Gå til innhold

Qtec 2020 vs SE P900

Anbefalte innlegg

Hei!

Har innsett at jeg har behov utover det Samsung E700 gir meg, og skal kjøpe meg ny telefon. Denne gangen vil jeg ofre størrelsen for masse funksjoner - og har tenkt å gå for en PDA-telefon.

De 2 jeg står imellom er Qtec 2020 og Sony Ericsson P900. Har noen synspunkter på hvem som er best av disse? (Og vær så snill og legg igjen følelser og patriotisme hjemme, hehe...)

Spør du meg virker Qtec 2020 som en overlegen PDA-telefon. SE P900 synes bare å ha fordelen med at den faktisk har et tastatur... Enig/uenig?

Qtec 2020 har jo blant annet hele Office-pakken (flott å kunne se og redigere Excel, Word og Powerpoint, mens SE P900 bare kan VISE disse - ikke redigere). Videre har den SD-minnekort som er langt billigere enn P900's MemoryStick - og fås i større størrelser (opptil 1 GB).

I tillegg har jo Qtec 2020 en enda bedre skjerm enn SE P900 - selv om begge er gode. Og ikke minst - Qtec har ved hjelp av spesielle SD-kort mulighet for WiFi! Altså kan jeg sitte hjemme i godstolen (eller på et hotell) og surfe trådløst uten å betale for datamengde eller tellerskritt. DET er genialt. Det tilbyr jo heller ikke SE P900 dessverre...

Prisforskjellen på de to er såpass liten at jeg ikke lar det bli utslagsgivende - de er jo begge styggdyre uansett. ;)

Les mer om Qtec her:

- Info fra Amobil.no

- Test av TV2 Nettavisen

- Test av DinSide

- Qtec.nu

Åpen fra innspill fra alle! ;) Kjør på...

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det et spørsmål i innlegget ditt et sted...? Høres ut som om du allerede har bestemt deg, og hele innlegget virker mest som ren reklame for QTEK 2020.

Hvis redigering av word og excel på en liten PDA skjerm er så nødvendig for deg, kan jeg informere deg om at dette også er fult mulig på en P900 (med ekstra software).

For å få litt balanse i denne tråden, tar jeg herrved på meg å nevne noen klare punkter i P900's favør:

• Symbian OS (stabilitet, liten (ingen) sjanse for tap av data, langt mer ressurs-sterk en Windows Mobile (krever langt mindre minne og prosessor kapasitet for å kjøre programmer)
  • Fysisk størrelse og vekt
  • Bedre integrasjon mellom PDA og telefon delen. Symbian OS ble bygd med telefoni i tankene, Windows Mobile (PPC) kun for PDA bruk.
  • Batteri tid -dette er i mine øyne det viktigste punktet hvor P900 stiller klart sterkest. Med en 400MHz prosessor og ressurs sultne Windows i QTEK'en er ikke batteri tiden halvparten av det P900 kan stille med en gang.
  • En hånds navigering/faktisk telefon bruk, mao. et fysisk tastatur, som du faktisk også nevnte.

Og for å ikke være alt for "patriotisk"; hvor QTEK stiller sterkest er:

• SD(IO) -Wi-Fi og mer minne.
  • Mer tilgjengelig tredje parts software (programmer og spill).
  • Større skjerm/oppløsning

-Mine meninger, ta de som du ønsker. For rettferdighets skyld vil jeg også nevne at jeg bruker en P900, og er tilhenger av Symbian OS. Min neste PDA/mobil blir garantert Nokia 9500 Communicator :w00t:

Endret av sinnabrus
Lenke til kommentar

Gandalf the Grey:

Ser ut til at telefonen opererer under flere forskjellige navn forskjellige steder i verden. Vet i hvertfall at den heter "Xda II" i Storbritannia.

sinnabrus:

Du har et poeng - jeg virket selv kanskje rimelig patriotisk overfor Qtek'n selv om jeg oppfordret annet til subjektivitet. ;) My bad. Men nevnte en del sider om Qtek fordi jeg tror flere (de fleste?) har kjennskap til SE P900, mens ikke veldig mange kjenner til Qtek 2020.

