Gå til innhold

IDE kabler 100 vs 133

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange steder står det "Constructed with TPO ribbon cable which is required for UDMA-133 mode" på ATA133-kabler.

Mener at jeg har lest et sted at ATA66/100 benytter 80-leders kabel, hvor annenhver er jording, mens ATA133-kabler benytter alle 80 lederene til signal... hadde vært greit om noen rettet meg - med en pålitelig kilde :o)

EDIT: F.eks her.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Hmmm... er det ikke dobbelt sett med ledere i ATA133-kabler da?

Vil ikke ATA133-disker gå på ATA100-hastighet dersom man ikke har riktig kabel?

Nope... ikke riktig! Fra og med ATA/66 ble kabler med 80 ledere standard! Dette gjelder også ATA/100 og ATA/133. Sistnevnte er forresten en kvasi/marketing standard som egentlig ikke er noen standard!

Jeg vil gå så langt som å påstå at ingen ATA disker klarer å levere i nærheten av 100MB/s (og langt mindre 133MB/s) med mindre vi snakker om burst over noen få millisekunder!

timtowtdi

Lenke til kommentar
Hmmm... er det ikke dobbelt sett med ledere i ATA133-kabler da?

Vil ikke ATA133-disker gå på ATA100-hastighet dersom man ikke har riktig kabel?

Nei, kablene for 100 og 133 er nøyaktig de samme. Kontrolleren kan kun merke forskjell på en ATA33-kabel og en ATA 66/100/133 kabel. Forskjellen på disse er at en av lederene på ATA 66/100/133 kablene er kuttet. Dette merker kontrolleren og setter dermed opp hastigheten til det maksimale nivået som både disken og kontrolleren takler.

Forørig er disse hastighetene på 100 og 133 (Mbyte/s) mye høyere enn den interne hastigheten på hver disk (normalt 30-70 Mbyte/s). Dermed vil det være helt minimale forskjeller i ytelse på om disken kjører i ATA 100 eller ATA133 modus. Dette er også grunnen til at mange diskprodusenter ikke har tatt seg bryet med å gidde å oppgradere fra ATA100 til ATA133 på sine disker. (Det er vel stort sett kun maxtor som har giddet å gjøre denne ikke merkbare oppgraderingen)

Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen er at ATA66 og ATA100 er fastsatte standarder som har fargekoder på noen/alle lederene. Dette har ikke ATA133.

Ellers tror jeg det ikke er noen forskjell. Muligens at ATA66/100 har en kvalitets standard som må holdes. Tidligere i dag var jeg borti en "rund" ATA133 kabel som var laget på "hjemmelaget" metoden. (Kuttet for hver femte leder og stablet oppå hverandre, og tredd gjennom et gummirør) Denne kabelen var helt ny, men disker koblet til den datt ut x ganger i sekundet. (eventlog spammet ned på sekunder)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...