Gå til innhold

Rheostat som er problemet?

fUsiOn

Anbefalte innlegg

hmm.. jeg dreiv å fikla inni PC'n her en dag.. eller letter sagt.. kom ikke så langt.. åpna døra på Chieftec kabinettet mitt.. så slo PC'n seg av! jeg hadde nettopp kjøpt det kabinettet.. så jeg tenke.. jaha.. er det noe slags automatisk avslåing av PC når man åpner døra tro? men neida.. det var det ikke.. fordi den døra gikk greit å åpne seinere.. men det som skjedde var at PC'n slo seg av.. og så ville ikke PC'n på igjen når jeg trykte på power knappen.. jeg fikk jo sjokk ikkesant.. fordi jeg dreiv jo nettopp på og overklokka litt.. null cash.. TG billett.... SHIT! tenkte jeg..

med lite håp igjen om at PC'n skulle starte, gikk jeg bak PC'n slo av og på strømforsyninga.. og vipps PC'n virka igjen.. wtf tenke jeg... det samme skjedde en gang til senere.. da visste jeg jo hva jeg skulle gjøre, men fikk jo et støkk når PC daua...

Jeg tenkte at dette neppe kunne være noe sunt.. så jeg teipa rundt hele rheostaten med isolasjonsteip med håp om at dette var problemet... ser ut til og virke som bare det :grin:

PC slo seg av da kabinettet kom i kontakt med visse flater av rheostaten.

jeg lurer da på.. kan en rheostat forårsake dette? (virker jo sånn hehe :smile: ) litt kjipt om man liksom kan kortslutte PC'n med en rheostat..

Og ikke kom med det pisset at man ikke skal åpne kabinettet mens PC'n er på.. dette vet jeg godt.. skulle jo bare skru opp rheostaten ikkesant :wink:....

Det samme problemet hadde oppstått hvis jeg hadde flytta på PC'n mens den var på.. fordi rheostaten lå løst.. (det gjør det ikke nå lengre etter en meter eller to med isolasjonsteip.. :grin: )

fUsiOn

Abit KT7

Duron 800@[email protected]

31g@idle 36g@MAX

Alpha PAL8045

320MB RAM PC133@137Mhz

Asus V7700 GF2 Ultra

Actima 50x CD-ROM

Creative brenner 12x10x32

20,4GB Seagate

60,0GB WD

3404 Poeng i 3Dmark 2k

[ Denne Melding var redigert av: fUsiOn på 2002-03-20 22:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig, for jeg har akkurat samme erfaringen; Chieftech, OC, rheostat og død PC.

Dette skjedde for meg etter mye fikling og utskifting av kjølere/kabler, montering av rheostat og lydisolering. Trodde først jeg hadde kortslutta noe ettersom jeg hadde hovedkortet ut et par ganger. Dette har bare skjedd den ene gangen.

Lenke til kommentar

regner med at det var en rheo til vifte styring som du har mekka selv.

Og ja, det er helt riktig at dette skal skje og du burde være glad fo at PC (PSU) er laget slik at det skjer. Når du har åpne (uisolerte) ben på rheoen og det sleiver borti kabinettet kobler du jo i et microsec 12V til jord uten noe last i mellom og da går det plutselig veldig mye strøm. PSU'et tenker at her er det noe som ikke stemmer også kobler det ut. PSU'et er laget slik for å beskytte PC'en din, hvis en komponent plutselig trekker mye strøm vil du jo at det skal stoppe før det går i stykker. Tenk deg om denne beskuttelsen ikke hadde vært der; da hadde du kanskje grilla HK'et eller CPU fordi PSU'et ikke greier å regulere riktige spenninger når det går i spinn.

Lenke til kommentar

kremt.. den rheostaten var ferdig monetert fra microplet.. ikke noe lodding selv.. rart at microplex ikke sier noe med at man må passe på å ikke la rheostat komme innat kabinett...

en annen ting er at strømforsynigna mi piper i en høyfrekvent lyd når jeg har slått av PC'n.. blir riktignok borte etter 5 min.. men alikevel.. er dette noe farlig da?? gamle strømforsynign peip slik også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...