Gå til innhold

Vurderer vannkjøling, noen få spm til de erfarne:)

Anbefalte innlegg

selv om jeg ikke er no erfaren innen vannkjøling (har det ikke selv med andre ord :smile: )

tank-pumpe-radiator-vannblokk-pumpe(uten tank altså :grin: )

skull.gif

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-03-27 13:34 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøgge Bakken:

On 2002-03-21 23:38, space17 skrev:

En forholdsvis enkel måte å få tak i nesten 18 V og nok strøm på, kan være å seriekoble 12volten på din nåværenede strømforskyning med 5volten på en annen strømforskyning (en gammel AT vil duge). Da vil du ende opp med ca.17V som er godt nok.

ekt.

space

--------------------------------------------------------------------------------

Da vil du få 7 V (12-5)

----------------------------------------------

Er du helt mongo eller? 12v+5v=17v

Men:

12v+(-5v)=7v (dette skjer når du snur om polene på 5volten)

Lenke til kommentar

Okey flott med masse svar.

Har funnet ut hva komponenter jeg vil bruke om jeg skal ha vann+pelt kjøling. Hele greia koster ca. 3500.- og er garantert - temperaturer.

Men jeg har et gammelt kjøleskap som jeg ikke bruker, går det an å lage noe ut av den der dingsen inni kjøleskapet å hive den inni PC-en heller?

Det hadde jo kjølt mye bedre for en billigere penge, men jeg tenker bare på at den slår seg jo av og på etter temperatur og sånn... Er det noen mulighet for å få den til å kjøle hele tiden?

Eller er dette helt på viddene?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 18:02, NetFinity skrev:

Okey flott med masse svar.

Har funnet ut hva komponenter jeg vil bruke om jeg skal ha vann+pelt kjøling. Hele greia koster ca. 3500.- og er garantert - temperaturer.

Men jeg har et gammelt kjøleskap som jeg ikke bruker, går det an å lage noe ut av den der dingsen inni kjøleskapet å hive den inni PC-en heller?

Det hadde jo kjølt mye bedre for en billigere penge, men jeg tenker bare på at den slår seg jo av og på etter temperatur og sånn... Er det noen mulighet for å få den til å kjøle hele tiden?

Eller er dette helt på viddene?

hvis du skal bruke et kjøleskap burde du putte radiatoren inne i den, men hvis du er sikker på at det kjøleskape ikke vil skape kondensering ville jeg si kjør i vei :lol:

Lenke til kommentar

Tror du missforstår litt her.. Jeg har ingen planer om å hive PC-en inn i kjøleskapet, men lurte derimot å ta den "kompressor" tingen fra kjøleskapet å får den koblet til en kjølekrets som går inn i PC-en med kjøleblokk for cpu, gpu og chipsett.. Går dette? Det er vell sånn Vapochill bruker? ikke sant?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 14:34, ddd-king skrev:

Bøgge Bakken:

On 2002-03-21 23:38, space17 skrev:

En forholdsvis enkel måte å få tak i nesten 18 V og nok strøm på, kan være å seriekoble 12volten på din nåværenede strømforskyning med 5volten på en annen strømforskyning (en gammel AT vil duge). Da vil du ende opp med ca.17V som er godt nok.

ekt.

space

--------------------------------------------------------------------------------

Da vil du få 7 V (12-5)

----------------------------------------------

Er du helt mongo eller? 12v+5v=17v

Men:

12v+(-5v)=7v (dette skjer når du snur om polene på 5volten)

For det første IKKe kalt meg mongo. Du vil få 7V ikke 17 V!!

Lenke til kommentar

Bøgge Bakken: Med _to_ psu`er som beskrevet, seriekopler man 5 og 12 volt så får man 17.. ikke noe heksekunst, men man kan ikke bruke felles jord, ellers får man kortsluttning.

NetFinity: Jo du kan bruke den kompressoren du ser bak et kjøleskap. Men med en gang du lager hull på rørene ned til den kompressoren og forandrer på rørlengde og fordamperkrets(kjøleblokken) så må man finne fram til ny mengde kuldemedium (gass ) som skal inn i systemet igjen. Det er ikke så enkelt for en som ikke har kunnskap om dette, for det er veldig mye som man må passe på stemmer når det gjelder slike kompressor-kjøle system. Setter du deg seriøst inn i tingene så går det greit.

Hondaen :=)

Honda - The future and the Legend

Lenke til kommentar

Jo, slike anlegg blir styrt av en termostat som ligger over fordamperen ( eller kjøleblokken ). Denne termostaten ligger å føler hele tiden på temperaturen :smile:

Grunnen til at jeg ikke gidder bruke peltier eller kjøling ved hjelp av kompressor er kondensproblemene.

Går ann å løse dem men det blir for mye dilldall synes jeg.. gidder ikke, cpu hastighetene øker så sinnsykt med tiden at jeg heller oppgraderer når jeg synes tiden er moden :smile:

Lenke til kommentar

Du sier noe der ja... men om jeg orker å bygge noe sånt så har jeg dette med meg til senere oppgraderinger og. Kan jo være tidsfordriv å bygge noe sånt :smile:

Takker for svar!

PS. Du burde opprette en hjemmeside eller.no (hondaen-hjelperdeg.no) :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Som Hondaen påpekte tror jeg det blir vanskelig å få kondensatoren fra kjøleskapet inni kabinettet, men en ting du kan gjøre, er å lage en lang, bred og tynn slags "kjøleblokk" som du fester til kjøleskapkondensatoren. Denne bruker du i stedet for radiator i vannkjølingssystemet ditt. På denne måten får du todelt kjøling, og ekstrem kjøleeffekt! Det hadde vært skitfett hvis noen gjorde noe slikt!! :grin:

Alle kjøleskap har en termostat. I denne sitter det er termistor (motstand som endrer resistans etter temperaturen). Sannsynligvis er det en NTC-motstand (negativ temperaturkoeffisient = misket resistans ved økt temperatur). Hvis du finner ut hva resistansen over termistoren er ved den temperaturen termostaten kobler ut (eller inn), kan du kjøpe en fastmotstand med lavere resistans enn dette, og sette den inn i termostaten i stedet for termistoren.

Hvis det sitter en PTC-motstand (positiv temperaturkoeffisient) i termostaten, må du ha en motstand med høyere resistans.

Beklager det krunglete språket..

Lenke til kommentar

Har tenkt legge opp en side med litt ymse.. men det blir med tiden.

Jeg er oppfinner og med det så kommer jeg borti veldig mye rart fordi jeg vil vite hvordan ting rundt meg fungerer. Svarer man på et innlegg her inne så tenker man over problemstillingen og man finner ting man kanskje ikke har tenkt på før, gjerne fordi en annen luring her inne ser det hele fra en annen synsvinkel.

Har selv noen prosjekter som jeg koser meg med, men de er langt fra kjøling av blodtrimmede cpu`er :smile:

Hondaen :=)

Honda - The future is now

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 22:18, Turbel skrev:

Quote:

Som Hondaen påpekte tror jeg det blir vanskelig å få kondensatoren fra kjøleskapet inni kabinettet, men en ting du kan gjøre, er å lage en lang, bred og tynn slags "kjøleblokk" som du fester til kjøleskapkondensatoren. Denne bruker du i stedet for radiator i vannkjølingssystemet ditt. På denne måten får du todelt kjøling, og ekstrem kjøleeffekt! Det hadde vært skitfett hvis noen gjorde noe slikt!!
:grin:

Alle kjøleskap har en termostat. I denne sitter det er termistor (motstand som endrer resistans etter temperaturen). Sannsynligvis er det en NTC-motstand (negativ temperaturkoeffisient = misket resistans ved økt temperatur). Hvis du finner ut hva resistansen over termistoren er ved den temperaturen termostaten kobler ut (eller inn), kan du kjøpe en fastmotstand med
lavere
resistans enn dette, og sette den inn i termostaten i stedet for termistoren.

Hvis det sitter en PTC-motstand (positiv temperaturkoeffisient) i termostaten, må du ha en motstand med
høyere
resistans.

Joda går greit med det krunglete språket :smile: (Har gått GK elektro.. hehe :grin:)

Jeg skal ta å forske litt på dette og prøve meg fram å spør folk som kan masse om disse greiene... Kansje jeg klarer å få noe oppegående til sommeren?? hmm.. får c :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 22:18, Turbel skrev:

Quote:

Som Hondaen påpekte tror jeg det blir vanskelig å få kondensatoren fra kjøleskapet inni kabinettet, men en ting du kan gjøre, er å lage en lang, bred og tynn slags "kjøleblokk" som du fester til kjøleskapkondensatoren. Denne bruker du i stedet for radiator i vannkjølingssystemet ditt. På denne måten får du todelt kjøling, og ekstrem kjøleeffekt! Det hadde vært skitfett hvis noen gjorde noe slikt!!
:grin:

Alle kjøleskap har en termostat. I denne sitter det er termistor (motstand som endrer resistans etter temperaturen). Sannsynligvis er det en NTC-motstand (negativ temperaturkoeffisient = misket resistans ved økt temperatur). Hvis du finner ut hva resistansen over termistoren er ved den temperaturen termostaten kobler ut (eller inn), kan du kjøpe en fastmotstand med
lavere
resistans enn dette, og sette den inn i termostaten i stedet for termistoren.

Hvis det sitter en PTC-motstand (positiv temperaturkoeffisient) i termostaten, må du ha en motstand med
høyere
resistans.

De fleste billigere kjøleanlegg bruker faktisk ikke ptc eller ntc motstander men tynne kapilærrør med gass inni. Denne gassen beveger et membran som igjen beveger en bryter.

Hvorfor ?

-Billig

-Enkelt

-Pålitelig

Elektronikk komponenter i dagens husholdningsprodukter er dessverre ikke så pålitelig, har med kostnader ågjøre. Har et kompressorløst kjøleskap på hytta som er 41 år gammelt, virker 100% !! Eneste som kan ødelegge det kjøleskapet er rust, varmeelementet til gassen eller termostaten som ryker. Slå den! utrolig :smile: Ingen bevegelige roterende deler... Hadde bare alt vært laget så bra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...