Simen1 Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg tenkte jeg skulle sette opp en FTP-server på kontoret (bra linje der og PC som går døgnet rundt). Men jeg vil også at det skal være ganske sikkert. Jeg vil opprette to kontoer: En til meg selv med lese/skrive-tilgang, og en gjeste-konto med kun lesetilgang. Trafikken blir nok liten. (noen "burst" en gang i blandt når jeg tar backup eller skal sende filer til andre) Per i dag bruker jeg Norton Internett Security (NIS) 2003 (brannmur ++) som eneste sikkerhet og ønsker ikke å slå av for mye sikkerhet for å få dette til å fungere. Kom gjerne med andre tips som kan få FTP-serveren til å fungere sikkert bak brannmuren. Hvilken FTP-programvare vil dere anbefale ut i fra ønskene mine? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Brannmuren har vel ikke så veldig mye å si for sikkerheten - enten slipper den trafikken gjennom eller ikke. Den klarer ikke å stoppe exploits. Men du kan selvfølgelig legge inn restriksjoner på ip-adresser o.l. hvis det ikke blir upraktisk. Ang. valg av FTP-server bruker jeg selv PureFTPd pga sikkerheten. Den er selvsagt opensource og er skrevet med tanke på enkelhet og sikkerhet, og det har aldri blitt oppdaget remote exploits til denne, og den har eksistert i mange år nå. Det er riktignok ikke den aller mest funksjonsrike FTP-serveren, men den har ihvertfall det jeg har bruk for. Men jeg bruker den på Linux, og har ingen erfaring med Windows-versjonen som jeg antar du skal bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå