Leoron Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Hei. Jeg hadde akkuratt tatt en liten formatering og glemt å stille på hz på skjermkortet. Det som skjedde var at etter noen få timer fikk jeg dritvondt i hodet og kunne ikke engang se på tv. Dette skjedde noen ganger og nå vegrer jeg meg for å sitte forran dataen (sukk). Plutselig slo det meg at jeg ikke hadde stilt opp hz'en som default står på 60 Hz, noe som er veldig lavt. Jeg har nå stilt den høyere. Det jeg egentlig lurer på er om det er sansynlig at det var dette som gjorde at jeg fikk vondt i hodet. Har noen noe erfaring med dette selv? Thanx. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Går ut ifra at du har crt skjerm og da er 60hz litt lavt. Velg den høyeste hz som skjermen tillater. Bør være over 75hz, men det spørs hvor stor oppløsning du har og hvilket skjermkort du bruker.... Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Det er høyst sannsynlig at det var det som gjorde det. 60hz er ikke behagelig i lange perioder. Men litt vel gale at du ikke kunne se på tv? Det er vel bare å se hvordan det går med høyere hertz om det skjer det samme. Lenke til kommentar
eln Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 har aldri fått ont i hode av å se på en skjerm med 60htz. men øynene blir jo helt fucka blir direkte klar av å bare se på skjermen Lenke til kommentar
MikKiX Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Det er viktig at oppdateringsfrekvensen ikke er lavere enn 85 Hz. Still inn dette med skjermkortdriveren! Ja, man blir sliten av flimrete skjermer!!! Beste måten å oppdage om skermen flimrer på er å se på noe ved siden av skjermen, og tenk på om skjermbildet ser ubevegelig ut. Øyet er mer følsomt for bevegelse (flimring) til siden for det vi ser på... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 75 hz er minimum. Selv kjørte jeg 60 hz i lange tider, uten å legge noe merke til det. Før jeg en gang oppdaget at jeg kunne stille den opp. Nå klarer jeg ikkke å ha den på 60 i 1 min engang. Og ja, det kan faktisk være skadelig for øynene å sittet forran en pc skjerm som kjører så lav hz. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Vel, det kommer HELT an på hvor nært du sitter skjermen. Hvis det er 40 CM til skjermen, burde 75-80 Hertz være nok. Sitter du 2-3 Meter fra skjermen, blir det noe annet. Og det andre spørsmålet: Du sliter øynene ut ved å ha for lav oppdateringsfrekvens, og dette fører til hodepine. Lenke til kommentar
Ikon Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Hei. Jeg hadde akkuratt tatt en liten formatering og glemt å stille på hz på skjermkortet. Det som skjedde var at etter noen få timer fikk jeg dritvondt i hodet og kunne ikke engang se på tv. Dette skjedde noen ganger og nå vegrer jeg meg for å sitte forran dataen (sukk). Plutselig slo det meg at jeg ikke hadde stilt opp hz'en som default står på 60 Hz, noe som er veldig lavt. Jeg har nå stilt den høyere. Det jeg egentlig lurer på er om det er sansynlig at det var dette som gjorde at jeg fikk vondt i hodet. Har noen noe erfaring med dette selv? Thanx. Som du ser på svarene her så er dette litt forskjellig fra person til person, men som oftest så går 75 hz. Personlig blir dette for lavt for meg og jeg ser flimring alikevel. ved 85hz og oppover så blir det bra nok. Finn ut hva som ikke gir deg hodepine og bruk det. Nå skal det også sies at man kan få vondt i hoved av høy hz også, tar bare litt lengre tid Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Hvor endrer man HZ? Quoter mikki78: Det er viktig at oppdateringsfrekvensen ikke er lavere enn 85 Hz. Still inn dette med skjermkortdriveren! Lenke til kommentar
Richie Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 (endret) Hvor endrer man HZ? Høyreklikk på skrivebordet og velg Egenskaper/Properties. Under skillearket Settings trykker du på Advanced. Under skillearket Monitor kan du endre frekvens. Endret 2. mars 2004 av Richie Lenke til kommentar
master_x Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Jeg stillte nettop inn fra 60 til 75Hz. MERKBAR forskjell ja! rett og slett sinnsykt digg Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Noen (bl.a. min mor) ser ikke forskjell på 60hz og 100hz. Hver gang jeg setter meg ved en fremmed maskin er det første jeg gjør å sette opp hertzen. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen kan sitte å se på en 60hz crt skjerm. Blir som å se på en lampe som blinker i et sett. Sick! 85hz burde bli påbudt. Lenke til kommentar
master_x Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 er det skjermkortet som setter grense for hvor høy Hz du kan kjøre? Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 det er kombinasjonen av skjermkortet og skjermen som avgjør kor høg Hz du kan ha.... personleg meinar eg at 85 Hz er minimum, og køyrer 100 Hz til vanleg for dei som meinar at 75 Hz er nok: bruk 85 HZ i 10 minutter og still ned til 75 Hz... merkbar forskjell? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 er det skjermkortet som setter grense for hvor høy Hz du kan kjøre? Det er nesten alltid skjermen som er begrensingen, personlig ser jeg lett forskjell på 85 hz og 100 hz, selv 100 virker litt i minste laget, skulle gjerne hatt 120 (eller lcd). Så det er veldig individuelt hvor mye man kan ha det på (ikke at jeg får direkte vondt i hodet av å ha det lavt, men jeg liker det ikke, blir sliten). AtW Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Skjermen bestemmer hvor høyt du kan ha den. På min er 60 maks, høyere enn det blir bare tull... Lenke til kommentar
master_x Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 ok. skal prøve det. Men hva kan skje om jeg stiller opp til for høy Hz? Det er sånn "vil du beholde disse innstillingene?" knapp kanskje? Lenke til kommentar
MikKiX Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 er det skjermkortet som setter grense for hvor høy Hz du kan kjøre? Ja alle skjermkort har en grense for hvor høy oppdateringsfrekvens som kan vises. Den avgjørende faktoren er hvilken RAMDAC som sitter på skjermkortet. I praksis er vanligvis skjermen som setter begrensningen på oppdateringshastigheten. Hvis man setter høyere frekvens enn skjermen støtter blir skjermen svart (null bilde). Vanligvis vil bildet komme tilbake hvis man ikke trykker på noen knapper, da det kommer opp en dialogboks som spør om du fortsatt har bilde, og hvis du ikke trykker OK innen 15 sekunder går systemet tilbake til gammel oppdateringsfrekvens igjen. Det bør også sies at enkelte drivere er litt kompliserte å endre oppdateringshastigheten i. For eksempel til ATI driverene må man gå inn i et eget skjema og sette at maksoppfriskningshastigheten til skjermen skal være noe annet enn standard=60Hz. Mange har ikke fått med seg dette, og skjønner ikke hvorfor skjermen fortsatt flimrer etter de har endret Hz-en til over 80 Hz. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 ok. skal prøve det. Men hva kan skje om jeg stiller opp til for høy Hz? Det er sånn "vil du beholde disse innstillingene?" knapp kanskje? Tror neppe det er "noen for høy HZ" Jeg stilte nettopp opp min fra 60 HZ til 85 HZ og merka fort at det ble litt mer behagelig, ihvertfall når jeg prøvde å skru tilbake til 60 HZ etter noen minutter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå