Gå til innhold

Peltierkjøling

Anbefalte innlegg

Jeg lurer simpelt henn bare på hvor kraftig peltier enn trenger for ø kjøle enn tbird 1,2 med? Har tilgang på et 118W peltier, er dette nok til å synke under 0 pungtet? Og hvor godt må jeg isolere da for å forhindre kondens overalt på hket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm....

Kommer ann på om du har vannkjøling da?

Hvis ikke kan du bare glemme under 0 punktet.

Sitter her med Tomshardware's Ecxel-fil for å regne ut tempen på prosessorer:

Hvis du kjører 1,2 GHz på 1,75V og vannkjøling som holder den varme siden på peltieren på ca 35 grader

vil tempen bli maxs 6 grader...

Hvis du kjører 1,4 GHz på 1,85V og vannkjøling som holder den varme siden på peltieren på ca 35 grader

vil tempen bli maxs 17 grader...

Hvis du kjører 1,4 GHz på 1,85V og viftekjøling som holder den varme siden på peltieren på ca 70 grader

vil tempen bli maxs 55 grader...

Lenke til kommentar

he he

Var vist ikke tomshardware.com sin allikavel nei...

Men her er linken: http://www.waterkoeling.nl/files/overcpu.xls

Den er litt gammel, men har man litt peil i Excel, og finner ut akkurat hvor mange watt CPUen produserer, går det nok bra...

Quote:

On 2002-03-21 12:40, taste skrev:

Hvis jeg har kjøling som holder den varme siden av peltieren på ca 10 grader da?

Hvordan har du tenkt å holde den varme siden på 10 grader? Vil i alle fall bli slik da: 1,2 GHz, 1,75V: minus 20 grader (max) Hvis du idler med Vcool runder du nok minus 40-45 grader...

Eller:

1,2@1,4 GHz, 1,85V: minus 8 grader (maxs)

Eller:

1,2@1,6 GHz, 2,15V: 20 grader (maxs)

Disse formelen gjelder bare hvis det er max kontakt mellom CPU -> Coldplate -> peltier...

Kan også finne ut hvor mange watt CPU produserer på denne Excel-fila etter man har satt opp spenning og hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...