Videre har jeg hørt så ymse om batteriet til SE P900. Blant annet at det maks holder et døgn? En P900-bruker på ITpro irriterte seg i hvertfall høylytt over dette. Qtek 2020 har fått mye skryt for sin batterikapasitet, og holder til ca. 6 timer MP3-avspilling, og 3 dager ved "normal bruk" - altså litt telefon, litt PDA og litt film/MP3. (Denne info'n er hentet fra en objektiv test, og ikke Qtek selv.)

Sant som du sier at Symbian OS sikkert nok er bedre egnet for PDA/telefon-enheter, men jeg synes ikke det ser særlig lekkert ut? P900's OS ser rett og slett "barnslig" ut og er ikke spesielt stilig - i motsetning til resten av telefonen. Symbian OS'et på den kommende Nokia 9500 ser imidlertid rålekkert ut!

400 Mhz-prosessoren til Intel som er i Qtek'n må jo gjøre PDA-telefonen til en kraftpakke - til tross for at den kjører ressurskrevende Windows. Og siden det tydeligvis ikke går nevneverdig utover batterikapasiteten må jo dette bare sees på som positivt. Har hørt at P900 ikke alltid er like responsiv? (T68, T610 osv. har i hvertfall alltid vært irriterende trege...)

Størrelsen til SE P900 er helt klart en fordel fremfor den noe større Qtek 2020. Veldig fint å kunne bruke én hånd på telefonen.

En interessant størrelse-sammenlikning her - Samsung E700, SE P900, Qtek 2020 og Nokia 9500:

p90020209500.jpg

Nå ble det litt kampanje for Qtek 2020 igjen, men vil gjerne høre mer positivt om SE P900 - så om jeg provoserer fram det er det bra. ;)

P.S.

Hvor bra er Office-applikasjonene på P900 da? Du sier man kan laste ned 3-pars programvare, men hvordan funker de? Som en "latterlig" Notepad eller som en fullverdig Word? (Excel også mulig å redigere?) Hvordan er det forresten med MSN Messenger eller andre Instant Messaging-applikasjoner?

Endret av voluz
Lenke til kommentar
P.S.

Hvor bra er Office-applikasjonene på P900 da? Du sier man kan laste ned 3-pars programvare, men hvordan funker de? Som en "latterlig" Notepad eller som en fullverdig Word? (Excel også mulig å redigere?) Hvordan er det forresten med MSN Messenger eller andre Instant Messaging-applikasjoner?

Office programmene fungerer faktisk veldig bra, hvis du gidder å sitte på mobilen å lage word/excel dokumenter da :p Jeg har det på mobilen og det er veldig praktisk, jeg og en i klassen skulle samarbeide på noe skolearbeid over msn men internettet mitt var nede så da førte jeg bare enkelt filene over til telefonen og sendte de med JMSN :thumbup: Veldig enkelt og greit.

Quickoffice

qop_anim_uiq.gif

JMSN Pro

jmsnpro1.0.gif

Håper dette var til noe hjelp i valget ditt :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for det! ;) Greit å vite at muligheten er der da, men programmet så like ugly ut som resten av OS'et til P900 da, hehe... Uff - nå er jeg negativ her! :blush: Men det så rotete ut og lite stilfullt ut.

Og brukerkommentarene om programmet var ikke så gode:

- This program needs some work before it can justify a $40 price. It doesn't create word files. It creates HTML files that Microsoft Word has some difficulty with reading.

- Here's no spell checking, nor is there even a "select all" option in the menus!

- This program is horrible at round tripping, and it can also destroy eBooks if you happen to open one.

Da er det sikkert litt diggere med Qtek 2020's offisielle Office-pakke - rett fra Microsoft? :roll:

Ikke akkurat positivt at prisen var $40 for den greia heller når man får Office-pakken gratis og integrert i OS'et til Qtek.

