Gå til innhold

Linux - en myte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Linux var vel i grunn et alternativ til "fattige" studenter ved div universiteter som ikke hadde råd til å kjøpe en m$ lisens.

 

Nesten! :) Andrew Tannenbaum lagde en UNIX-klone kalt Minix, som han brukte i sin UNIX-undervisning. Dette var et svært enkelt OS. Linus Thorvalds og flere andre prøvde å overtale Tannenbaum til å gi ut minix fritt, noe han ikke gjorde. Dermed tok Thorvalds saken i egne hender, og lagde et Minix-alternativ, altså en ny Unix-klone. Som tidligere nevnt benyttet han seg av mye programvare fra FSF (GNU-prosjektet).

Så linux ble altså utviklet som et alternativ for studenter som ikke hadde råd til Unix, og ikke hadde tilgang til Minix.

Lenke til kommentar
en annen ting som er til å spy av er folk som kjefter på folk med piratkopiert windows, som med 90% sansynlighet har ulovlig materiale på maskinen, som for eksempel musikk og lignende.. da dette blir en sykt kvalm dobbeltmoral.

 

nå er vel ikke piratkopier forbudt i norge heller.. så lenge du ikke selger dem videre.

Jeg har musikk jeg har kopiert, men i Norge er det lov å kopiere musikk fra andre til eget bruk.

 

Lov om opphavsrett har eget unntak for programvare, som ulovliggjør kopiering av programvare uten tillatelse.

 

Så du tar feil -- vi har ikke ulovligheter på maskinene våre, mens du har.

Lenke til kommentar

men blir ikke poenget det samme.. du "stjeler" fra musikkbransjen.. på akkurat samme måte som jeg "stjeler" fra microsoft.. som ikke merker noe av det uansett.

 

så kopiering av musikk er bedre en kopiering av operativ system ?

er det det du mener ?

 

det du da gjør er å snylte fra en bransje der konkuransen er hard.. mens jeg snylter på microsoft som praktisk talt har monopol.

Endret av PandaMartin
Lenke til kommentar

Er ikke stengt for en åpen dialog rundt piratkopiering - vi kan ikke late som om verden er annerledes enn den er, bare for at vi ikke liker det. Kan godt innrømme at jeg har piratkopiert et par windows'er i løpet av årene, men jeg er IKKE stolt av det! Det jeg derimot er stolt av, er å kunne utruste min maskin 100& gratis og 99% fritt (kun ikke Opera og sun JRE som er fritt).

 

Hovedgrunnen til at jeg byttet til Linux var opprinnelig at jeg ikke gadd alt styret med piratkopier, samt følte det moralsk feil. I tilleg oppdaget jeg snart at Linux var bedre å bruke, og da var det kort vei til "format c:", inn med ext3.

 

Når det gjelder "hate windows", så hater jeg dem ikke. Jeg annser dem som en konkurent som bør knekkes, og jeg vil annta at M$ selv ser på Linux, OSX, og BSD på samme måte. Kan dog ikke nekte for at jeg iriterer meg over dem, og blir kvalm når jeg hører "Snille Bill har brukt X antall milioner på å utruste et-eller-annet-U-land med programvare". Ufattelig sleipt, på denne måten ønsker de å binde og baste dem slik de har bundet og bastet størsteparten av vesten.

Lenke til kommentar

nå er vell ikke piratkopiering noe jeg er stolt av.. men jeg er heller ikke flau når jeg må ut med en tusing for windows.. og enda en tusing for office pakken.. og ENDA en tusing vist jeg vil ha norton system doktor eller andre brukbare antivirus programmer. det er 3 tusen i software.. det har ikke jeg råd til.

Lenke til kommentar
Er ikke stengt for en åpen dialog rundt piratkopiering - vi kan ikke late som om verden er annerledes enn den er, bare for at vi ikke liker det. Kan godt innrømme at jeg har piratkopiert et par windows'er i løpet av årene, men jeg er IKKE stolt av det! Det jeg derimot er stolt av, er å kunne utruste min maskin 100& gratis og 99% fritt (kun ikke Opera og sun JRE som er fritt).

 

Hovedgrunnen til at jeg byttet til Linux var opprinnelig at jeg ikke gadd alt styret med piratkopier, samt følte det moralsk feil. I tilleg oppdaget jeg snart at Linux var bedre å bruke, og da var det kort vei til "format c:", inn med ext3.

 

Når det gjelder "hate windows", så hater jeg dem ikke. Jeg annser dem som en konkurent som bør knekkes, og jeg vil annta at M$ selv ser på Linux, OSX, og BSD på samme måte. Kan dog ikke nekte for at jeg iriterer meg over dem, og blir kvalm når jeg hører "Snille Bill har brukt X antall milioner på å utruste et-eller-annet-U-land med programvare". Ufattelig sleipt, på denne måten ønsker de å binde og baste dem slik de har bundet og bastet størsteparten av vesten.

Blir du kvalm av at Microsoft hjelper andre?

Lenke til kommentar
nå er vell ikke piratkopiering noe jeg er stolt av.. men jeg er heller ikke flau når jeg må ut med en tusing for windows.. og enda en tusing for office pakken.. og ENDA en tusing vist jeg vil ha norton system doktor eller andre brukbare antivirus programmer. det er 3 tusen i software.. det har ikke jeg råd til.

Så bruk fri programvare, da. Ingen tvinger deg til å bruke microsoft produkter, og ingen tvinger deg til å kjøpe microsoft windows, som du synes er bra, men likevel dritt fordi du må betale for den selv om du piratkopierer.

Nå har du gått nok off topic. Ser helst at du ikke poster innlegg i denne forumdelen hvis det ikke er Linux / Unix relatert.

Endret av yNx
Lenke til kommentar
Blir du kvalm av at Microsoft hjelper andre?

"Hjelper" er litt i drøyeste laget..

 

Hvis du f.eks. ser på EU-saken nå så er Microsoft "villige" til å gå inn på et kompromi ved at de skal gi fattige land Windows etc. i stedet for å betale en bot.. Er det å hjelpe eller utnytte situasjonen? (med tanke på at disse pengene kunne vært brukt på hjelpearbeid i stedet for Windows lisenser som de kan gi bort gratis)

Lenke til kommentar
så ynx.. når du slenger dritt så skal jeg bare sitte her å se på fordi du tar på deg administrator rollen å ber meg om ikke å poste mer ?

Det var min personlige mening. Bare kveruler videre med meg. jeg kommer ikke til å svare deg mer. Posten har gått nok off-topic som det er.

Lenke til kommentar
Blir du kvalm av at Microsoft hjelper andre?

"Hjelper" er litt i drøyeste laget..

 

Hvis du f.eks. ser på EU-saken nå så er Microsoft "villige" til å gå inn på et kompromi ved at de skal gi fattige land Windows etc. i stedet for å betale en bot.. Er det å hjelpe eller utnytte situasjonen? (med tanke på at disse pengene kunne vært brukt på hjelpearbeid i stedet for Windows lisenser som de kan gi bort gratis)

Hadde det vært bedre om de ikke gjorde noe? (det var et retorisk spørsmål.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...