Gå til innhold

Filme fra 8 mm smalfilm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lerret er bedre å framvise på enn et ark, og det kan du låne fra din lokale kirke, skole, kommunehus e.l. I tillegg burde du bruke et Sony videokamera med manuell justering av lukkerhastighet, dette for at du skal kunne bruke lukker på 1/25 sekund, noe som forsikrer så lite slik "blafring" som mulig. Dersom du har muligheten til det, så burde du også justere avspillingshastigheten på fremviseren fra 24 til ca 25 bilder per sekund, så får du bildet flimmer/blafre-fritt. Dette funker også veldig bra om du ikke har mulighet til å stille manuell lukker på videokameraet, i og med at i PAL-systemet (Europa) så er lukkeren bestandig delelig på 50 (og derav 25) dette pga strømnettets 50 hertz, og PAL-signalets 50 felt per sekund.

mye teknisk, men forhåpentligvis kommer du deg ut av knipa.

Huskeliste:

*lerret (med så matt overflate som mulig)

*litt raskere framvisning (fra 24 til 25 bilder per sekund)

PS: Jeg skrev faktisk en artikkel om akkurat dette på gamle videokamera.no, som nå ligger på min gamle hjemmeside:

http://home.no.net/ursa/video3.htm

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har faktisk prøvd både lerret og A4 ark. Blafringen har jeg omtrent fått bort, men det blir litt kornete bilde, slik som det blir når man filmer med lite lys. Hvor mørkt bør rommet jeg filmer i være? Jeg har hatt det helt mørkt. Hvor stort bør bildet på lerrete være? Jeg har filmet fra et bitte lite bilde midt på lerretet.

Lenke til kommentar

Har brukt å ha bildet så stort at det omtrent dekker a4- arket. Som Ursa nevner, så er sikkert lerret minst like bra, og jeg glemte å si at papiret bør være matt og glatt. Bruk helt mørkt rom. Det kan også være en fordel å se på bildet med et forstørrelsesglass, slik at du er helt sikker på at du har fått stilt framviseren på maks skarphet i forhold til fokus.

Edit. det heter sikker, ikke sokker..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Filmlerretet er litt ruglete, og da blir også det jeg filmer litt ruglete... Så helt skarp er det veldig vanskelig å få det! Jeg skal prøve å bruke forstørrelsesglass for å fokusere skikkelig, men det er ikke så lett uten noen pauseknapp på filmfreviseren!

En annen ting: Jeg har prøvd å bruke både automatisk og manuell fokus på videokameraet. Hva er best? Jeg får ikke fokusert klart med manuell innstilling...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde også problem med "blafring", men det var ikke en " 24 / 25 " blafring, men en "lys-mørk-lys-mørk" blafring med 1/2 sek mellomrom. Jeg prøvde ulike manuelle instillinger vedr. hvitbalanse, focus osv.. men det som gjorde "susen" var at jeg skrudde av den billedstabilisatoren (steadyshot). Jeg forstår ikke hvorfor, men da ble det iallefall helt "blafrefritt".

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Jeg har skrudd av Steadyshot. Jeg prøvde det meste av funksjonene på kameraet. Da ble det mye bedre. Kvaliteten ble ikke så verst til slutt, bortsett fra en ting. Jeg får ikke til å filme et firkantet bilde. Det er helt umulig å få satt kamera rett foran lerretet. Der må jo fremviseren stå! Hvordan i all verden får dere dette til? Jeg gidder ikke filme alt opp igjen, for jeg har allerede levert inn filmene jeg skal bruke til svogeren min, men det kan være greit å vite til en annen gang! Skjønner dere hva jeg mener? jeg er nødt til å filme lerrete enten fra høyre eller venstre side, eller over eller under fremviseren.

Lenke til kommentar

Faren min setter kameraet omtrent rett bak fremviseren. Kameraet sin linse er rett over fremviseren sin linse. Det er ganske langt ifra videokameraet og fremviser til lerretet, dette har vel sikkert også noe å si. Jeg har ikke gjort det selv - bare sett faren min gjøre det fra tid til annen.

Nå er dette riktignok 16mm film - men det er vel noe av det samme. :)

Lenke til kommentar

Dette med avstand og vinkel krever litt eksperimerimentering. Det er klart at det ikke er mulig å filme "gjennom" framviseren, men ved å prøve og feile litt mener jeg at forskjellen kan gjøre minimal. Det er også mulig å vinkle "lerretet" litt, for å kompensere for "trapes- feilen." Hvis jeg skal tippe, bruker jeg litt over en meters avstand.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Reklame? :p

Det er sikkert riktig, men da går man glipp av muligheten til å lære seg dette på egen hånd. Kunnskap er viktig, og lett å bære.

Nå var det i utgangspunktet ikke spørsmål om å lære seg dette på egenhånd, men om å få best mulig kvalitet.

Reklame? Jeg kjenner minst en håndfull firmaet som tar seg av dette, og nevnte i mitt forrige innlegg det av dem som etter sigende gjør best jobb - og samtidig er billigst.

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å tråkke på noen tær, kun å spøke litt. Ikke vondt ment.

Min far driver et lite firma, og driver med dette. Han har sånn proff "mattskiveutstyr'' og kamera til et par-tre-fire (minst..) månedslønner med tilhørende erfaring og kunnskap.

En gang han hadde leid ut utstyret sitt, bruke vi "matt hvitt ark" og framvisermetoden med et vanlig DV- kamera. Han ble meget forbløffet over hvor bra det ble, uten utstyret han bruker for å levere slike opptak i topp kvalitet. Det er faktisk andre faktorer som spiller inn, kvaliteten på framviseren, etterjustering av hvitbalanse osv.. Det er det jeg forsåker å formindle. Erfaringsmessig er det mange som ikke har behov for å betale flere hundre kroner per time for å få overført ferieminner fra smalfilm. Nå er jo temaet grundig diskutert, og de som vil, kan jo velge selv. Jeg er ikke opptatt av å ha "rett", bare å dele erfaringer. Noen vil betale, andre vil prøve selv. Nå har de alle muligheter.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...