Men, men - mer positivt om 900! :D (Og Qtek 2020.)

P.S.

Ingen har dessuten enda fortalt meg hvordan skriveopplevelsen er på P900 og Qtek 2020? Er det "trælete" å skrive SMS'er, notater etc. uten tastatur? Blir det mye kluss med tekstgjenkjenningen? Mye feiltolking? Tar det lang tid å skrive en SMS i forhold til et vanlig mobiltastatur med T9-ordliste? (Vet at P900 har dette, men.)

Lenke til kommentar

Volus,

Jeg vet ikke hvor du får infoen din fra, men hvis du innbilder deg at batteri tiden på QTEK'en på noen måte kan måle seg med den til P900 er du helt på jordet.

Jeg leste forøvrig de to norske "testene" du linket til og ble igjen bare påminnet på hvorfor jeg ikke leser tester på norsk. :roll: For noe vås. Denne ene bare ramset opp funksjonene, og den andre var så lite grundig og objektiv som bare norske tester kan være. Jeg foreslår på det sterkeste at du heller søker på nettet etter engelske tester og engelske bruker forum for å få en litt mer balansert oppfattning.

Når du sier at OS'et til P900 er stygt kan jeg ikke bare si at jeg ikke kunne vært mer uenig, men det er også feil å si. OS'et ser du ikke noe til under vanlig bruk, det er grensesnittet (UI) du mener - UIQ (www.uiq.com), som jeg forøvrig syns er helt genialt. Det er, i mine øyne, langt enklere og mer oversiktig enn "bloated" Windows Mobile. Jeg synes Windows -i alle former og fassonger- er forferdelig stygt og et mareritt å bruke, men det blir selvfølgelig veldig subjektivt, smaken er som baken osv... :)

Uansett, du kan selvfølgelig personifisere utseende til de grader med "themes", bakgrunnsbilder og ekstra software som Tracker. Og siden du er så glad i Windows ville dette "skin'et" kanskje vært noe for deg; Windows XP:

xperience_2.2_animation.gif

Eller hva med et "Beyond XP" skin:

beyondxp_anim.gif

Eller hva med et Sony Clie skin i landskaps modus:

preview12.gif

Har hørt at P900 ikke alltid er like responsiv? (T68, T610 osv. har i hvertfall alltid vært irriterende trege...)

Du burde seriøst gjøre litt mer research før du uttaler deg. P900 har ingenting til felles med T610 etc. P900 har en ordentlig OS og en karftig prosessor, og ikke noe lukket simpelt telefon OS og prosessor som vanlige mobiler har. For å si det enkelt; P900 bruker Symbian, og det gjør ikke T610. P900 er rask og responsiv å operere, og du vil ikke få problemer med "slow downs" osv, i motsetning til Windows Mobile -og kanskje spesiellt Smartphone platformen deres.

Skrift gjenkjenning er helt OK på P900, men på det området må jeg nok innrømme at QTEK'en kanskje er hakket bedre. Jeg finner det forøvrig raskest å bruke det virtuelle QWERTY tastaturet. Med en stødig hånd og litt tilvenning går det unna som bare det å føre inn tekst. For meg er det mange mange ganger raskere enn T9 og håndskrifts gjenkjenning.

Uansett, gidder ikke bli innviklet i en lang P900 vs. QTEK 2020 krig her... Det høres også veldig ut som om du allerede har bestemt deg for QTEK'en, og jeg bryr meg ikke nok til å prøve å 'omvende' deg heller. Begge maskinene har stort sett samme funksjonene, det er opp til deg å velge hva som viktigst av de forskjellene som er der. For min del ville valgt batteri tid, Symbian, telefoni funksjonene osv. over den kraftigere prosessoren og tredje parts softwaren til QTEK monsteret any day

:yes:

Endret av sinnabrus
Lenke til kommentar

Okei, KLAR tale der, sinnabrus! :devil:;)

