Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er egentlig en Ruter?

Anbefalte innlegg

Chief, bra innlegg :thumbup:

Ble nesten litt irritert av å lese allt annet over...

Hub - Lag 1 . Finnes både aktive og passive. Den bare vidresendre signal uansett motaker.

Switch - Arbeider normalt på Lag 2, og opererer på MAC nivå. Switch'er bruker en ARP tabell for å vite hvor data skal.

Ruter - Jobber på lag 3 som nevnt tidligere, for å få en bedre oppfatning av dette vil jeg anbefale å ta en nærmere titt på OSI modellen, den er tung å forstå i starten men er kjekk når du får aha-opplevelsen.

Som nenvt tidligere har kan man skrive langt og lenger om hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heheheh ... eric (vaffelkak): det der er CHEATING!

tenkte jeg for en gangs skyld skulle gjøre en oppgave uten å ty til forumet, men akk.. du frister meg. cheater! ;)

du bør IKKE komme med en av disse definisjonene som er nevnt her og si høyt i klassen, bare for å imponere Arne... DA synker du dypt :lol:

Lenke til kommentar
Meget bra innlegg Chief, hvor går du på skole/hvilken linje?

For å spikke litt flis og gjøre de usikre enda mere usikkre, en pakke må ikke være pakket inn 7 ganger, hvert av de 7 lagene har sin egen enhet, på lag1 har du feks bits, lag2 frames, lag3(pakker, der routeren jobber), segments, messages osv etterhvert som en kommer oppover, det som ofte er felles er at en message kan være delt opp i flere segmenter, som igjen er delt opp i flere ip-pakker som igjen er delt opp i mange tusen bits.</forvirrende>

Ja det stemmer såklart det du sier, men jeg forsøkte å si det på den nybegynner måten, som kansje vil forklare litt mer, enn pakker, segment, bits o.l.

-Chief-

EDIT: Går ikke på skole lenger, har hatt 2 år på IT-akademiet, på Cisco kandidat og Cisco CCNP. Der lærer man vanvittig mye om nettverk, routere, switcher og den slags.

Endret av Chief
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...