz brikker samtidig, bare to. Med 333 mhz brikker går det derimot fint.

Interessant! Dette var jeg ikke klar over. Det betyr jo at jeg må holde meg til PC2700 brikker dersom jeg velger å starte med 2x512 og fortsatt vil ha muligheten til å sette inn mer minne.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
PS. Det går ikke ann å bruke 3 x 400 mhz brikker samtidig, bare to. Med 333 mhz brikker går det derimot fint.

Interessant! Dette var jeg ikke klar over. Det betyr jo at jeg må holde meg til PC2700 brikker dersom jeg velger å starte med 2x512 og fortsatt vil ha muligheten til å sette inn mer minne.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Du trenger ikke holde deg tilbake på PC2700 minne bare fordi du har tenkt til å oppgradere til 4 DIMM senere. Kjøp heller PC3200 hele veien. (Når du setter i 4 DIMM så senker kontrolleren hastigheten på PC3200-modulene til PC2700 og dermed fungerer de som om de var PC2700-moduler)

Lenke til kommentar

" Men som sagt så tviler jeg på at du vil trenge noe særlig mer enn 1 gig, 2 gig er overkill for en hjemmemaskin vil jeg tro."

I all min tid som PC bruker så varer "overkill" perioden ikke så veldig lenge. Kanskje det er overkill akkurat nå, men skal du ha PC'en en liten stund så får du nok bruk for 2 gig etterhvert.

Aldri for mye RAM sier nå jeg.

Lenke til kommentar

altså, A64 kort (VIA K8T800) støtter da 3 gig med PC3200 minne.

det er da bare nForcekort som har denne begrensningen!!

ikke blir sur om jeg tar feil, men mener det er slik.

er jo uansett bare å lese på hjemmesiden til produsenten.

står jo der.

Lenke til kommentar
Men tror den dagen du trenger 2 gig ram så begynner resten av systemet å være utdatert også... husk at nå har de fleste 512mb ram, og 1gig regnes fremdeles som ganske mye ram.

Nå har det seg jo sånn at ikke alle folk bruker pcer til å spille å sitte i word osv.

Noen bruker den til 3d studio (mesh smooth = masse ramforbruk)

Store filmer som redigeres osv, dette spiser mer ram enn du tror! :)

Lenke til kommentar
Men tror den dagen du trenger 2 gig ram så begynner resten av systemet å være utdatert også... husk at nå har de fleste 512mb ram, og 1gig regnes fremdeles som ganske mye ram.

Nå har det seg jo sånn at ikke alle folk bruker pcer til å spille å sitte i word osv.

Noen bruker den til 3d studio (mesh smooth = masse ramforbruk)

Store filmer som redigeres osv, dette spiser mer ram enn du tror! :)

Enig! Særlig når "peraj" (trådstarter) skriver at han bruker spesiellt ram-krevende programvare.

Personlig har jeg kun 512 MiB men har av og til bruk for langt mer (~1-2 GiB) pga programmet FEMLAB. En kollega bruker et annet spesial-program og da er de 2 GiB´ene han har såvidt nok. (alt i følge taskmanager`s peak ram usage)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar folkens.

Bare for å oppsummere:

Hovedkortet jeg går for er MSI K8T NEO-FIS2R socket 754.

Dette støtter ikke dual ddr så det å ha 2x512 fremfor 1x1024

bør ikke være noe argument.

Trenger nok en del ram. Jeg jobber med Oracle Software og har

tenkt å installere 10g database server og 10g applikasjonsserver på

maskinen. Dette er MEGET minnekrevende software.

Et annet argument for 512 brikker er at timingen på 1024 er helt elendige, så hvis du ikke driver med helt spessielle oppgaver, så vil jeg ambefale deg å benytte 2 512 brikker.

Dette var jeg ikke klar over.

Det er også vært en del diskusjon rundt hvorvidt det er støtte for 3x400 MHz eller ikke. Føler vel ikke at man har konkludert 100% hva som er riktig her. Har gått

inn på hjemmesidene til MSI her, samt sett på denne linken ang memory compability. AV en eller annen grunn er ikke 3x512 400Mhz minne testet. 1024 er ikke en gang nevnt på disse sidene....

Har også lastet ned user guide for hovedkortet og her ser det ut som det er støtte for 400 MHZ Minne i alle tre slots... Litt forvirret nå! :cry: . I user guiden skiller de imidlertid mellom double sided og single sided mem modules. Kan ikke se ut fra minne spesifikasjonene hos f.eks komplett om det er Single eller Double sided. Hvordan ser man dette?

På bakgrunn av dette og alle problemene det er meldt om i forbindelse med minne for A64 baserte hovedkort kan det se ut som det er lureste er å gå for 3x512 333Mhz minne moduler. Kommer ikke opp i 2 gig men får klare meg med 1536MB.

Comments?

Lenke til kommentar
Skal bygge ny PC basert på et 754 hovedkort.

Vurderer MSI K8T NEO FIS2R som har tre minneslots.

Da jeg skal benytte software som er avhengig av en del

minne ønsker jeg å starte med 1 gb men ha muligheten

for å senere utvide til 2 GB. Jeg kunne derfor tenke meg

å begynne med å sette inn 1x1024 fremfor 2x512 for å senere

kunne sette inn en ny 1024 brikke.

Alternativet dersom man ønsker 2 GB er :

1) 2x512 + 1x1024

2) 2x1024

Noen som vet om det spiller noen rolle hvilken konfigurasjon

man velger?

Du sier du er avhengig av software som benytter mye minne?

Kjøp moduler à 1024/3200 til å begynne med, bare sørg for at di har lave timings og at di er kompatibel med ditt hovedkort.

Xp Trives fra 512+ i minne, har sett stor ytelseforskjell på 1024 (2 til 3 vinduer åpne i diverse program).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...