Hondaen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-22 22:36, Skrue skrev:Her var det mange forskjellige synspunkter! Og den ene teorien kan kanskje være like bra som den andre?Jeg kan heller ikke dy meg, og hevder (fortsatt)følgende:Den beste rekkefølgen er tank - pumpe - radiator - CPU - tank.Hvorfor? La oss si at vannet i tanken holder 30grader. Dette passerer deretter pumpa, som legger til litt varme den også, en grad eller to kanskje?Pumpa har som regel en effekt på mellom ti og tyve watt, og noe av denne varmen ledes ut i vannet.Vannet fra pumpe til radiator holder altså ca 32grader, og vil på sin vei gjennom radiatoren kjøles ned til ca 25-26grader, som kjøleblokk og CPU deretter nyter godt av. Fra kjøleblokka vil vannet igjen holde ca 30grader.Snur man på dette, og velger tank - pumpe - CPU - radiator -tank, og forutsetter at radiatoren allerede har kjølt ned vannet i tanken til 25-26grader, vil vannet først bli nødt til å passere gjennom pumpa, som også i dette tilfellet "slenger på" en grad eller to. Temperaturen på vannet opp til kjøleblokka vil nå ligge en grad eller to høyere!Og det er da vitterlig om å gjøre å få lavest vanntemp til CPU? Om vannet i tanken er litt lunkent, så er vel det i og for seg uinteressant.Forøvrig synes jeg kommentaren om "hva er vitsen med å ha en tank med varmt vann inne i maskinen" er heelt "johan"! Alt er relativt, også i denne forbindelse, Men å kalle 30grader´s vann for "varmt" er vel å ta i?Men nå har jeg vel skrevet nok til å erte på meg en og annen her? Så da får jeg vel gi meg, i denne omgang! For det første; vannkjølte system vi snakker om her er veldig treige på å oppnå temperatur-likevekt ( temp. stigning = 0 ) siden det er snakk om så små effekter og vi har vann som kjølemedium, vann krever som kjent for noen enorme 4180 wattsekund for å øke temp. 1 grad. Selvfølgelig vil pumpen være med å varme opp kjølevannet, men en temp. differanse på 2 grader før og etter pumpen høres ikke realistisk ut for meg; f.eks EHEIM 1048 leverer i beste fall 600 liter/time dvs 0,167 liter/sekund strømmer igjennom pumpen. For å varme opp 0,167 liter 2 grader på et sekund kreves: 4180*0,167*2 = 1,39Kw Denne pumpen trekker usle 10 watt fra nettet og leverer ikke 10 watt fra seg i rein varme.. Som dere ser av regenstykket, 2 graders temp. forskjell over pumpen er absurd. La oss si pumpen gir fra seg 10 watt i varme, hvor stor blir temp. forhøyelsen gjennom pumpen ? 10 watt vi har til oppvarming/4180j/c = 0,00239 grader forskjell *lol* Av dette kan vi konkludere at temp diff. over pumpe er svært liten. Så over til radiator plassering. Jo høyere temp. diff. jo mer varme kan radiator avgi. Dette kommer fram av formelen Q = masse * spesifikk varme kapasitet * ( Temp etter - Temp før ) Q = m * cn * ( T2-T1 ) Hvor i systemet får vi størst temperatur forskjell ? Jo det er rett etter cpu mot omgivelsestemperatur og dermed størst avlevert varme til omgivelsene. Som tidligere regnet ut så er pumpen neglisjerbar, vi får ingen "plutselig" temp. økning over den, temp øker sakte men sikkert til likevekt. Vanntank synes jeg bare er tull for seriøse vannkjølere. Hva er vitsen med et varmebatteri inni maskinen som øker system temp og attpåtil lar cpu jobbe varmere over lenger tid hvis cpu har kjørt seg en stund og plutselig går på idle? Derfor det finnes noe som heter bleed valves.. Ikke lett for newbees å bruke disse kanskje. Volum forandring av vannet trenger man ikke tenke på ved så små temp. forskjeller. Plastrørene vil oppta volum forand. Konklusjon: Der temperaturen er høyest iforhold til omgivelsene vil det være _optimalt_ å lempe ut varmen/energien. Siden vi har et såpass treigt system så vil vi i praksis ikke merke noe særlig forskjell hvor vi setter radiator. Dette må prøves ut i praksis med skikkelig temp. følere som har stor nøyaktighet. HK følere generelt er alt for grove. mvh Hondaen :=) Honda - The power of dreams Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Jeg har kanskje oppsiktsvekkende opplysninger og komme med ang oppvarming av vann i pumpe. Nå har jeg en vanlig akvariepumpe, som fungerer med samme prinsipp som de fleste andre. Eneste forskjellen er vel at pumpa jeg har er ganske stor. Den trekker 60 watt. (ocean runner 3500) Men til saken. Jeg lekasjetestet koblingene på pumpen, og la bare inn og ut-slange oppi en bøtte med 10 liter vann. (pumpen sto på gulvet) Dette lot jeg surre å gå i ca 7 timer. Da lå vann-temperaturen 8-9 grader over romtemp... I resten av mitt opplegg så har jeg heldigvis god avsetning på varme generelt, men jeg hadde jo gjerne sett andre resultater. Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 sorry hondaen hvis det gikk litt over streken der sist, men denne gangen kommer jeg med enda et argument(delvis forslag). den værste varmen går vekk i tanken, men også motsatt. hvis vannet itanken er kaldt, vil den bli varm av omgivelsene. dermed blir vannet sånn passe kaldt i tanken. Når det gjelder radiatoren, kjøler ned selvom det er varmt eller kaldt. selvfølgelig skal da tanken stå før radiatoren, og radiatoren nermest cpu. Det kunne også hjelpe å ha en bong kjøler foran radiatoren siden den kjøler ned varmt vann bedre en radiatoren, og motsatt. Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 00:27, Skrue skrev:ROFL! Hadde jeg bare hatt plass til to radiatorer!Dessuten er det vel ikke dette en krangel? Jeg vil heller kalle det en diskusjon!Ser frem til neste kommentar :smile: det er ikke vits med 2 radiatorer! vannet i tanken blir aldri under romtemperatur! (snakker av erfaring her..) :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hondaen: Nå må jeg nok, om enn motvillig, innse at dine teorier nok er de som stemmer best, godt underbygget som de er! Men jeg vil nå fortsatt mene at når man ikke vet bedre, så er vel min logikk ikke så helt borti natta heller? Han med 60watt´s pumpa har jo for så vidt gitt en indikasjon på dette, men dette tiltross, har jeg ingen problemer med å forstå regnestykket ditt vedr. avgitt varme fra pumpe til vann. Mine antatte 1 til 2grader fra vannpumpa var mer eller mindre en gjetning, ettersom jeg ikke har noen mulighet for å måle den faktiske temperaturøkningen, ei heller har jeg kunnskaper gode nok for å beregne dette. Regnestykket ditt viser jo klart at jeg var på villspor, om enn ikke helt på viddene? 0.00239grader er da noe? Jeg hadde oppriktig talt trodd at den hadde vært noe høyere, basért på at vannet i min pumpe faktisk strømmer inn imellom stator og rotor i selve motoren, og har derfor en viss mulighet for å oppta varme. Jeg kommer selvsagt til å prøve meg på de alternative rekkefølgene som er foreslått, ikke minst pga. ditt velfunderte resonnement. Dummere er jeg ikke :smile: Ellers var det jo greit å få bekreftet min oppfatning av store / små vanntanker i systemet. Jeg har hele tiden hevdet av "store" vanntanker ikke gir noen gevinst i retning av bedre kjøling, strengt tatt behøver man ikke vanntank i det hele tatt, om systemet blir riktig bygget. For egen del har jeg forlengst tatt konsekvensen av dette, og har redusert tankstørrelsen til et minimum, ca 1,5dl. Dette vil jo også gi en bedre hysterese i systemet, ved at mindre vannmengder også lar seg raskere kjøle ned når CPU idler. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-03-23 11:01 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 10:49, Arachnid skrev: Quote: On 2002-03-23 00:27, Skrue skrev: ROFL! Hadde jeg bare hatt plass til to radiatorer! Dessuten er det vel ikke dette en krangel? Jeg vil heller kalle det en diskusjon! Ser frem til neste kommentar :smile: det er ikke vits med 2 radiatorer! vannet i tanken blir aldri under romtemperatur! (snakker av erfaring her..) :smile: Neida, selvsagt ikke! Det var nærmest en fleip fra min side, dette med to radiatorer. I det øyeblikk en radiator ikke gir "god nok" kjøling, dvs at vanntemperaturen fortsatt ligger vesentlig over romtemperatur, må man selvsagt vurdere en større radiator i stedet for to små. Med vesentlig i dette tilfelle mener jeg mellom fem og ti grader. Men uansett radiatorstørrelse, vil man aldri oppnå lavere temperatur på vannet enn romtemperatur. Det beste man kan regne med, er vel to tre grader _over_ romtemperatur, med en real radiator og kjølevifte. De som tror noe annet, tar feil.... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 04:32, Arctic skrev:Jeg har kanskje oppsiktsvekkende opplysninger og komme med ang oppvarming av vann i pumpe.Nå har jeg en vanlig akvariepumpe, som fungerer med samme prinsipp som de fleste andre.Eneste forskjellen er vel at pumpa jeg har er ganske stor. Den trekker 60 watt. (ocean runner 3500)Men til saken. Jeg lekasjetestet koblingene på pumpen, og la bare inn og ut-slange oppi en bøtte med 10 liter vann. (pumpen sto på gulvet)Dette lot jeg surre å gå i ca 7 timer. Da lå vann-temperaturen 8-9 grader over romtemp...I resten av mitt opplegg så har jeg heldigvis god avsetning på varme generelt, men jeg hadde jo gjerne sett andre resultater. Leser du innlegget mitt så sier jeg at en slik pumpe selvfølgelig varmer opp vannet. Siden vi har snakk om et treigt varmesystem så vil det gå _lang_ tid før vannet blir oppvarmet til temp-likevekt skjer. Hallo.. det er elementær fysikk det at energi ikke forsvinner. Hvor tror du de 60W går ? jaja... :smile: Hva skal du med en slik satans jævel av en pumpe forresten ? Er ikke det overkill deluxe så vet ikke jeg. Den pumpen er så kraftig at den er med på å heve vann temp. på temp. likevekten i systmet ditt av større grad.. Jeg har tidligere regnet på vannkjølte rakettmotorer som bruker flytende drivstoff, disse motorene jobber under ekstreme påkjenninger og temperaturene er så høye at motoren jobber hele tiden på grensen av hva de enkelte metallene som motoren er av tåler. Vannstrømmen rundt kjølekappen på disse motorene ligger på 6-20 m/s med vann, dette for å unngå dannelse av damplommer som vil medføre en hotspot med ditto tilhørende eksploskoner ( ja, oksygen sammen med hydrogen under 90 bars trykk spøker man ikke med ) Ja så kommer dere med den lille core`n dere skulle ha kjølt.. 80 watt ellernoe ? HAHAHAHA Koster forresten en del hundrelapper/år å ha en pumpe på 60watt i 24/7 drifts..hehe Hondaen :smile: Honda - The future is now [ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-23 13:17 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 10:19, fat_guy skrev:sorry hondaen hvis det gikk litt over streken der sist, men denne gangen kommer jeg med enda et argument(delvis forslag). den værste varmen går vekk i tanken, men også motsatt. hvis vannet itanken er kaldt, vil den bli varm av omgivelsene. dermed blir vannet sånn passe kaldt i tanken. Når det gjelder radiatoren, kjøler ned selvom det er varmt eller kaldt. selvfølgelig skal da tanken stå før radiatoren, og radiatoren nermest cpu. Det kunne også hjelpe å ha en bong kjøler foran radiatoren siden den kjøler ned varmt vann bedre en radiatoren, og motsatt. eh....hæ ? Værste varmen.. hmmm :smile: jaja No problem, no worry amigo :wink: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 @ Hondaen. Hehe, nei jeg leste ikke inlegget ditt Men pumpen må jeg ha så stor uansett. Fordi jeg har jordkjøling, med tank under huset og greier. Det er trossalt flow som jeg må ta hensyn til. Det hjelper jo lite med en pumpe som ikke klarer og sirkulere :razz: Strømforbruket går det nok greit med. Jeg skal legge til meg noen nye vaner. Skru skjermen av, PC-en av osv. Og pumpen da? Tja, nå har jeg jo hørt det ikke er så bra og skru den av hele tiden, men vi for se. PC-en er trossalt av om natta hos meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå