Gå til innhold

Pipende strømforskyning

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noe kan hjelpe meg med dette! Jeg har et QBIC 3702 med en xp2500+ og er forøvrig veldig fornøyd med denne. Foruten at det høres ut som en høyfrekvent pipelyd som kommer fra PSU.

Har noen erfart slikt? Lurer fælt på hva jeg kan gjøre?

På forhånd takk for svar!

Mvh

Børg

Endret av Børge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du fremdeles har garanti: Bytt PSU!

Lyden har ganske sikkert sammenheng med switchfrekvensen i PSU´n, og ett eller annet settes i svingninger på grunn av en "løs" innfesting etc.

Om du er 100% sikker på at du har kontroll på hva du gjør, så kan du demontere dekselet på poweret.

Finn så frem en trepinne eller noe tilsvarende i et ikke-ledende materiale. NB! Ikke bruk skrutrekker!!

Dytt forsiktig med trepinnen på de forskjellige spolene og trafoene. Om lyden blir borte, så må du forsøke å "låse fast" den aktuelle komponenten. Du kan gjerne bruke noen dråper kontaktlim som du plasserer på egnet sted på spolen eller den komponenten som lager bråk. Skru av poweret først, og vent et par timer før du slår det på, slik at limet får tørke. Da kan det hende at du blir kvitt problemet.

Og NB igjen! Husk at det er farlige spenninger i poweret!! Er du i minste tvil om hva du gjør, så la det være!!

Lenke til kommentar

Takk for svar, hyggelig det. Må prøve å få tak i nytt psu, spesielt side jeg synes det kanskje støyer i tillegg til pipingen.

Jeg har funnet ut at psu er av type enhance 200W og det er vel mini-atx stx som de kaller det.

Jeg har surfet litt rundt og lure på hvorfor det ikke finnes små vifteløse PSU'er? Noen som har sett slike? Fikk farlig lyst på å modde meg et slikt. Resten av pc'en støyer ikke så aller verst.

Børge

Lenke til kommentar

Vifteløse PSU tror jeg nok at du må lete litt etter, om det finnes? Det håndteres ganske store effekter på små komponenter, og da blir gjerne temperaturene ganske høye.

Et alternativ til vifter er store nok kjøleribber / kjøleflater. Men i et lite power er det nok vanskelig å få til.

Kan jo være fristende å nevne vannkjøling også?

Men PSU og vann er for tiden en litt betent kombinasjon man kanskje bør holde seg unna...... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...