Gå til innhold

Slette skriverjobb, genererer feil i XP expl.


Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem i XP: Hvis jeg sender et dokument til skriveren og så med en gang angrer meg og vil slette/avbryte utskrift det før det er blitt skrevet ut, inntreffer det noe jeg ikke har funnet svaret på. Det kommer opp en feilmelding om at "Explorer.EXE har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne." Jeg får det vanlige valget om å sende feilrapport eller ikke, men uansett ender det med at alle program og vinduer lukkes/avsluttes, og jeg kommer tilbake til et ryddet skrivebord. Men dokumentet ligger der i køen like fullt. Eneste måten jeg kan unngå det er å

a)la dokumentet skrives ut, noe som ikke alltid er kjekt når ungene har sendt 17 sider full av kun rød farge til skrivere, eller:

b)slette skriveren, restarte maskinen, og legge inn skriver på nytt. Selv da er det ikke sikkert dokumentet forsvinner.

 

Jeg har prøvd å installerer XP på nytt fra scratch, lastet ned alle oppdateringer og nyeste drivere, men det samme skjer. Har noen ide om hva det er som skjer, og hvordan jeg kan komme ut av dette uføret?

 

mvh Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søstera mi har akkurat same problemet... Løysinga er å høgreklikka på skrivaren, og velja «Slett alle skriverjobber» eller noko i den duren. Ikkje spør meg kvifor, men det verkar i alle fall for ho... :)

 

PS: Kva skrivar har du? Ho har ein HP DeskJet som eg ikkje hugsar nummeret på, i kombinasjon med Windows XP Professional.

Lenke til kommentar

Min skriver er en Epson Stylus Color 850. NAV 2003 er aktivert med autoupdate. Kan den være synderen? Og er det da nok å slå av autoupdate? Er det noen som forresten vet hvilken prosess jeg kan avslutte i oppgavebehandling (som kommer opp ved å trykke ctrl-alt-del) og som stopper skriverkø-jobbene? Tror det skal være noe med spoolservice, men er ikke sikker.

 

Bios er ikke oppdatert, men jeg har et splitternytt hovedkort, dessuten var problemet det samme da jeg hadde det andre hovedkortet. Både prosessor og ram ble skiftet ut da jeg fikk det nye, så feilen ligger neppe der heller.

 

mvh Eirik

Endret av EaP
Lenke til kommentar

Veldig mange har dette problemet. Bare søk litt på forumet så ser du.

 

På skolen jeg går på har vi det samme problemet. Jeg har det samme hjemme også.

 

Edit: linker til andre poster om samme problemet:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...90&hl=skriverkø

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...939&hl=explorer

 

Dette var bare noen.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Har sett på Windows side om dette problemet, virker som dette er et kjent problem. Er det noen som har fått en slik hotfix for XP og prøvd den? Det står jo at den ikke er fullt ut testet og at det anbefales at man venter til neste service pack. Har jo ikke lyst til å gjøre maskinen mer ustabil enn den er.

 

mvh Eirik

Lenke til kommentar

jeg løste det i alle fall med at jeg etter at jeg hadde installert antivirusprogrammet og alle oppdateringer, så gikk jeg inn på enhetsbehandling og slettet driveren til skriveren, (kanskje jeg restartet) , så innstallerte jeg driveren igjen.

Lenke til kommentar
Søstera mi har og NAV2003 eller 2004 med automatisk oppdatering, men kvifor skulle akkurat det ha noko med saka å gjera? :dontgetit:

Jeg tror:

ikke at det er noe i veien med automatisk oppdatering av antivirus, men at årsaken kan være lite/treigt internt skriverminne i kombinasjon med problematiske tilstander på driversiden i den situasjonen som beskrives ( skulle bare mangle slik det beskrives ).

 

Hvis du sender en drøss med tunge skriverjobber som avbrytes, er det ikke da naturlig å spørre: hva skjer hvis du avbryter 1 stk. enkel skrivejobb i forhold til større ?

 

Vi har automatisk oppdatering av antivirus (Norman) på samtlige skolemaskiner via nettverk og individuelt, men alvorlig avbruddsproblem til skriver er ikke så aktuelt lenger: oftere før oppdaterte drivere og Bios og nyinstallert skriver.

 

Uten en oversikt over hva 'EaP' laster av spyware og snacks inkl. aktiverte oppdateringer, mener dette konflikter med avbrutt utskrift både på hw- og programvare-siden - kan heller ikke se bort fra "brutale" tilstander med knøtt og ville sleivspark på tastaturet.

 

Generelt mener jeg at Bios- og/eller driver-oppdateringer bidrar til å bedre trafikken, uansett hvor nytt hovedkortet er.

Lenke til kommentar

Det har kommet kun en biosoppdatering etter den jeg har, og den gjør ikke noe annet enn å støtte raskere prosessorer. Derfor tror jeg ikke at ny Bios vil hjelpe.

 

Jeg har heller ikke noe spyware, kjører jevnlige sjekker og bruker også NIS 2004 med brannmur aktivert. Problemet oppstår uavhengig om jeg sender en enkel, tom side til skriveren, eller en svær fil. Det finnes heller ikke nyere skriver-drivere å få tak i, valget står mellom en Epson sin Win2000-driver eller XP's egen generic driver for min skriver.

 

Det hele koker vel ned til at det er denne feilen som Microsoft allerede er klar over (konflikt mellom norske tegn og windows), takk til "Chrisege" for tipset. Skulle nok ha søkt på forumet før jeg la inn spørsmålet mitt... :roll:

 

Valget står vel da mellom å ringe Microsoft for å få en tilpasset patch som kanskje fungerer, eller vente på service pack 2. Jeg tror jeg venter, og bruker min vante fremgangsmåte frem til da (se første post). Prosedyren til bruker "Haaland" fant jeg ut virker kun av og til, hva det enn kan komme av. Men takk for tipset uansett.

 

mvh Eirik

Lenke til kommentar
Har sett på Windows side om dette problemet, virker som dette er et kjent problem. Er det noen som har fått en slik hotfix for XP og prøvd den? Det står jo at den ikke er fullt ut testet og at det anbefales at man venter til neste service pack. Har jo ikke lyst til å gjøre maskinen mer ustabil enn den er.

 

mvh Eirik

Fått den, prøvd den og den virker.

Lenke til kommentar
Har sett på Windows side om dette problemet, virker som dette er et kjent problem. Er det noen som har fått en slik hotfix for XP og prøvd den? Det står jo at den ikke er fullt ut testet og at det anbefales at man venter til neste service pack. Har jo ikke lyst til å gjøre maskinen mer ustabil enn den er.

 

mvh Eirik

Fått den, prøvd den og den virker.

Kan du gi meg en link, eller sende den til meg??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...