Gå til innhold

Lage hull til radiator


Anbefalte innlegg

hehe... jeg har bare hatt vannkjøling siden torsdag forrige uke. delene er mye mindre enn du tror. var værtfall sånn for meg. fikk sjokk når jeg så hvor knøtt liten RBX blokka var. radiatoren viste jeg jo var større enn 240x120 hvertfall. men kjøp først 1 radiator også ser du om det er plass til 1 til et annetsted. eneste måten jeg kommer på å gjøre det på. hvis ikke du kjenner en som har en radiator da.

 

ja får vel kjøpe en først og se... :) gleder meg til den tid kjem :dribble:

 

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilke dimensjoner er det på den radiatoren din? på netconnection står det så mye rart :cry: f. eks.: 240 mm x 32 mm å 150.4 x 128.6 x 43mm ... det siste kan ihvertfall ikke være rett, det skal jo være plass til to vifter i lengden :yes:

Jeg tror den radiatoren du snakker om er HW-labs exstrem 120mm... målene er riktig. den er dobbelt så tjukk som pro serien deres, fordi den kjøler over dobbelt så bra. den kjøler 919 w/t! den er men for å ha EN 120mm vifte på... og for å avlive en myte: en radoator som har plass til to vifter kjøler nesten like bra med en! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har litt problemer her nå.... :blush:

Altså, det fulgte ikke med skrurer til å feste viftene til radiatoren, skulle det gjøre det?

Hvis ikke, hva slags skruer må / bør jeg bruke?

 

Edit:

En dremmel er et fint verktøy som man kan bruke til å skjære i feks metall (kabinett :) ) eller lignende... Følger med / kan fåes kjøpt massevis av tilbehør som feks polering +++

 

Søk på Clas Ohlson (eller hvordan det nå staves) sin side, de skal selge dremmler..

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
ehh. hva er en dremel? :blush:

Mini-drill du får MASSE tilbehør til... kapping, gravering, sliping, ja... alt. Nesten så du kan lage mat med den også.

 

 

LaStrada... mål hvor høyt radiatoren blir med viftene på, så finner du en LANG skrue, borrer hull i toppen på kabinettet (eller hvor du skal ha radiatoren), trer inn skruene og radiator + vifter, og skrur en mutter i bunn. :thumbup:

 

Du kan komme til meg på Lørdag, så kan vi dra på Jernia å kjøpe skruer! :thumbs:

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt :)

Det er ikke skruehull gjennom radiatoren, så det blir nok litt vansklig...

Men men, må nok først skru viftene fast i radiatoren og så viftene i kabinettet / grillene...

 

Men kom gjerne med flere ideer her. :)

 

Btw, jeg kan jo komme til deg uannsett..... :thumbup:

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar

LaStrada:

 

Når du skal skjære hull så teip først over hele toppen med maskeringsteip(vanlig papirteip) Dette både beskytter overflaten mot riper, pluss gir deg noe bra å tegne opp målene..

 

Tegn opp senterlinjen, og finn ut hvor langt viftene står fra hverandre når de er montert på radiatoren..(monter de gjerne på radiatoren og mål) Merk av på senterlinjen og bruk en passer med ønsket radius. Jeg lagde hullene med 11,25cm diameter.

 

Skjær ut hullene et par mm innenfor streken. Dette gir deg rom for småfeil, pluss som du sikkert ser veldig fort, å lage en rund jevn kant med en dremmel er ikke lett..

 

Når du har skjært ut første rundingen går du over engang til og filer vekk restene.. Hvor lang tid dette tar avhenger hvor mye du lot stå igjen.. Til filingen kan du enten bruke en smergeltupp, eller som jeg gjorde, bare brukte kappeskiva. Jeg holdt da denne med en 45 graders vinkel mot kanten og tok av småstykker, millimeter for millimeter..

 

Totalt sett tok det scirka en time for hvert hull..

 

Bruk god tid.. Småfeil er VELDIG lett å se etterpå.. Desto mer flid du bruker med finpussingen desto bedre blir resultatet.

 

Hvis mulig, test ut på et gammelt kabinett først så du får feelingen :)

 

Til slutt måler du opp skru hullene, VÆR NØYAKTIG! Dette er egentlig den vanskelige jobben :) Hvis du skulle bomme litt med en måling finnes det et lite røvertriks: fest de andre hullene.. så tar du Mr. Borremaskin og borrer ut hullet på viften, og vips, så passer det :)

 

Skruene fant jeg på clasern.. M4 skruer med sekskant hode.. synes de ser bra ut. De har et litt bredere hode enn de små M3 skruene og tar seg bedre ut .

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel å ha en viftegrill som skjuler kanten på hullet, Det gjør f.eks denne som fås kjøpt hos 3dfxcool. Bruker selv Black Ice Extreme i Chrome og er fornøyd med den, men jeg sper nok på med en radiator til etterhvert da jeg vil ha ned støynivået til ett absolutt minimum.

 

Festet selv radiatoren og viften med enkle treskruer som er skrudd gjennom viften og to 120mm nonoise pakninger (fås også kjøpt hos 3dfx og hjelper på støynivå). Det du MÅ gjøre er å tette igjen sprekken mellom vifte og radiator med ett eller anna, jeg brukte som sagt nonoise pakninger og spedde på med vindustetning som jeg hadde liggende...

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Har montert radiatoren i toppen nå... Synes selv det så bra ut!

 

Noen som vet hvordan man fester denne kjøleren chipsetet på et IC7-G hovedkort? Det er ingen skruehull, så jeg må vel lime?

Jeg har bestilt lim nå, sånn i tilfelle!

 

Skal se om jeg får lagt ut bilder om ikke så lenge ;)

Lenke til kommentar
Har montert radiatoren i toppen nå... Synes selv det så bra ut!

 

Noen som vet hvordan man fester denne kjøleren chipsetet på et IC7-G hovedkort? Det er ingen skruehull, så jeg må vel lime?

Jeg har bestilt lim nå, sånn i tilfelle!

 

Skal se om jeg får lagt ut bilder om ikke så lenge ;)

Tror ikke det er videre smart å lime fast blokka på chipset, både med tanke på chipsetet, og han som kjøper hovedkortet dit når du oppgraderer.

 

Vis du har hatt av kjøleren på chipsetet før, forstår du hva jeg mener, det vil bli like sykt som å lime fast cpu blokka til en amd cpu.

 

 

Men strips er fine greier. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...