Gå til innhold

Beste spill-mus?

Anbefalte innlegg

etter min mening er den desidert beste spillmusa microsoft inellimouse 4.0. dette er egentlig bare en forbedret oppgradering av den roste og meget brukte musa intellimouse 3.0. forskjellene på disse 2 er:

- økt sensitivitet (noe spillere alltid setter pris på) den kjører på 1200dpi, mens alle andre nåværende mus kjører på 800....

- litt forbedret (etter min mening) grep i forhold til forgjengeren

tolla,

akkurat her føler jeg at jeg må arrestere deg litt.. :p saken er at msie 4.0 noen steder har blitt proklamert med 1200 dpi, og da skal den liksom være mer presis. jeg har eid både msie 4.0 og har nå mx310, og jeg må si at mx310 er atskillig mer presis, iallefall når du drar musen fort, noe som forkommer veldig ofte i spill. derfor likte ikke jeg msie 4.0, solgte den faktisk etter en uke..

en annen ting var at jeg ikke likte formen på msie 4.0 så godt, men det har mer med mine egne hender å gjøre, så jeg skal ikke klage på det. men jeg har små hender, og mener at folk med små hender vil ha bedre kontroll over en liten mus som mx310 kontra msie 4.0.

mvh UlveN^ aka nlaBlah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget var at jeg ikke hadde peiling på hvordan den musen ville være, og bestemte meg for å sende den i retur uten å åpne den. Gjorde kanskje en tabbe der, men vi får nå se... Kan jo hende jeg blir mer fornøyd med en annen jeg kjøper, men det får jo jeg ikke vite i så fall.

neinei, skjønte jo egentlig det da ;) men jeg og ville egentlig ha mx300, men den var utgått før jeg fikk bestilt. jeg ville ha den åga den hadde samme formen som gamlemusen min, men for å si det sånn, jeg angrer ikke på valget av mx310 :p

Lenke til kommentar

Razer viper bruker samme sensor som mx300 og 500 men har en lupe som forstørrer flaten sensoren leser, problemet blir da at signalet blir svakere og den tåler kanskje ikke at du beveger den fort eller blir kanskje mye mer kresen på underlaget.

Foreslår at du venter på noen skikkelige tester før du kjøper den. Jeg var veldig glad i min boomslang til den gikk istykker, og kunne gjerne tenke meg en mus med mer sens og følsommere knaper enn mx300 som jeg bruker nå.

Har ikke prøvd msi4 men likte ikke msi3 i det hele tatt, var vandt med boomslag på den tiden, så jeg likte ikke å måtte løfte musen flere ganger for å snu seg 360 grader i fps spill.

Lenke til kommentar
mx500 med fUNC1030. Nydelig form på musa. Er foresten helt lik som mx510.

Er no tull at de ikea musemattene til 20kr er like gode som feks. fUNC og icemat.

Skaff deg ordentlig musematte. :yes:

fUNC 1030

mx500

er utsene er nesten likt mx510 men mx510 har ny teknologi som fjerner problemene med 800dpi..

har lest at denne musa musa bruker 12 bits i stedet for 8 bits noe som gjør at musa kan sende mere info til pcn. Dette fjerner de tidligere problemene med 800dpi og dette er vist ganske kjekt vist du gamer med veldig lav sens og beveger musa fort.

De har også oppgradert den optiske sensoren fra 4.3 til 5.8 megapixler.

her er noen utdrag fra diverse forumer

I am using the MX510 on an Everglide mouse pad. Its not only an improvement over the 4.3 mega pixels from the previous mx500 but, its now 5.8mp. It also improves the 8bit data stream to 12bit.

The older MX mice uses 8bit (as I could understand it) which is the reason for "negative acceleration" when run in 800dpi mode. Logitech have solved this by using 12bit per Hz in their new MX510 mouse, making it possible to use 800dpi without getting "negative acceleration" (retardation).

In fast-paced first-person shooter games, whether you live or die is decided by the accuracy of quick, sharp mouse movements. With a 12-bit report rate, the MX510 can transmit more detailed information to the PC. According to Logitech spokesman Nathan Papadopulos, the mouse should respond three times faster than the industry standard 8-bit mice.

By Erk

We had a long thread some time ago (here on esr) about negative acceleration, and the result of the discussion was this:

Negative acceleration is caused by lack of bandwith in the data-transfer methods normaly used by mice. Current mice (afaik mx510 is the only exception, but not sure about razer mice) use 8 bits per update for each movement axis, and the calculations below are for 8bit mice. This gives you 128counts per update. If you have your mouse connected at 125hz you get 128x125counts per second (16000). When running the mouse at 400dpi your mouse can send all data for speeds up to 1m/s on each axis with a 125hz connection. Maximum speed for the mouse, when moved at a 45degree angel from the x-axis and y-axis should be aprox 1.41m/s (sqrt(2)) in theory, and only 1 m/s if moved along one of the axes (when running 400dpi@125hz). If you are running at 200hz you can move the mouse up to 1.64m/s on each axis.

Try running the mouse on ps/2@200hz. If you can get it to run stable on speeds close to 200hz, you should get less negative acceleration.

An improved 12-bit data path allows the MX510 to respond to movements 3x as fast as current 8-bit mice can handle. This benefits high-paced FPS games, allowing for quicker turns and effortless 180's.

dette burdte hjelpe til med å fjerne negativ akselerasjon i spill når du spiller med lav sens...

Lenke til kommentar

Dette er mye smak og behag, og de nye musene er stort sett bra hele gjengen, men jeg kan jo si det jeg er meget fornøyd med:

intellimouse 3.0 med sånn gammel blå musmatte med noe stoff greier oppe på.. disse musmattene er helt geniale, reflekterer ikke noe unødvendig lys, og gir ikke for mye motstand for musa heller, så den sklir lett på originale pad-er.

Endret av Apsis
Lenke til kommentar
Razer viper bruker samme sensor som mx300 og 500 men har en lupe som forstørrer flaten sensoren leser, problemet blir da at signalet blir svakere og den tåler kanskje ikke at du beveger den fort eller blir kanskje mye mer kresen på underlaget.

Foreslår at du venter på noen skikkelige tester før du kjøper den. Jeg var veldig glad i min boomslang til den gikk istykker, og kunne gjerne tenke meg en mus med mer sens og følsommere knaper enn mx300 som jeg bruker nå.

Denne informasjonen er forresten feil. Mer informasjon i omtalen av Viper 1000 her.

Endret av cairn
Lenke til kommentar
Søkte på forumet, men jeg fant ingenting. Jeg vil her høre erfaringer, ikke "mus A suger, mus B ruler" osv. Lei av min gamle Compaq-kulemus, den duger ikke noe særlig til spill. Må nok forlate den etter mange års trofast følge.

Jeg vil ha en optisk (selvfølgelig), men IKKE trådløs, ettersom musen blir mye tyngre med batterier. Leste masse bra om Logitech MX300 - bestilte den fra MPX, men måtte til min store skuffelse sende i retur en Logitech MX310 - den andre hadde gått ut. Spiller en del FPS. Noen spesiell mus jeg definitivt bør kjøpe, eller bør jeg vente på en?

Har forresten en lilla-blå tøymatte, den begynner å bli litt slitt. Bør jeg bytte den ut?

Takker på forhånd for alle svar. :)

Edit: Formatering

Jeg hadde også en ganske trofast compaq kulemus men den gikk til ******.

I dag kjøpte jeg meg en Logitech mx310 og er gyselig fornøyd. :p

Anbefales!

Lenke til kommentar

Hva er det som er feil? At mx500 og viper har samme sensor? står ikke at de ikke har samme, bare at du velge 400 eller 800cpi på mxen. Jeg vil også påstå at den gjøres kresen på underlag.

Tror ikke jeg kjøper den musa uansett, men hadde vert kult med de driverne til mx musa mi.

Lenke til kommentar
Ok, Intellimouse virker bra den óg, noe billigere, men MX510 ser mye kulere ut. Noen som har noen flere erfaringer fra en/begge eller noen andre mus? Hadde vært kult om noen har/har hatt begge og kan sammenligne de... ;)

Takker for svar!

HEhe, veldig sant.. en kamerat har optisk mus, kjøpte en musematte til 100lapp , en eller annen thermaltake fancy greie, så plutselig når han brukte den så begynte musa å hoppe... Vel..? hva var det?

Joda.. det var for store kontraster mellom hvitt og sort på matta... og Thermaltake kalte faktisk matta for "spesial laget for optisk mus til games" eller noe sånt..

Takke seg til, jeg har en 4 år gammel musematte med bilder av palmer på jeg.. den duger som bare det..

Lenke til kommentar
Gir ikke PS2 bedre "oppløsning" da? Leste en plass PS2 har flere oppdateringer pr sekund...

Mener å ha lest at USB oppdaterer (altså sender informasjon) mye raskere enn PS2.

Nå finner jeg ikke tråden jeg leter etter, men der sto det linket til en plass der det sto at PS2 muser oppdateres fortere. De hadde 85Hz, mens USB muser bare hadde 75Hz.

Sto i tråd der det var diskusjonen gikk om Hz på monitorer og hvor mye det har å si spill.

Men skal ikke krangle på at USB sender info raskere. Blir vel litt som ping på mus dette her..

Lenke til kommentar
Hva er det som er feil? At mx500 og viper har samme sensor? står ikke at de ikke har samme, bare at du velge 400 eller 800cpi på mxen. Jeg vil også påstå at den gjøres kresen på underlag.

Tror ikke jeg kjøper den musa uansett, men hadde vert kult med de driverne til mx musa mi.

Jepp. MX500 har en proprietaer sensor som Agilent ikke har noe offentlig informasjon om. Denne sensoren selges ikke til andre enn Logitech.

Hvis du aapner en MX500 vil du se:

A2020 (mener jeg, saafremt det er samme sensor som i MX300)

Axxxx (uviktige tall)

i en Razer Viper 1000 vil du se:

A2051

Axxxx

Hvis du soeker paa agilent sine sider, vil du se at du finner informasjon og spesifikasjoner paa A2051, men ikke paa A2020.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...