Gå til innhold

Linux - en myte


Anbefalte innlegg

Alle prater til stadighet om at de skal "begynne med Linux", og jeg skjønner fortsatt ingenting. Det er et kjent begrep at alle som bruker windows hele tiden har problemer, og på denne måten skjønner jeg hvorfor "alle" vil begynne med Linux, men finnes det ikke noen problemer med dette operativsystemet? Jeg sitter også med den følelsen av at Linux er for "overklassen", mens resten bruker Windows. Jeg har aldri tatt meg tid til å lære Linux, og jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å gjøre det. Ikke pga at jeg er konservativ, og ikke vil prøve et nytt OS, men rett å slett fordi hele miljøet og alt oppstyret rundt dette får meg til å spy. Er det flere der ute som sitter med samme mening, eller er det bare jeg oppi nord, som ikke henger helt med.

 

alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er delvis enig med deg. linux er på alle måter et knall operativsystem og jeg bruker det selv. jeg bruker som jeg har nevnt på forumet gang på gang både linux og windows og sidestiller disse. det jeg ikke liker (og som jeg for å være ærlig synes er kvalmende) er enkelte entusiasters holdninger ovenfor windows. det finnes dusinvis gode grunner til å bruke det ene fremfor det andre, men jeg synes ærlig talt ikke at argumentet "windows suger" holder altså. bruker du windows og er fornøyd med det ser jeg ikke grunnen til å bytte for å si det slik. har du lyst til å prøve noe nytt og spennende så for all del, prøv linux og se om det er noe for deg.

 

jeg kjenner noen folk (faktisk opptil flere) som bruker linux til kun en ting og det er å ha det på maskinen for å kunne si at de bruker det. synes du det er en god grunn for å bruke det?

 

forøvrig flytter jeg denne tråden til et mer passende forum.

Lenke til kommentar
det jeg ikke liker (og som jeg for å være ærlig synes er kvalmende) er enkelte entusiasters holdninger ovenfor windows. det finnes dusinvis gode grunner til å bruke det ene fremfor det andre, men jeg synes ærlig talt ikke at argumentet "windows suger" holder altså.

Tror ikke det er så fryktelig mange av disse. Og etterhvert som Linux blir mer og mer "stuerent" vil jo også l33t-faktoren gå ned :) Det er egentlig en bra ting, for da får man et mer nyansert bilde av dette operativsystemet kontra andre alternativer. