Gå til innhold

Hz? Får vondt i hodet av å se på skjermen.

Anbefalte innlegg

strømnette i norge gjør 50 omdreininger i sek, da blir frekvensen(hz) 100. Tenk for deg sinuskurva hvis du vet hva det er...

strømmnettet i norge=100hz.

USA=120hz

men jeg vet ikke om dette har noen med skjermene å gjøre...tror de utnytter strømmen bedre 

så det er godt mulig at skjermen din kjører på 160hz 

Joda, er klar over at strømnettet har 50hz(100),men ser ikke helt hvordan det skal begrense Hz på skjermen?

nei det var det jeg prøvde å få ut av elektrolæreren min og :roll:

hen mener at det ikke går an å ha mere en 100hz, så jeg var litt usikker på det selv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det virkelig slik at folk sitter og stirrer inni 60hz? Trodde folk visste bedre :p

LCD er bra ja :D

Hva er bedre med LCD skjermer da? har ikke CRT skjermer overtakker på Bildekvalitet eller no da? det er mye "finere" med LCD skjerm da, ser litt mer "proft" ut

Ja jeg sitter med en Gammel EL-gammel 15'' skjerm av merket Goldstar som Kun klarer 60Hz i 1024x768x16 som er det største skjermen klarer. jeg Har som Sagt helt null peilig og på skjermer, skal kjøpe ny skjerm om ikke så lenge, men har ikke peilig på hva som er bra, tenkte litt på en samtron 96P 19'' skjerm til 1500.-kr

den var både billig og stor! men den er sikkert ikke verdens beste siden den kostet bare 1500.-kr?

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
strømnette i norge gjør 50 omdreininger i sek, da blir frekvensen(hz) 100. Tenk for deg sinuskurva hvis du vet hva det er...

strømmnettet i norge=100hz.

USA=120hz

men jeg vet ikke om dette har noen med skjermene å gjøre...tror de utnytter strømmen bedre ;)

så det er godt mulig at skjermen din kjører på 160hz :yes:

Neineineineinei.

Strømnettet i Norge er på ca 50Hz (den kan variere mer enn man tror). Ja, det er forhåpentligvis en sinusbølge, ja, den krysser 0 volt 100 ganger i sekundet, men det er altså 50Hz.

Men det har ingenting med den frekvensen som skjermen bruker å gjøre.

Forlengelsen av ditt argument er kanskje at det også er umulig å klokke PCer over 100Hz? Selv Commodoren min var kjappere enn det, det virket bare ikke alltid slik... :roll:

For å gjøre forvirringen enda større; med en oppdateringsfrekvens på 50Hz oppdateres hver piksel 25 ganger i sekundet. (Hvis man kjører interlaced, da)

De som har maksimert innstillingene i Linux vet at man normalt kan tyne skjermen litt mer enn hva manualen hevder. Og hvis du kan forklare 91Hz utifra strømnettet er du flink.

Kjapp test: Hva står det på mobilladeren (eller en annen strømforsyning) din? 50 eller 100Hz?

- grå -

Lenke til kommentar
75 hz er minimum.

Selv kjørte jeg 60 hz i lange tider, uten å legge noe merke til det. Før jeg en gang oppdaget at jeg kunne stille den opp. Nå klarer jeg ikkke å  ha den på 60 i 1 min engang.

Og ja, det kan faktisk være skadelig for øynene å sittet forran en pc skjerm som kjører så lav hz.

Det er ikkje "farligere" for øynene om du har 60hz eller 100hz :wow:

det er bare det at du(ikke øyet) merker(i toppen) det visst du har hz noe under 70.

Hva mener du med at du merker det i toppen og at ikke øyet merker det? Den eneste måten merke flimmer på er vha visuell input, og da "merker" per def øyet også at det flimrer, øyet merker faktisk mer enn den bevisste delen av hjernen (på en måte, litt vanskelig å forklare det på en skikkelig måte), da hjernen gjør masse med den visuelle informasjonen (feks lager ett flytende bildet om ting går fort nok), for å gjøre hverdagen enklere for oss.

AtW

Lenke til kommentar

Huffameg før gråskjegg's innlegg var det var det mange

innlegg med grusomme feil når det gjelder frekvenser

på strømnett og skjermer.

SpaKonG Jeg må bare gjenta hva gråskjegg sa,

50 svingninger i sekundet ==== 50Hz.

Man kan ha 345,1Hz oppdateringsfrekvens om man bare

billedrøret takler det. De første TVene hadde muligens

benyttet strømnettet som frekvenskilde derfor

50Hz TV i Europa og 60Hz i USA. I moderne monitorer er

det absolutt ikke slik.

Det som skjer er at først gjøres vekselspeningen i

stikkontakten om til likespenning (0Hz) som deretter

hakkes opp til veksel spenning på hvertfall over 25kHz og

kjøres inn i en trafo, etter trafoen gjøres spenningen om til

en likespenning igjenn, ofte har trafoen fllere uttak med forskjellige

spenninger, men påenget er at strømmen som elektronikken

i skjermen får er 0Hz så benyttes oscillatorer som danner den ønskede

frekvensen, det benyttes jo mange forskjellige frekvenser i en skjerm.

Lenke til kommentar
det er kombinasjonen av skjermkortet og skjermen som avgjør kor høg Hz du kan ha....

personleg meinar eg at 85 Hz er minimum, og køyrer 100 Hz til vanleg :thumbup:

for dei som meinar at 75 Hz er nok: bruk 85 HZ i 10 minutter og still ned til 75 Hz... merkbar forskjell? :yes:

Eeeh... Bare en ting:

Jeg kjører 75 Hz nå, men om jeg øker til 85 Hz, vil det også bli 85 Hz i spill? Da kommer det i så fall til å hakke!!! :thumbdown:

Lenke til kommentar
SpaKonG Jeg må bare gjenta hva gråskjegg sa,

50 svingninger i sekundet ==== 50Hz.

Man kan ha 345,1Hz oppdateringsfrekvens om man bare

billedrøret takler det. De første TVene hadde muligens

benyttet strømnettet som frekvenskilde derfor

50Hz TV i Europa og 60Hz i USA. I moderne monitorer er

det absolutt ikke slik.

Takk for oppklaring. Syntes at det ville vært rart om oppdateringsfrekvensen hadde blitt styrt av strømnettet ;)

Lenke til kommentar

Må bare støtte Grå her og si at strømnettet er på 50Hz i Norge. Helt utrolig at folk kan påstå noe annet.

I Norge får vi strømmen fra vannkraftverk. Disse vannkraftverkene har generatorer som er såkalte synkronmaskiner. Når man skal kople inn en synkrnmaskin inn på nettet må man la den gå som motor først (nettet driver maskinen). Rotoren vil da gå like fort som det roterende magnetfeltet som er indusert av stator - antall omdreinger pr. min er da n=(120*f)/P der f er frekvensen på nettet og P er antall poler i stator(eller rotor siden ant poler i stator og roter er like).

Etter å ha koblet maskinen på nettet vil man deretter la vannet strømme over skovlhjulene i vannkraftverket. Synkronmaskinen vil da begynne å gå som generator istedenfor motor - og maskinen leverer energi til strømnettet. Når maskinen går som generator vil polene i rotorfeltet ligge litt foran polene i det roterende magnetfeltet i stator - "rotor drar på stator" - vinkelen mellom magnetfeltene vil øke når man øker belastningen på maskinen. Allikevel vil turtallet være konstant og dermed vil også frekvensen være konstant - utfra formelen ovenfor. Frekvensen vil bare variere litt - mellom 48 og 52 Hz avh av hvor mye man belaster strømnettet.

Kunne forklart variasjonen i frekvens også men tenkte at dette var nok i denne omgang. Hvis man vil vite mere foreslår jeg at man tar faget "Elektriske maskiner" på NTNU.

mag

Lenke til kommentar
det er kombinasjonen av skjermkortet og skjermen som avgjør kor høg Hz du kan ha....

personleg meinar eg at 85 Hz er minimum, og køyrer 100 Hz til vanleg  :thumbup:

for dei som meinar at 75 Hz er nok: bruk 85 HZ i 10 minutter og still ned til 75 Hz... merkbar forskjell?  :yes:

Eeeh... Bare en ting:

Jeg kjører 75 Hz nå, men om jeg øker til 85 Hz, vil det også bli 85 Hz i spill? Da kommer det i så fall til å hakke!!! :thumbdown:

Tror ikke skjerm innstillingene dine har noe å si på Ytelsen i spill.

Så nei tror ikke det begynner å hakke.

