Gå til innhold

Qtec 2020 vs SE P900

Anbefalte innlegg

Hei!

Har innsett at jeg har behov utover det Samsung E700 gir meg, og skal kjøpe meg ny telefon. Denne gangen vil jeg ofre størrelsen for masse funksjoner - og har tenkt å gå for en PDA-telefon.

De 2 jeg står imellom er Qtec 2020 og Sony Ericsson P900. Har noen synspunkter på hvem som er best av disse? (Og vær så snill og legg igjen følelser og patriotisme hjemme, hehe...)

Spør du meg virker Qtec 2020 som en overlegen PDA-telefon. SE P900 synes bare å ha fordelen med at den faktisk har et tastatur... Enig/uenig?

Qtec 2020 har jo blant annet hele Office-pakken (flott å kunne se og redigere Excel, Word og Powerpoint, mens SE P900 bare kan VISE disse - ikke redigere). Videre har den SD-minnekort som er langt billigere enn P900's MemoryStick - og fås i større størrelser (opptil 1 GB).

I tillegg har jo Qtec 2020 en enda bedre skjerm enn SE P900 - selv om begge er gode. Og ikke minst - Qtec har ved hjelp av spesielle SD-kort mulighet for WiFi! Altså kan jeg sitte hjemme i godstolen (eller på et hotell) og surfe trådløst uten å betale for datamengde eller tellerskritt. DET er genialt. Det tilbyr jo heller ikke SE P900 dessverre...

Prisforskjellen på de to er såpass liten at jeg ikke lar det bli utslagsgivende - de er jo begge styggdyre uansett. ;)

Les mer om Qtec her:

- Info fra Amobil.no

- Test av TV2 Nettavisen

- Test av DinSide

- Qtec.nu

Åpen fra innspill fra alle! ;) Kjør på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begge to er gode tlf.... Har du mye bruk for word/excel så gå for 2020, hvis ikke, gå for p900...

Vet at d er litt til; men alikevel vil nokia 9500 communicator absolutt være noe å vente på! Forener på en måte 2020, og p900 ;)

-80MB innebygget minne,

-mmc-kort støtte ++!!

- Build-in VGA camera with video

- Music player - MP3, MPEG4(AAC), RA, MIDI

- Wireless LAN innebygget

-IR

- EDGE

- Bluetooth

- Java

- Office applications

- Opera browser

- WAP/xHTML

- PIM

no9500.gif

no9500_01.jpg

dessuten fullt qwerty :thumbup:

men valget imellom 2020 og p900 er ganske vanskelig... Må du ha office stuffen så gå for 2020, hvis ikke -->p900... Bedre tlf. ifølge meg også... (p900 altså)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Hvorfor er han nødt til det? Qtek 2020 er en mobild et også.

Joda. Men har du sett den faktiske størrelsen til den? Dessuten er den tungvind og bruke som en telefon. P900 blir utrolig liten i forhold. Deretter skjermen.

Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke tenkt på at kanskje han vil ha en pda som også inneholder mobil så han slipper å drasse på pda og mobil? Ja jeg har en qtek 1010 så jeg vet hvor stor den er. Det er ikke tungvindt å bruke den som en telefon.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt, og håper fortsatt på flere! :devil:;)

Størrelsen til P900 er jo et argument - for all del... litt kjipt å ha en mobil du ikke får i lomma, men kan tenke meg at P900 buler godt i lomma den også?

Og enig i at Nokia Communicator 9500 ser lekker ut, men er sterk motstander av Nokia da. (Etter å hatt dårlige erfaringer med mine 3 siste.) Mine siste mobiler har derfor vært SE T68, SE T610 og Samsung E700. Også er 9500 rett og slett SCHVÆR da! Og fett med qwerty-tastatur, men får jo liksom ikke til touch-metoden på et så lite tastatur uansett, så da er det kanskje like gret med touchscreen og skrive på skjermen?

Og estetisk sett, det lille jeg har sett av operativsystemet til SE P900 ser rett og slett ikke særlig pent ut. Nå skal det mye til for å overgå Windows sitt OS i "penhet" da, men likevel - synes P900's OS ser rotete og "barnslig" ut. Noen synspunkter på dette?

Apropos skrive på skjermen, til deg Eulogy - som har 1010, hvordan er det å skrive f.eks. meldinger, notater i Word osv. i denne? Funker det fett med å skrive på skjermen eller blir det veldig mye feiltolkninger etc.? Har faktisk knapt prøvd en PDA - så vært greit å vite....

Her er en sammenlikning av størrelsene på Samsung E700, SE P900, Qtec 2020 og Nokia 9500:

p90020209500.jpg

Flere innspill please! :thumbup:

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Personlig har jeg en Siemens ME45 for de gangene hvor jeg trenger å ha med en mobil i skogen, fjellet e.l., ellers bruker jeg en PDA/mobil/SmartPhone løsning. For tiden bruker jeg en Qtek 7070, men regner med å bytte den ut iløpet av året. Til hva er jeg usikker på, står foreløpig imellom:

Qtek 8080

Qtek 2020 (for dyr for meg foreløpig)

Tungsten W (har brukt den en stund og likte den, men det kommer vel snart en ny??)