Og det var vel forsåvidt fortjent! Har i en annen "tråd" her innrømmet at jeg virker høyst patriotisk overfor Qtek selv - ironisk nok siden jeg selv ba om at denne ble lagt igjen hjemme. ;) Så my bad - tar selvkritikk der. :blush:

Men selv om du kanskje ikke ville omvende meg så har du og andre muligens fått meg inn på tanken om å gå for SE P900 isteden. Synes størrelsen er ganske avgjørende, og var i dag og så på både SE P900 og Qtek 2020 i en butikk. De hadde ikke strøm på noen av modellene, men fikk demonstrert en SE P800 - og den virket lekker. ;) Og P900 ser jo 100 ganger bedre ut og har et forbedret OS. Så må jo være bra?

WLAN er jeg ikke så veldig viktig - til tross for at det er fett å ha muligheten - men her hjemme vil jeg vel i grunnen heller bruke PC'n fremfor PDA-mobilen - siden jeg likevel er hjemme.... At man må ha et SD-kort som støtter WLAN er dessuten uansett kjipt - og ikke særlig lekkert siden det stikker opp av PDA'n. Tror jeg venter til det kommer integrert...

Det som er mest i mot SE P900 er dens manglende Office-egenskaper. At Qtek 2020 har fullverdige versjoner av Excel og Word (og Powerpoint) er bare gull. Rett og slett kjipt at dette ikke er mulig på P900!

Likevel lurer jeg på om det er noen mulighet for notater i SE P900? Har man et eller annet tekstbehandlingsprogram, som kanskje kan sendes til en PC i RTF- eller TXT-format? Det ville isåfall hjelpe betraktelig.

Hva batteri angår har jeg da hørt at Qtek 2020 skal ha et OK batteri til å være en PDA-telefon, men mulig den ikke er BRA fordi? Og hva SE P900 angår har jeg hørt fra en bruker som synes det var fryktelig irriterende at batteriet bare varte i maks 1 dag. Men han om det kanskje? Er jo bare én brukers mening/opplevelse.

Og jeg har aldri påstatt at P900 faktisk ER treg, jeg SPØR om SE P900 er treg - for jeg vil nødig oppleve tregheten jeg har erfart med alle andre Sony Ericsson telefoner. Men siden du sier at dette ikke er tilfelle så tar jeg ditt ord på det.

Flere pros for SE P900? :scared:

Lenke til kommentar
Likevel lurer jeg på om det er noen mulighet for notater i SE P900? Har man et eller annet tekstbehandlingsprogram, som kanskje kan sendes til en PC i RTF- eller TXT-format? Det ville isåfall hjelpe betraktelig.

Joa, klart det er mulig å ta notater. P900 har et standard 'Jotter' program hvor du også kan legge inn tegninger (kart o.l.) og skrive vanlig håndskrift direkte på skjermen. Du kan dessuten laste ned ekstra programmer som lar deg lage .txt filer (både freeware og 'pay'ware). Word også, med QuickOffice (ja, det er rimelig dyrt :( )

Og hva SE P900 angår har jeg hørt fra en bruker som synes det var fryktelig irriterende at batteriet bare varte i maks 1 dag. Men han om det kanskje? Er jo bare én brukers mening/opplevelse.

Det er nok bare EN brukers erfaring ja. Mulig han hadde et defekt batteri. Jeg bruker min MYE, mest som PDA, og med hardt bruk varer batteriet i 2 døgn. Med normalt bruk klarer det fint 4 døgn.

Og jeg har aldri påstatt at P900 faktisk ER treg, jeg SPØR om SE P900 er treg - for jeg vil nødig oppleve tregheten jeg har erfart med alle andre Sony Ericsson telefoner.

Som sagt så kan ikke P800 og P900 sammenlignes med Sony Ericssons tidligere modeller (kanskje med unntak av den gamle R380 PDA-mobilen), fordi de har et helt annet operativ system (Symbian). Jeg har hatt et par Ericsson og SE mobiler tidligere, og syntes dem alle var treige, knotete og ustabile. P800 og P900 er det eneste virkelige bra som har kommet fra Sony Ericsson etter min mening. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil personlig anbefale deg og stikke ned i din lokale butikk og prøve begge telefonene. Så finner du ut hvem av de som passer best for deg, men jeg regner med at du vil bli mer fornøyd med p900 enn du vil bli med QTec'en... (MIN mening)

Lenke til kommentar

Har lest en rekke internasjonale tester nå - spesielt vedr. SE P900. Fant ingen veldig gode når det gjaldt Qtek 2020. (Kanskje fordi den heter noe annet i utlandet, men jeg husker ikke hva...)

Ihvertfall - det jeg ser at jeg kommer til å irritere meg over når det gjelder SE P900 er følgende:

- Pennen (stylus'n) - den har ikke fått veldig bra kritikk...

- Mangel på profiler - det er bare for dumt! (Selv om man kan velge silent.)

- Jotter - mangel på tekstgjenkjenning. Også teit!

- Dyre og små MemorySticks. Hva med å gi opp MS og gå for SD?

- Manglende Office-pakke.

Når det gjelder Qtek 2020 kommer jeg sikkert til å irritere meg over:

- Manglende tastatur - kanskje da...

- Størrelsen - den er rett og slett mye større enn P900.

- Syskræsj - det er Windows - og kræsjer sikkert ofte.

- Batterikapasitet. Går rykter om at den er begrenset?

Selv om listen er lengre over misnøye for P900 er absolutt ikke valget tatt! Har ikke helt klart å sette opp i mitt eget hode hva jeg setter først enda...

Dette blir et vanskelig valg - tror fortsatt jeg trenger flere synspunkter! :dontgetit:

Noen internasjonale tester av Qtek 2020:

http://www.esato.com/archive/t.php/t-43361

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Ihvertfall - det jeg ser at jeg kommer til å irritere meg over når det gjelder SE P900 er følgende:

mangel på tekstgjenkjenning

P900 har tekstgjenkjenning jo.. du skriver bokstaver på skjermen med stylusen, i likhet med på 2020 så vidt jeg vet

Lenke til kommentar

Har tekstgjenkjenning for SMS og E-mail etc ja, men ikke i "Notat"-programmet. Man har altså ikke en fullverdig teksteditor. Man kan ta notater, men de blir stående som håndskrevne notater og ikke gjort om til tekst som f.eks. kan lastes over på PC'n...

Lenke til kommentar

Hei!

Var fin den testen, Gandalf the Grey. Begynner så smått å vippe mot SE P900 - men det er mest på grunn av størrelsen og tastaturet. SE P900 er jo i en størrelse som gjør at du i hvertfall kan få den i lomma (uten å merke FOR mye til den), mens Qtek 2020 rett og slett blir for stor (spesielt bred) til at det blir behagelig (eller mulig...).

Dessuten er det praktisk (og ulovlig) å sitte i bilen og skrive en SMS med ei hånd, bla gjennom kontakter, lese kalender osv., osv. uten å stoppe bilen først - så der ruler SE P900. Qtek-"surfing" med ingen hender på rattet tror jeg blir i farligste laget. ;)

Noen irriterende momenter er det likevel med SE P900. Det er profil-greiene. Jeg har en Samsung E700 nå, og hater at jeg bare kan velge mellom Stille eller Vanlig. (Med mindre jeg da går inn i innstillngene.) Og kjipt å få enda en telefon som har samma feilen. Noen som har tro på at det vil komme en software/firmware-oppdatering som vil endret dette?

Videre er det irriterende med en PDA at man ikke har et program hvor man kan skrive med håndskrift og la skriften bli gjenkjent (gjort om til maskintekst) - for så å legge det inn på PC'n som tekstfil (txt eller rtf e.l.) når man syncher. Finnes det noen notat-programmer med tekstgjenkjenning til P900? Kan isåfall noen gi meg en link med info om dette eller til programmet? ;)

(Og pennen er visst ikke så bra, men det er tli å leve med....)

