Gå til innhold

Få MiniDV-film til å se ut som "film"

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart til å begynne å filme en kortfilm. Denne skal være i svart-hvitt.

Skal bruke et relativt gammelt JVC MiniDV-kamera. Men generelt pleier det å vises godt at en film er filmet med videokamera. Når jeg ser "behind the scenes"-opptak på DVDer etc., så ser jeg stor forskjell på hvordan det ser ut på settet filmet gjennom et (antakeligvis) TV-kamera kontra den ferdige filmen.

Har dette noe med lyssetting å gjøre? Bør man bruke for mye lys, og så redusere exposure på kameraet? Hva med andre shutter speeds? Siden det ferdige produktet skal være i svart-hvitt, kan jeg jo også gjøre hva som helst med hvitbalansen..

Vet ikke helt hva slags lys jeg kommer til å få tilgang til ennå. Enten har skolen teaterbelysning å låne bort (dersom det er brukbart til dette formålet), ellers blir det antakeligvis vanlig 500W arbeidslamper.

Takker for alle eventuelle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si at jeg finner dette filteret i Premiere, men det er kanskje mulig å laste ned som en add-on? Jeg er ikke ute etter å få det til å se ut som smalfilm, forøvrig. Det jeg er ute etter er vel gode kontraster etc, så jeg får prøve med de instillingene.

Trenger fortsatt tips om belysning.

Lenke til kommentar

500- watts arbeidslamper kan funke bra, har brukt det selv. men lyset kan bli vel hardt- det avhenger litt av hvor mange du har, og om du evt. har et hvitt tak å reflektere lyset fra.

Smalfilm var ment som et eksempel. Selv kjenner jeg mest til Vegas, og der er det hvertfall et filter som gjør film om til sort/hvit. har prøvd, og det fungerer helt glimrende.

Lenke til kommentar

Åja, i tillegg har jeg tilgang til diverse lysfiltre etc.

Siden filmen skal være svart-hvitt, kan jeg jo bruke farget lys for å fremheve kontraster i bildet, tenkte jeg. Noen som har tips angående dette?

Lenke til kommentar

Hvis du mener: "hvordan får jeg videobilde til å se ut som det er brukt film?" så har du Cinelook til Adobe After Effects eller BigFX's FilmFX til Premiere 6.0 og 6.5.

Hvis du mener: "hvordan får jeg filmen vår til å se like bra ut som på film?" så er dette en blanding av kunnskap og utstyr. Men da mest kunnskap, så i så fall må du bare prøve og prøve og prøve... Du kan bare lese deg til så og så masse, fordi ting fungerer ikke bestandig som i teorien. Lær deg først og fremst om lys dersom det er å kunne skape et fint bilde som er interessant. En god nettside:

www.photozone.de

Handler om stillsfoto, men toucher masse av de samme aspektene som i videoverdenen (video ER jo faktisk fotografering, bare i høyt tempo)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jeg har nå ordnet med teaterbelysning til bruk på filmsettet. Jeg vet ikke hvor mange lamper det blir ennå, men vet at hver lampe er på 600-650W (da går det vel kun 4 stk på en kurs, da)

De er som regel 650 W. Er sikkert noen fresneller du har fått tak i (evnt PC kastere) og da er det tryggest å ha 3 stykk på en vanlig 16 A enfasekurs

Vegar

Lenke til kommentar

Lyssetting er fullstendig essensielt. Lyssetting ER "film look".

Det du KAN gjøre innspillingsfasen (dersom du absolutt ikke har sjans til å bruke lyssetting) er å sørge for:

konstant lukker på 1/50 sekund

lavt blendertall på 1.6, 2.0 eller 2.8 (eller så lavt du får det)

kreativ hvitbalanse

manuell og kreativ fokus

progressiv scan dersom du har kamera som støtter det

dette for å emulere (respektivt) filmens 1/48 lukkerhastighet, fokusdybde (lavere enn DV pga større "lysoppfangingsflate"), fargetoner, selektive fokus og progressive bildeoppbygning (filmruter er som kjent "hele") :)

lykke til! Litt trøtt... Ble noe smått ja!

Lenke til kommentar

En rask "hack" for å få bildet til å se litt bedre ut er å stille på "levels" som du har i de fleste videoredigerings program. Du kan få vekk det grå "video-sløret" ved å sette svart, og hvitpunktene nærmere hverandre.

Prøver du deg litt fram her får du veldig ofte bedre bilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...