Nokia 9500

Treo 600

Det vandrer noen spennende bilder av en Motorola PPCPE versjon på nettet nå, den ser spennende ut, men jeg frykter at den blir svindyr.

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt på å ha en liten mobil jeg også for slike anledninger, skjønt jeg liker best tanken på å ha alt i én som jeg alltid har med meg - men PDA-telefonene er jo rett og slett bare store enda da.... :roll:

Qtek 8080 så bra ut, men vil ha en som er enda litt mer PDA-relatert. Men har vært innom smartphone-tanken ja...

Tungsten W har jeg også såvidt sniffet på, men kom til at den faktisk var for stygg, haha... :p Neida, men den er ikke akkurat vakker, men med en ny versjon på trappene sløyfer de helt sikkert antenna og gjør den kanskje litt penere?! Uansett for lenge å vente. ;)

Nokia 9500 tror jeg blir KONGE spesifikasjonsmessig - men christ så stor den er!! Ikke så bred og ikke for tykk da, men så utrolig lang! Er jo sikkert pga av tastaturet, men likevel....

Ser tøff ut den nye Motorola'n ja, men kommer sikkert tidligst ut i slutten av dette året. Blir for lenge å vente. ;) Dessuten er det en stor svakhet at den ikke har Bluetooth eller SDIO-port!!! Noe som gjør at den ikke kan utvides med WLAN, Bluetooth eller andre ting. Det er verdt å merke seg...

motorola.jpg

Nei, får se hva det blir til.... Sendo har også en spennende smartphone ut på markedet straks... I hvertfall en Siemens SX1-killer... og Nokia 6600-killer. Og muligens Qtek 8080-killer også. ;)

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Har lest en rekke internasjonale tester nå - spesielt vedr. SE P900. Fant ingen veldig gode når det gjaldt Qtek 2020. (Kanskje fordi den heter noe annet i utlandet, men jeg husker ikke hva...)

Ihvertfall - det jeg ser at jeg kommer til å irritere meg over når det gjelder SE P900 er følgende:

- Pennen (stylus'n) - den har ikke fått veldig bra kritikk...

- Mangel på profiler - det er bare for dumt! (Selv om man kan velge silent.)

- Jotter - mangel på tekstgjenkjenning. Også teit!

- Dyre og små MemorySticks. Hva med å gi opp MS og gå for SD?

- Manglende Office-pakke.

Når det gjelder Qtek 2020 kommer jeg sikkert til å irritere meg over:

- Manglende tastatur - kanskje da...

- Størrelsen - den er rett og slett mye større enn P900.

- Syskræsj - det er Windows - og kræsjer sikkert ofte.

- Batterikapasitet. Går rykter om at den er begrenset?

Selv om listen er lengre over misnøye for P900 er absolutt ikke valget tatt! Har ikke helt klart å sette opp i mitt eget hode hva jeg setter først enda...

Dette blir et vanskelig valg - tror fortsatt jeg trenger flere synspunkter! :dontgetit:

Noen internasjonale tester av Qtek 2020:

http://www.esato.com/archive/t.php/t-43361

Lenke til kommentar
- Dyre og små MemorySticks. Hva med å gi opp MS og gå for SD?

les hva du sier :p

Det er en Sony Ericsson tlf... Og sony bruker kun ms.... Dessuten er d kun ms duo (de små) som er dyre; vanlige ms er ikke så spesielt dyre... ;)

9500 har ikke touch display; men har fullt qwerty, joystick inne og taster på skjermen (på høyre side) så navigasjon burde ikke være noe problem ;)

Lenke til kommentar

Kjøp p900... kongetelefon..

Hadde qtec før... men hvis den går tom for batteri så mister du all data, og den må synces på nytt, noe som er meget irriterende.

dessuten er p900 mindre, og det er sjeldent det er praktisk å endre office dokumenter på veien uten bærbar uansett..

mine 5c

Lenke til kommentar

Qtek'en har mye dårligere batteritid, men så snakker vi til gjengjeld om en maskin med 400Mhz prosessor, 128MB RAM, kjempestor fargeskjerm osv osv osv... for ikke å nevne all den software'en du kan få tak i til den... nesten ubegrenset med muligheter. Kan egentlig ikke samstille den med P900, jeg vil si det slik:

Qtek 2020 - PDA med telefonegenskaper.

SE P900 - Mobil med PDAegenskaper.

Her er antagelig den mest nøye og detaljerte testen av Qtek'en du kan finne, av legendariske Arne Hess: http://www.ppcw.net/index.php?itemid=1572

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...