Hva e-mail-programmet til SE P900 angår, hvordan er det? Hørt at det ikke er verdens beste. Blant annet viser det ikke HTML-email'er? Eller bilder i email'er? Er dette en fast applikasjon i SE P900 eller kan den skiftes ut akkurat som f.eks. browseren? Hva er default (standard) browser i SE P900 - er det Opera?

Også kommer jeg til å savne Office-pakken da, men det er kanskje til å leve med. Blir vel neppe skrevet lange utredninger på en PDA uansett. Får heller ta med laptopen da.

Andre ting jeg bør vite om de to telefonene? Prøver å få information overload her. ;)

Lenke til kommentar
Noen irriterende momenter er det likevel med SE P900. Det er profil-greiene. Jeg har en Samsung E700 nå, og hater at jeg bare kan velge mellom Stille eller Vanlig. (Med mindre jeg da går inn i innstillngene.) Og kjipt å få enda en telefon som har samma feilen. Noen som har tro på at det vil komme en software/firmware-oppdatering som vil endret dette?

Ganske sikker på at det finnes noe tillegsprogrammer som fikser profiler, let litt rundt på handango, yahoo groups og my-symbian, og spør på esato.

Videre er det irriterende med en PDA at man ikke har et program hvor man kan skrive med håndskrift og la skriften bli gjenkjent (gjort om til maskintekst) - for så å legge det inn på PC'n som tekstfil (txt eller rtf e.l.) når man syncher.

Litt usikker på det, finnes nok programvare(du kan iallefall være sikker på at det kommer)

Finnes det noen notat-programmer med tekstgjenkjenning til P900? Kan isåfall noen gi meg en link med info om dette eller til programmet? ;)

Personal Jotter er vel det du mener, der skriver man tekst inn på det programmet for så å føre det over til en melding, notat osv. Den kjenner igjen de ordene du bruker mest og foreslår dem når du skriver :thumbup:

(Og pennen er visst ikke så bra, men det er tli å leve med....)

Der vil jeg faktisk si meg ganske uenig, jeg synes pennen er veldig grei å holde på med, passe størrelse. Du kan alltids kjøpe en ny penn på P900er

Hva e-mail-programmet til SE P900 angår, hvordan er det? Hørt at det ikke er verdens beste. Blant annet viser det ikke HTML-email'er? Eller bilder i email'er? Er dette en fast applikasjon i SE P900 eller kan den skiftes ut akkurat som f.eks. browseren? Hva er default (standard) browser i SE P900 - er det Opera?

Jeg bruker selv ikke det innebygde e-post programmet på P900, leser alle epostene på wap med Mymail Standard browseren er ikke opera, men opera følger med på cd'en eller du kan laste det ned gratis på hjemmesiden til opera :thumbup:

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Videre er det irriterende med en PDA at man ikke har et program hvor man kan skrive med håndskrift og la skriften bli gjenkjent (gjort om til maskintekst) - for så å legge det inn på PC'n som tekstfil (txt eller rtf e.l.) når man syncher.

Hallo....? Har du virkelig ikke fått med deg at P900 har innebygd håndskrifts gjenkjenning (CIC's Jot Pro)?! :p Du skriver vanlig håndskrift på skjermen som automatisk blir gjort om til "maskin" skrift. Du kan altså bruke 'Jot' overalt hvor du kan føre inn tekst (SMS, e-post, MMS, Jotter, kalender, oppgaver osv. osv)

Jeg nevnte tidligere i tråden at P900 har 'Jotter' hvor du kan ta notater og deretter synche disse med PC'en. Du kan også installere et program som lar deg lage .txt filer, som jeg også nevnte, så jeg ser ikke problemet ditt...? P900 har selvfølgelig 'Copy/Paste' som du kan bruke overalt hvor det er tekst input, så du kan altså skrive den teksten du ønsker, hvor du vil, og deretter bare kopiere den til et annet program om du så måtte ønske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...