Gå til innhold

Hjemmesnekra fotostudio

Anbefalte innlegg

Jeg har fått kjøpt meg brukbart kamera og synes det er ulidelig morro å ta portrettbilder (og litt akt) Så fikk jeg rydda til et ganske stort rom jeg kan bruke til studio. Men skuffelsen ble stor da jeg kikka på fotolys og blitser... veeeeldig dyre saker. Så jeg gikk til innkjøp av to halogenlamper på 150w hver. Og stativ til disse. Så har jeg fra før en uplightlampe på 300w, men den lyser da bare opp i taket, men kan vel brukes som et slags hovedlys. Har testa litt, og det funker på et vis. Får satt lyset ganske så bra. men jeg vil gjerne ha tips om hva jeg kan bruke som lysdemping og hva jeg kan bruke som kulisser. Har som hovedkulisser hengt opp hvite laken på veggene.... men jeg er meget takknemlig for tips rundt dette hjemmesnekra studioet mitt. Har foresten et Sony DSC-F828 og ekstern blits om det skulle være av betydning for tipsene. På forhånd takk for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laken, presenninger og papirbakgrunner kan være bakgrunner. Profesjonelle papirbakgrunner er imidlertid litt dyre.

For å diffusere lyset kan du også forsøke med hvite laken, evt. matpapir/vanlig papir. På en workshop på Mallorca i regi av Olympus så jeg at en av verdens beste fotografer brukte Isopor til diffusjon. Men det var foran kraftige studioblitser, tviler på at lyset i 130W halogenlamper er kraftig nok.

I profesjonelle fotoforretninger kan man også få kjøpt diffuseringskiver fra firmaer som f.eks. Lastolite.

Et bra komplett sett med studioblitser, stativer og paraplyer trenger ikke å koste mer enn 8-12 000 kroner. Til syvende og sist vil nok dette være å foretrekke fremfor en hjemmesnekret løsning.

Halogenlamper har ganske varm fargetemperatur, noe som vil påvirke bildene. Med manuell hvitbalanse bør man imidlertid kunne leve med dette. Pass også på at det du bruker for diffusjon ikke gir et annet fargestikk enn det du stiller inn på hvitbalansen. Skal du bruke forskjellige lyskilder bør du sørge for at de har samme fargetemperatur.

Lenke til kommentar

Respons, ja? Det ser ut til at alle stiller spørsmål om "alt" i gruppen "Digitalkamera". Når det er sagt, så burde det ha vært en egen gruppe for de som ønsker å få en uttalelse på hvilket kamera de skal velge. Mye av den type innlegg, synes jeg.

Tilbake til "Hjemmesnekra fotostudio":

Jeg kjøpte meg et sort tøystykke (2x3 meter) som jeg henger opp. Så kjøpte jeg et par arbeidslamper (med teleskop-stativ. Kostet kr. 235,-/stk.). Opplevde vel at å sette disse direkte mot personen(e), lagde mye skygger. Det som kanskje kan være mere aktuellt, er å rette lampene rett opp (mot et hvitt tak) eller snu de helt rundt og la de peke mot en hvit vegg som ikke står for langt unna, slik at den kaster lys tilbake.

Prøvde også å henge noe foran disse lampene, men ble ikke kvitt skyggene.

NB: HUSK AT DISSE LAMPENE GIR MYE VARME FRA SEG!!! Så pass på!!!.

Ellers så så jeg en artikkel i det siste "Digital Foto" der man gikk gjennom nettopp dette temaet. Der ble det foreslått bl.a. å bruke stuelamper (stålamper). Der brukte et stor papp-stykke som bakgrunn (som igjen lå på et bord).

Kanskje andre kommer flere synspunkter?

MVH

stimas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, etter glimrende tips herifra, så sitter jeg nå med et flott studio som funker utmerket! Har et tøystykke i burgunder og et i beige på 2 x 5 m hver. Så kjøpte jeg en 500w lampe på teleskopstativ og to på 150w også på stativ. Så har jeg etter mye eksprimentering funnet ut hvordan jeg får best lys ut av dette. ved bruk av manuell lysmåling, blir det veldig bra. Jo, det er gøy med foto! :)
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er ikke noen ringrev på studioknipsing, men jeg mener at jeg husker et par tips:

Hos bygghandlere kan man få kjøpt hvite plater (den engelske artikkelen snakket om "poly boards", sikkert en type plastplater). De er gode til å bounce lys og for å hjemme ting (f.eks mer lysrigg) bak hvis bakgrunnen også er hvit. Proffstudioer bruker visstnok slikt og de koster ikke mye.

Hvis du har sterk lyssetting og er plaget med flare, så kan du feste et stykke papp til kameraet med f.eks en Wiggly Worm eller lignende.

Dersom du bruker blits, så kan du få fine effekter med blits reflektorer, du kan lage selv eller sjekk ut Bowens Int.

Ps: Siden du skyter digitalt trenger du ikke bry deg om hva slags fargetemp lyskildene dine har, men det er viktig at alle lysene har rimelig lik farge. Dersom du har store forskjeller i hvit i forskjellige områder av bildet, så er det svært vanskelig å sette hvitbalansen i etterkant.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...