Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer Telenors opplegg med PPPoE protokollen???

Har fårstått det sånn at en må innstallere noe telenor greier og logge seg på adsl-linja......

Er det ikke sånn at routeren logger seg på selv å står pålogget så lenge den er på da???

Hvordan fungerer det i såfall med flere pc`er på samme routeren hvis det er sånn?

Må jeg i såfall sette opp en server som kjører telenor programmet og dele ut internett fra denne?

Lurer på dette før jeg evt skaffer meg Telenor ADSL......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle tro at telenor hadde råd til å gi deg ruter, ja, men i realiteten så får du et halvkjipt modem (fikk hvertfall vi, kjip zyxel boks). Hvis du bruker telenor sitt oppringningsprogram (som forøvrig ikke telenor anbefaler, ring gjerne å spør), så må du vente ca. 30 - 45 sekunder etter windows er oppe til du kan logge på. Ikke spør meg hvorfor, det er rimelig magisk.

Inne på http://www.raspppoe.com/ finner du et kjekt lite oppringningsprogram. Tar noen minutter å installere, men du sparer tid i det lange løp.

... bare husk å skrive "[email protected]" og så passord. Glemmer du å føye på @online.no kommer du ingen vei (snakker av erfaring :roll: )

Lenke til kommentar

hvis du er heldig og kjører winxp så er oppkoblingen mot telenors nett særdeles enkel. legg inn brukernavn og passord, og så ferdig. xp har nemlig innebygget støtte for pppoe. da slipper du å tenke mer på oppkobling frem til neste gang du skal formatere. ulempen er jo selvsagt at du fort kan glemme hva passordet er hvis du kun legger det inn én gang i året, eller så... :)

Lenke til kommentar

Kjøp f.eks. en D-Link DI-604 bredbåndsrouter i tillegg når du har Telenor ADSL, ikke spes. dyr og den støtter PPPoE fint og du får NAT brannmur m/UPnP støtte samt 4 porters router inkl. DHCP server. Setter opp med brukernavn og passord i routeren, så kan du totalt glemme at du har en kronglete PPPoE link. Hvis linken går ned, så vil den selv forsøke å sette opp igjen.

Har selv en DI-614+, som er tilnærmet samme boksen men med trådløs sender i tillegg.

Finnes sikkert også mange andre tilsvarende bokser fra andre leverandører.

Lenke til kommentar

Husk at med en router så har du også vesentlig bedre sikkerhet, siden du har en ekstern firewall som vil hindre uønsket trafikk i å i det hele tatt komme fram til din fysiske maskin (ideelt sett....). Er man da "paraonid", og kjører NIS2004 el. på maskinene så er man så godt beskyttet man kan bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...