Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lyse bredbånd og bittorrent

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått innlagt bredbånd fra lyse. Det går likevell svært mye senere å laste ned gjennom bittorrent. Jeg er ganske sikker på at det skyldes at jeg ikke lenger har "åpne" porter. Skulle hatt åpnet portene 6881 - 6889. Er det nødvendig med fast ip? Er det mulig å gjøre dette uten fast ip?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke fast IP nei. Da hadde vel bare 1/10000 del av internettbrukerene kunnet brukt BT tipper jeg ;)

Du kan jo sjekke med Lyse om de kan åpne portene for deg, eller MYE bedre: Bruk et SKIKKELIG BT-program som Azureus og benytt port 80 istedenfor ;)

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt det du sier. I configuration wizard er det en test: incoming tcp listen port. Når jeg da forsøker på port 80 får jeg......unable to test. Da jeg forsøker med default 6881 får jeg.....nat error. Det ser ut til at det er en firewall hos lyse som ødelegger. Tviler på at de gidder å justerer porter på detaljenivå for hver individuell kunde.

Lenke til kommentar
Nå har jeg nettopp snakket med Lyse. De fortalte at man må ha fast ip.

Det kan umulig stemme. Kanskje hvis du bestiller Fast IP hos dem får du også muligheten til å endre på portene i samme slengen. Hvis ikke kjører de ett eller annet skikkelig sykt system! :scared:

Prøv videre med forskjellige porter, som 21, en som MSN Messenger bruker og andre. Eller hør med Lyse *hvorfor* det er slik

Lenke til kommentar

Man trenger fast IP fra lyse for å forwarde porter osv. Har man ikke fast IP, deler man IP med mange andre som er koblet til sentralen som du er koblet til.

Selv har jeg 2mbit fra lyse, og har lastet ned i over 200KB/s uten fast ip.

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Jeg spurt også om hvorfor. Nå har riktig nok ikke damene som sitter på kundeservice samme tekniske interesse som mange av dere her har, men de sa at det var med tanke på sikkerheten. Noe mer utdypende svar er det ikke å få. Har snakket med 2 stk om det samme. Etter å dømme så tror jeg de har et ganske rigid system i forhold til sikkerhet. Skulle ønske det var mulig å bestemme dette selv.

Lenke til kommentar
Man trenger fast IP fra lyse for å forwarde porter osv. Har man ikke fast IP, deler man IP med mange andre som er koblet til sentralen som du er koblet til.

Selv har jeg 2mbit fra lyse, og har lastet ned i over 200KB/s uten fast ip.

Så det betyr altså at du ikke kan sette opp noen som helst form for server hos deg heller. Aii, da var ikke Lyse noe brukbart alternativ for internett lengre :/

Lenke til kommentar
Husk at fast ip koster deg hele 10 kr i mnd ;)

Åååååh, koster det ikke MER? Seriøst altså, da hadde jeg kastet meg over telefonen og bestilt. FastIP gjør det også lettere å kjøre server på PCen din, som webserver, FTP og annet. Utrolig deilig. Samt routing av porter som du da altså er NØDT til å ha ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...