Gå til innhold

Hz? Får vondt i hodet av å se på skjermen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
personlig ser jeg lett forskjell på 85 hz og 100 hz, selv 100 virker litt i minste laget, skulle gjerne hatt 120 (eller lcd). Så det er veldig individuelt hvor mye man kan ha det på

Jupp. Individuelt både med tanke på person og type skjerm. Det er stor forskjell i synktiden til lysemisjonen fra fosforbelegget på forskjellige (CRT) skjermer. Nye skjermer er raskere, og vil dermed tilsynelatende flimre mer på samme frekvens.

Lenke til kommentar
Jeg kjører på 160 hz. Eneste forskjellen på 120hz og 160hz er at musmarkøren "beveger" seg raskere. ;)

Jeg Har KUN en 60 eller 75Hz skjerm nå. og jeg merker veldig stor forskjell på 60 og 75hz for øynene, det er Mye mer behagelig og se på 75hz enn 60hz, spesielt ille er det å måtte stille tilbake til 60hz igjen!. skal få ny skjerm snart heldigvis,

Men hadde du fått en skjerm med 160hz? finnes det? jeg trodde at 100hz var det meste jeg... men jeg har NULL peilig og på skjermer, bare den er stor så er jeg fornøyd! :blush:

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
75 hz er minimum.

Selv kjørte jeg 60 hz i lange tider, uten å legge noe merke til det. Før jeg en gang oppdaget at jeg kunne stille den opp. Nå klarer jeg ikkke å ha den på 60 i 1 min engang.

Og ja, det kan faktisk være skadelig for øynene å sittet forran en pc skjerm som kjører så lav hz.

Det er ikkje "farligere" for øynene om du har 60hz eller 100hz :wow:

det er bare det at du(ikke øyet) merker(i toppen) det visst du har hz noe under 70.

Lenke til kommentar
Jeg kjører på 160 hz. Eneste forskjellen på 120hz og 160hz er at musmarkøren "beveger" seg raskere. ;)

Jeg Har KUN en 60 eller 75Hz skjerm nå. og jeg merker veldig stor forskjell på 60 og 75hz for øynene, det er Mye mer behagelig og se på 75hz enn 60hz, spesielt ille er det å måtte stille tilbake til 60hz igjen!. skal få ny skjerm snart heldigvis,

Men hadde du fått en skjerm med 160hz? finnes det? jeg trodde at 100hz var det meste jeg... men jeg har NULL peilig og på skjermer, bare den er stor så er jeg fornøyd! :blush:

du får skjermer som tåler 120hz, men jeg tror ikke du kan ha mere en 100hz i norge siden strømnettet er 50hz.(50*2=100)

Lenke til kommentar

Kjekkt med LCD skjermer egerntlig, trenger ikke stille hertz i det hele tatt og du får ikke hodepine av dem, CRT skjermer som ikke takkler 85 hertz i 1024x768 32 bit er søppel!

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
ok. skal prøve det. Men hva kan skje om jeg stiller opp til for høy Hz? Det er sånn "vil du beholde disse innstillingene?" knapp kanskje?

Tror neppe det er "noen for høy HZ"

Jeg stilte nettopp opp min fra 60 HZ til 85 HZ og merka fort at det ble litt mer behagelig, ihvertfall når jeg prøvde å skru tilbake til 60 HZ etter noen minutter...

for høy hz for skjermen han har...

det er liksom ikkje alle skjermer som man kan sette hz'en rett opp på 100 på ;)

Lenke til kommentar

Hadde og problemer med kraftig hodeverk etter flere timer foran pc`en, kjørte da en 19" CRT skjerm på 85MHz. Dette ble et så stort problem at eg rett og slett måtte bytte til LCD skjerm.

Har en kompis som sitter så og si hele døgnet foran pc`en, han måtte skifte til LCD fordi øynene hans tålte ikke CRT lenger.( ja det kan faktisk gå så langt)

Så min anbefaling er, vis du er mye plaget med hodeverk pga pc bruk. Så er den beste løsningen å skaffe seg en LCD skjerm.

Lenke til kommentar
du får skjermer som tåler 120hz, men jeg tror ikke du kan ha mere en 100hz i norge siden strømnettet er 50hz.(50*2=100)

Skjermen min støtter 200hz i 800x600, bruker 160hz i 1024x768. Dette er skjermen hvis du tviler ;)

ja skjermen din støtter 160hz, men jeg er ikke sikker på om den kjører på 160hz selv om du har stilt den inn på det..hvis det er sånn som jeg husker, kjører den på 100hz....

Lenke til kommentar
ja skjermen din støtter 160hz, men jeg er ikke sikker på om den kjører på 160hz selv om du har stilt den inn på det..hvis det er sånn som jeg husker, kjører den på 100hz....

Hmm, mulig det, men jeg merker forskjell fra 120hz til 160hz som skrevet tidligere. Og i spill med Vsync på har jeg også max.160 Fps(ved 160hz). Så jeg er ikke helt med...

Gjerne forklar nærmere..

Lenke til kommentar

Hmm, mulig det, men jeg merker forskjell fra 120hz til 160hz som skrevet tidligere. Og i spill med Vsync på har jeg også max.160 Fps(ved 160hz). Så jeg er ikke helt med...

Gjerne forklar nærmere..

strømnette i norge gjør 50 omdreininger i sek, da blir frekvensen(hz) 100. Tenk for deg sinuskurva hvis du vet hva det er...

strømmnettet i norge=100hz.

USA=120hz

men jeg vet ikke om dette har noen med skjermene å gjøre...tror de utnytter strømmen bedre ;)

så det er godt mulig at skjermen din kjører på 160hz :yes:

Lenke til kommentar
strømnette i norge gjør 50 omdreininger i sek, da blir frekvensen(hz) 100. Tenk for deg sinuskurva hvis du vet hva det er...

strømmnettet i norge=100hz.

USA=120hz

men jeg vet ikke om dette har noen med skjermene å gjøre...tror de utnytter strømmen bedre 

så det er godt mulig at skjermen din kjører på 160hz 

Joda, er klar over at strømnettet har 50hz(100),men ser ikke helt hvordan det skal begrense Hz på skjermen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...