Gå til innhold

Deres mening om betaling av NRK lisens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er jo greit med en lisens, man slipper reklame...

men det er helt FEIL at de skal tvinge alle som har tv til å betale den, fordi de kanskje kan skru på tv`n og se på, det er jo å sammenligne med dette:

at RIAA saksøker alle som har internett for at de kanskje skal gjøre noe ulovlig, eller at man får bot for at man kan kjøre for fort.

man skal jo ikke betale for noe man kan gjøre, man skal betale for noe man har gjort eller skal gjøre

edit: skriveleif

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hentet litt info fra NRK.

Det er Stortinget som hvert år fastsetter kringkastingsavgiften.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens).

Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK.

Jeg synes ikke denne aviften er noe å mase om.

Lenke til kommentar

Jo, den kan vi godt mase om ja.............

Fordi dette i utgangspunktet er dobbel skattlegging, pluss at denne avgiften egentlig er en "luksusskatt" (det ble den kalt tidlig tidlig etter innføringen av lisensen).

Luksusskatt på TV - jeg synes det er så typisk norsk at man har det - det er vel for pokker ikke noe luksus i 2004 å ha TV? I så måte kunne jeg heller forstå det i TV'ns bardom - for da var TV langt ifra allemannseie, men å drasse på denne typen luksusskatt i 2004 er helt meningsløst etter min mening.......

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det: man betaler ikke for å se NRK1 eller NRK2. Det man betaler for er å motta tv-signaler inn på en mottager. Hvilken kanal du ser på spiller ingen rolle, da alle tv-kanalene (som sender fra Norge), bruker dette nettet.

Men når det er sagt, så synes også jeg at denne lisensen er tull.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Bare for å ha sagt det: man betaler ikke for å se NRK1 eller NRK2. Det man betaler for er å motta tv-signaler inn på en mottager. Hvilken kanal du ser på spiller ingen rolle, da alle tv-kanalene (som sender fra Norge), bruker dette nettet.

Men når det er sagt, så synes også jeg at denne lisensen er tull.

mvh

Pantera

NRK=Norsk Riks Kanal, altså norges offisielle kanal...

så vi betaler lisens til dem for at vi skal bruke kabelen som noen andre har satt opp(vet ikke om det er noen andre, men jeg vet at staten ikke er så flinke til slike ting)

og kalder det NRK(Norsk Riks Kanal)lisens....

dette høres litt feil ut...

Lenke til kommentar
Jeg synes at hvis de skal ha lisens så må de fjerne de programmene de høster inn penger av/med (svisj, blender). Ellers er det helt greit.

uten de hadde det blitt enda mer lisens penger...

Lisensen har jo ikke blitt billigere etter at de programmene kom.

kan ikke stortinget sette høyere toppskatt (øke den med 1% eller noe) og innføre utbytte skatt (det er vel ingenting som heter nå). Så kan de bruke pengene på f.eks NRK og kolletivtransport osv.

Lenke til kommentar
NRK=Norsk Riks Kanal, altså norges offisielle kanal...

Som sagt over, så er det Norsk RiksKringkasting, og dette er Staten. Og det er staten vi betaler til. Ikke til NRK som tv-kanal. NRK driver ikke bare med TV, men også med radio, som også kringkastes (broadcast) over nettet. Det er også avgift for å ta inn radio, men denne er 'bakt' inn i Kringkastings-avgiften, som det korrekt heter.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
kan ikke stortinget sette høyere toppskatt (øke den med 1% eller noe)

Halllooooooooo :no:

Nå er vi ikke på gli i rett retning nei.

For det første er det ikke noe poeng å avskaffe èn lisensavgift (ekstraskatt), for så å øke skatten (avgiften) en annen plass. Du er jo værre enn de på Stortinget du......... :p Det er slik de jobber - avskaffe en avgift på "venstresiden" - for så å innføre en "annen" avgift på "høyresiden"........

For det andre - vi (jeg og sannsynligvis mange med meg) som allerede betaler toppskatt ønsker oss absolutt ikke 1% økning til. Jeg betaler allerede 49% skatt, og det får da jaggu meg holde..........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
49% er veldig mye..

har du flust med cash eller no?

Her er et lite regnestykke, så kan du bedømme sjøl..........

Bruttolønna er jo høy (430.000 i året), men nettoen blir jo ikke tilsvarende høy med 49% i skatt:

La oss si at man i rene nettopenger sitter igjen med litt over halvparten, da det jo ikke er slik at 49% går direkte av bruttolønnen - så det blir sånn ca. 230.000 igjen da.

Deretter utgifter årlig på:

Studielån (etter 18 år på skole): 38.400,-

Husleie osv: 72.000,-

Billån: 66.000

Bensinutgifter: ca. 20.000,-

(Bare dette er jo nesten 200.000.)

I tillegg mat for en familie på tre stykker - ca. 2.000 - 2.500 pr. mnd = 24 - 30.000 i året.

I tillegg kommer utgifter som årsavgift bil, strøm, telefon/internett, klær, sko, aviser og de andre småregningene som man jo har årlig.

Så da kan vel du bedømme om du synes jeg har flust med cash...........?

Lenke til kommentar
49% er veldig mye..

har du flust med cash eller no?

Her er et lite regnestykke, så kan du bedømme sjøl..........

Bruttolønna er jo høy (430.000 i året), men nettoen blir jo ikke tilsvarende høy med 49% i skatt:

La oss si at man i rene nettopenger sitter igjen med litt over halvparten, da det jo ikke er slik at 49% går direkte av bruttolønnen - så det blir sånn ca. 230.000 igjen da.

Deretter utgifter årlig på:

Studielån (etter 18 år på skole): 38.400,-

Husleie osv: 72.000,-

Billån: 66.000

Bensinutgifter: ca. 20.000,-

(Bare dette er jo nesten 200.000.)

I tillegg mat for en familie på tre stykker - ca. 2.000 - 2.500 pr. mnd = 24 - 30.000 i året.

I tillegg kommer utgifter som årsavgift bil, strøm, telefon/internett, klær, sko, aviser og de andre småregningene som man jo har årlig.

Så da kan vel du bedømme om du synes jeg har flust med cash...........?

49!!!!!!%

det MÅ da være for mye i skatt

det kan ikke stemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...