allyse Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Kan bekrefte dr-demento's uttaleser. Jeg har nemlig samme problem med MSN messenger. Syntes visse av de IP'ene som trafikken min blir sendt til i USA er ganske betenkerlig. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg og har erfart det samme. Satt på studenthybel på Voll Studentby i Tr.heim, har Gigabit LAN og 100mbit internet og sendte mellom 2 pcer på samme hybel, fysisk avstand ca 2m, det gikk bøtte tregt... Hvis noen nå spør meg hvorfor jeg prøvde å sende en fil på >1GB over MSN, vel - dropp det! Lenke til kommentar
dr-demento Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Se hvor i nettverket de dataene dine blir sendt...ikke bare hastigheten. Du vil se at filen din på 1GB går til usa og tilbake igjen....Hvorfor? Som sagt tidligere meget betenkelig. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Slettet Endret 2. mars 2004 av Timur Lenke til kommentar
dr-demento Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg vil bare referere til: [url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=214386&st=0entry1845985"]http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry1845985[/url] Jeg vil si dette bare bygger under på hva jeg hele tiden har sagt og det er: Datastrømmen om det er video/filoverføring/eller chatt så blir den vidrekoblet til usa også sendt tilbake til Norge. Det skjer konsekvent med alle brukere. Mvh Dr demento. Lenke til kommentar
Oblivion Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Jeg kan gå god for at Dr Demento har minst 15 år med Nettverks erfaring. Han er en snodig skrue som nekter å forklare ting slik at alle andre også forstår det. Jeg er redd det går litt for fort rundt oppi hodet hans, så det som kommer ut er ikke alltid like koherent. (eller på normalt fagspråk) Jeg har vært ute for denne fyren før og har forkastet mye av det han har kommet med, men jeg har måttet bite i meg mange av de ordene igjen. Han har utviklet et overlegent krypterings system som går under kodenavnet NetSafe. (Tror det fortsatt er på forsknings stadiet) Og ja han er en tanke paranoid, men det er mulig at det er noe snusk på ferde. Selv så gir jeg blanke ****** hva Bush stikker snuta si i, har ikke noe å gjemme. Jeg regner med at det finnes en naturlig forklaring på hvorfor MSN router om USA. Det eneste jeg ikke helt likte lyden av var at MSN sender 2 bitstreams. Det finnes ingen logisk grunn til at den skulle gjøre dette. Endret 2. mars 2004 av Oblivion Lenke til kommentar
poltius Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Paranoid eller ikke, grunn til å gjemme seg eller ikke - det er mer enn unødvendig, og lite nettverksøkonomisk, men kanskje aller mest irriterende - at datastrømmen går om usa før det dukker opp på en PC "next to you". Og deretter kanskje betenkelig. Men kjekt å vite Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Må bare si meg enig her. Hadde SINNSYK treg overføring mellom Oslo og Tromsø for en stund på forholdsvis raske linjer. Tenkte at "ja ja for vel sjekke litt i netlimiter" Blei ganske paff da jeg så at Ipaderssen jeg sendte alle filer til var Redmont USA.... Fikk kompissen min til å installere Netlimiter og gjøre det samme. Han blei ganske skremt (han har litt noia fra før når det gjelder slike ting). Han kommer ihvertafall ALDRI til å bruke Messenger igjen. Noen her som har funnet noe mer ut om den saken? Er det knyttet opp mot spesielle versjoner av Messenger? Kan man disable dette på noen måte og få direkt connection? Paranoid Hilsen Mazeking Lenke til kommentar
dr-demento Skrevet 2. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2004 (endret) Nei jeg har ikke funnet noen måte å disable dette på dessvere. MSN messenger og Windows Messenger finnes i mange versioner og språk og de komuniserer alle litt forskjellig med tanke på porter og slikt. Men felles for både msn og windows messenger ser ut til at de alle sendere data til usa når data'ene aldri skulle ha forlatt norge i første omgang. Det er nå startet en diskusjon om dette på http://www.grc.com - som er et profilert sikkerhets relatert webside med godt omdømme. Kan være en idee å følge med i news group'en der. Mvh Dr-Demento. Endret 2. mars 2004 av dr-demento Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Undertegnede skal og sette seg ned å kikke litt på dette her, kan være interesant å vite hva som egentlig skjer Lenke til kommentar
Oblivion Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Etter hva jeg har hørt, så skal vist Computerworld.no være klar over denne debatten og har tatt kontakt med Microsoft. Microsoft på sin side skal vist ikke ha kommet med noen uttalelser enda. Jaja Demento du har virkelig fått fart i vepsebolet denne gangen her. Gleder meg til å se hva som kommer ut av dette. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 at dataene går til usa og tilbake ekje nåke problem i heile tatt.. det er ingen så GIDDE å sette seg ned å lese gjennom hundre tusen milliona milliarda sie med loggar over ke så skjer over messenger på et døgn.. dessuten, viss det hadde vert direkte tilkobling, hadde det vert stor sjangs for å få problem med dei som har brannmur (prøv berre et P2P fildelings program ) sjøl om dette ikkje er problem for meir avanserte brukerar, er det et STORT problem for folk som ikkje har peiling. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Sitter og geotracer litt samt enabler/disabler diverse funksjoner i msn, og når jeg enabler bla "la msn innhente informasjon om meg" så blir det opprettet tilkoblinger til mange forskjellige ip`er, inkl norske... sier ingenting enda jeg, bare synst at det virker litt spesiellt Lenke til kommentar
