Gå til innhold

Forslag til webserver i billigklassen?

Anbefalte innlegg

Webserver: tomcat 4.1

Dataene får den fra en databaseserver.

99,9% av websidene er dynamiske.

Min teori er da at denne kun trenger kjappt minne/cpu og minimalt med lagringsplass. Hadde tenkt meg en, evt to Raptor 36gb sata disker (i raid 1 hvis 2 disker)

Burde helst passe inn i et 19" rack. Helst 1U. 2U er også ok, noe større enn dette og jeg kan liksågodt bruke et pc kabinett

Prioritering:

1. Oppetid

2. Pris

3. Hastightet

Har sett litt rundt på komplett selv, men fant ikke noen passende 1U rack osv osv. Tenkte at dette kunne være en passende utfordring til forespørsel om spillmaskiner som det florerer av :)

Oppdatering:

Har lest endel tester rundt omkring og Xeon går ut vinduet pga bl.a. denne testen:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.html?i=1935&p=9

Har tenkt på følgende oppsett og vil gjerne ha tilbakemeldinger på: valg av ram, valg av kabinett, og evt forslag.

1x MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 KT800, Dual, SATA, GbLAN, ATX, DDR

2x AMD Opteron 244, 1.8 GHz, 2way Socket 940, 1 MB cache, BOXED

1x Corsair TWINX1024R-3200C2 1024MB REG Kit w/two matched CMX512R-3200C2 DIMMs

1x Chieftec 19" 4U UNC-410B-3R ATX 2x300W Redundant -ATX

2x Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA 10000RPM 8MB cache WD360GD

244'n yter ca 88% så bra som 248'n og koster 50% så mye. Når man skal ha to stykker blir dette 8000 kr billigere.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha det i 1U formfaktor tror jeg du kommer best ut av det fra f.eks Dell e.l. Komplett/PS har mildt sagt elendig utvalg (og priser) på denne fronten.

Dell PowerEdge 750 [her] begynner på under 10 tusen inkl MVA, skal du ha den specet med en P4 3.2GHz og 1GB RAM snakker du om rundt 15000. Konfigureres selvsagt etter behov.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kan si at Hardware.no med søstersider kjører på én dual Opteron 244 med 2 GB RAM med 2x 120 GB SATA disker, 1U rack. Vel å merke er det ikke forum, prisguide osv kun artikler. Serveren kjører også databasen.

Det er null last på maskinen som kjører debian for AMD64. Vi kjøpte en Appro-server fra Quad Computer (quad.no). Rimelig og bra maskiner. Dog noe leveringstid.

Om oppetid er veldig viktig så burde dere se på redundant strømforsyning, men da blir det fort dyrere også. I tillegg er det få 1U-kabinetter som støtter redundant PSU.

Vi skal sette opp en ny dual Opteron 248 med 4 GB ram og 2x 73 GB U320 SCSI i morgen. Den skal kjøre forumet... Noen ting drar så sykt mye last...

Lenke til kommentar
Om oppetid er veldig viktig så burde dere se på redundant strømforsyning, men da blir det fort dyrere også. I tillegg er det få 1U-kabinetter som støtter redundant PSU.

Vi skal sette opp en ny dual Opteron 248 med 4 GB ram og 2x 73 GB U320 SCSI i morgen. Den skal kjøre forumet... Noen ting drar så sykt mye last...

Vi har ikke noe særlig last heller, men vi må nok bytte til https og måtte slå på html komprimering etterhvert*. I tillegg så har vi kun dynamiske websider, så smarte caching løsninger fungerer dårlig.

Forslaget mitt er med redundant strømforsyning. Faktisk så er det sånn at det 4U kabinettet med redundant strømforsyning koster 1/3 av totalprisen!?

Quad sine appro servere er fine de, men de koster egentlig mer enn de smaker. Det oppsettet jeg la fram koster ca 20k, fra quad koster et tilsvarende 35k. Nå er dette med 5 års garanti, men her er det jo snakk om at man nesten kan kjøpe en server som backup... Det som er overlegent med appro serverene er at de er på 1U og 2U, men inntil videre har vi ikke plassproblemer :)

Andre ting er at hovedkortet jeg har valgt har max 6,4gb minnebåndbredde, mens det fra quad har det dobbelte av dette... Så noen tester fra GamePC, og det så ikke ut til å gjøre noe stort utslag, utenom på syntetiske tester. (søk på numa på www.gamepc.com/labs)

*Morsomt med menyer som tar 2mb ukomprimert og 200kb komprimert... Det er jo forsåvidt også billigere å kjøpe en server til 20k enn å oppgradere linjehastigheten til det dobbelte.

Lenke til kommentar
Ellers, om pris var viktig, så kan jo en dual AMD AthlonMP være løsningen. Er vel ikke så mange ferdige servere med slike prosessorer, slik at service/garanti blir det litt verre med. Selvbygging blir ihvertfall billig, og de yter rimelig godt.

Egentlig ikke, de har ingenting å stille opp med i forhold til Opteron...

PS: når jeg linker til en test på www.anandtech.com så har jeg lest reviews der.

Takk for linken til aceshardware ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Ellers, om pris var viktig, så kan jo en dual AMD AthlonMP være løsningen. Er vel ikke så mange ferdige servere med slike prosessorer, slik at service/garanti blir det litt verre med. Selvbygging blir ihvertfall billig, og de yter rimelig godt.

Egentlig ikke, de har ingenting å stille opp med i forhold til Opteron...

PS: når jeg linker til en test på www.anandtech.com så har jeg lest reviews der.

Det sier seg vel at Dual AMD MP stiller litt svakere enn Opteron, men alt er jo til sitt bruk.

Vi har en Dual AMD MP her på jobben, med MSI HK, 1 GB med tregt reg minne, 2*MP 2200, 2*120GB 7200 disker, og det holdt for oss.

Denne serveren står som web/sql server og betjener ca 5000 forskjellige brukere hver dag, har ca 20-30 000 side oppslag hver dag, og vi har "kassa" til butikken på den, og vi har ikke noe å utsette på den.

Prisen for denne var ca 12-14 K for ett års tid siden, og den funker fortsatt.

:dontgetit:

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...