(skyt meg hvis jeg har feil :devil:)

Lenke til kommentar

ja.often skjermen som setter begrensing for hz..

kan ha på 85 hz opp til 1024x768,skal jeg over dette må jeg ned på 75hz..

men spiller ikke under 1152x864 så jeg får vel leve med det..

da jeg hadde win 98 kunne jeg sette opp hz helt til 120 på 1024x768,kan hende

ikke driverene støtter mere i xp..

men når jeg hadde 60 hz før fikk jeg av og til vondt i hodet,stor forskjell mellom

60 og 75...

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

personleg meinar eg at 85 Hz er minimum, og køyrer 100 Hz til vanleg  :thumbup:

for dei som meinar at 75 Hz er nok: bruk 85 HZ i 10 minutter og still ned til 75 Hz... merkbar forskjell?  :yes:

Eeeh... Bare en ting:

Altså, hvis skjermen din er stilt inn på 85 Hz, vil ingen av spillene dine gå fortere enn 85 bilder i sekundet (fps). Hvis du skrur av Vsync (eller skrur av "wait for Vsync"), vil skjermkortet fungere uavhengig av skjermen og tillate høyere fps.

Dette har ikke så stor betydning for vanlig bruk, siden 85 fps er mer enn nok. Men merk deg at hvis du skrur av Vsync, kan det føre til forstyrrelser på skjermen (jeg har riktignok ikke opplevd det selv). Så det er ditt valg, men det spiller liten rolle om Vsync er på eller av i hverdagslig bruk.

Lenke til kommentar
Altså, hvis skjermen din er stilt inn på 85 Hz, vil ingen av spillene dine gå fortere enn 85 bilder i sekundet (fps). Hvis du skrur av Vsync (eller skrur av "wait for Vsync"), vil skjermkortet fungere uavhengig av skjermen og tillate høyere fps.

Interessant filosofisk spørsmål; Hvis skjermkortets 3d-rendrer tegner 200 bilder i sekundet (internt i grafikkminnet), mens skjermkortets utgang bare sender i 85 Hz, hva er FPS da?

Litt usikker på hva definisjonen av "Frames" sier...

Lenke til kommentar

med Vsync så har du 85fps, basta.

slår du av vsync og har ett grafikkort som produserer 200 frames på en skjerm som kjører på 85hz, så blir det sendt mange mange flere bilder til skjermen en den klarer å tegne, noe som igjen vil tilsi at skjermen må starte å tegne nye bilder på skjermen før den hadde greidd å sveipe over skjermen en eneste gang. dette igjen leder til noe som er kjent som 'tearing', dvs bildet blir oppstykket og vil vise seg ganske godt i heftige scener i spill, og senke den overalle spillgleden, og muligens gjøre ting værre pga tearingen forstyrrer spilleren og han gjør det dårligere enn han kunne ha gjort uforstyrret.

jeg har en skjerm som makser ut på 85Hz i 1280x1024, og jeg har låst oppdateringsfrekvensen i alle oppløsninger fra 1280x1024 og ned på 85Hz (Reforce er ett genialt verktøy), samtidig som Vsync er alltid på.. eneste minuset med Vsync er at når maskinen ikke greier å opprettholde stødig 85 bilder i sekundet så vil grafikkdriveren automatisk halvere fps'en for å kunne opprettholde ett perfekt bilde på skjermen. i andre ord, greier ikke maskinen/skjermkortet 85 bilder i sekundet, så halveres antall bilder sendt til skjermen til 42.5, hvor hvert andre bilde sendt til skjermen er en tro kopi av første bildet. så skjermen får tilsendt 85 bilder i sekundet men egentelig er annen hvert bilde bare en kopi av første..

Vsync har sine fordeler og ulemper.. men i dag hvor veldig mange har heftige pc'er og enda heftigere skjermkort så begynner minusene med vsync å forsvinne.

Lenke til kommentar

Når du har 60 hz på crt klarer øynene og akkurat merke flimringen på skjermen..

Selv om ikke du merker det..

Dvs at øynene prøver og snappe dette opp.. dermed anstrenger du deg selv mye mere..

GARANTERT det som gjør at du får vondt i øynene..

De fleste nye skjermer takler 85hz eller mere

Lenke til kommentar

JEg kjører på minimum 100Hz, og har gjort det i en stund nå. Når jeg nå går ned til 85 Hz merker jeg stor forskjelle, føler at bilde flimrer osv. Jeg merket egentligi kke store forskjellen når jeg gikk opp, men å gå ned va ikke noe bra. Jeg ville anbefale å kjøre på minimum 85Hz, 100 om mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...