dr-demento Skrevet 2. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2004 De kan logge enkelte brukere som sier negative ting om MS eller USA, og når de besøker usa - så får de problemer med f.eks myndigheter. De kan også bare lagre alt og bruke det som et historisk arkiv/data/oppslagsverk over hva folk har sagt før. De har identiteten til msn brukerene og kan dermed også logge foretningsfolk sin aktivitet på nettet og stjele topp hemmelig data. Ting går tregere med webcam. det er ca 450 ms ping over dammen også blir det 450 ms ping tilbake over dammen igjen...og da har vi nesten passert sekundet delay hvis nettverket er optimalt. Det har egentlig ikke noe å si for brannmur/nat brukere om det går igjennom en server eller p2p - fordi et bit er en bit og en nettverksenhet i serveren eller i ruter kommuniserer likt -ellers hadde ikke internett fungerert en gang. Det finnes mange støtteprotokoller til folk med brannmur. ENAT, PAT, UPNP, DMZ port, Transperant protocol osv. De fleste trenger ikke å ha et problem med det....og en server i usa hjelper lite på nettverksproblemet. Bare lager mer krøll og uoversikt. Jeg har jobbet lenge med bredbåndskunder til f.eks NGT og har løst disse probleme med video, transfere og voice i p2p angitte tilfeller. Ta f.eks kazaa fungerer kjempefint igjennom brannmurer og nat. Nei her må det forklares hvorfor bitstrømmen blir lastet opp til USA. Det er helt unødvendig og meget betenkelig.... : Lenke til kommentar
Timur Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 De kan logge enkelte brukere som sier negative ting om MS eller USA, og når de besøker usa - så får de problemer med f.eks myndigheter. De kan også bare lagre alt og bruke det som et historisk arkiv/data/oppslagsverk over hva folk har sagt før. De har identiteten til msn brukerene og kan dermed også logge foretningsfolk sin aktivitet på nettet og stjele topp hemmelig data. Nå er du vel muligens litt ute på tynn is For det første så tviler jeg på at Foretningsfolk, bruker msn til topp hemmelig data (alle vet jo at Msn er ikke det tryggeste som finnes) Så hvis jeg sier da altså noe stygt om MS eller USA så kommer myndighetene og kjefter på meg når jeg kommer til Usa? Begynner litt og tvile nå Lenke til kommentar
Oblivion Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Stemmer, det var resultatet av min egen undersøkelse også. At MSN gjør noe rart her er det ingen tvil om, men hvor ”fishy” dette er gjenstår og se. Regner med at Microsoft kommer til å komme med en uttalelse om ikke så lenge. (ikke det at man skal ta alt de sier for god fisk, men kanskje de kan belyse saken) Og semikolon, bruker du hodet til noe annet enn å holde ørene fra hverandre? Her er det jo gjennomtrekk! 1.Routingen om USA øker tiden det tar å sende en pakke fra et sted til et annet. De fleste vil trolig si seg enige i at om pakker går unødig om USA, så er dette i det minste et irritasjons moment. 2.Det finnes rimelig mange mennesker som av mange grunner ikke ønsker seg at trafikken i en session skal gå unødig langt, da dette øker sjansen for at uvedkommende kan lese innholdet. Ja jeg skal si meg enig i at MSN ikke er et medium for å sende gradert informasjon, men det er skremmende hvor mange ansatte i bedrifter som faktisk bruker MSN til intern kommunikasjon. Jeg er selv Nettverks administrator og ser dette ofte…. Så ja jeg vil faktisk si at dette er et problem hvis det viser seg å være slik DR Demento sier. ”det er ingen så GIDDE å sette seg ned å lese gjennom hundre tusen milliona milliarda sie med loggar over ke så skjer over messenger på et døgn..” 3.Vel det er ikke mennesker som sitter og leser disse loggene, men maskiner som prøver å finne mønstre. USA har tidligere prøvd seg på lignende med ”Carnivore”, selv om det ble en fiasko. Det blir for dumt å anta at MSN router om USA for å spionere på oss brukere, men man burde heller ikke utelukke muligheten helt. USA har tidligere vist seg å være svært lite interessert i å holde seg unna folks privat liv, og denne trenden vil neppe avta etter 11. september. Dr Demento jeg har tidligere sagt du er en tanke paranoid og står fortsatt ved det, men jeg ser ikke bort i fra at du kan ha truffet på noe. Om ikke akkurat ”spyware” for den amerikanske etterretning, så kanskje noe annet som kan være ”uheldig for MS”. Lenke til kommentar
Oblivion Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Timur Jeg er enig i at han er på tynn is der, men det bort forklarer ikke hva som skjer. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 hmm, akkurat i dette tilfellet, tror jeg ikke MS har noe urent mel i posen. Vet jeg kansje høres ut som en windows fanatiker, bare så det skal være sagt så er jeg ikke det, men må føle magafølelsen denne gangen Vi får vente og se Lenke til kommentar
Timur Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Timur Jeg er enig i at han er på tynn is der, men det bort forklarer ikke hva som skjer. Nei, selvsagt gjør det ikke det, men jeg bare sa at akkurat det var en smule overdrevet. Lenke til kommentar
dr-demento Skrevet 2. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2004 Ja nå må vi holde oss til fakta her. Det skjer! Om det skjer at de logger oss får vi se på ..vi sporer det også....ut i ørkenen et sted... og om det vil bety bråk hvis du reiser til usa er bare en tenkt situasjon - . Prøv nå å forstå hva som er fakta og ikke. Forstår du hva som er fakta`? kan du forklare dette? Vis meg at du forstår det rent tekniske at msn sender data til usa for så å bli sent tilbake igjen til norge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå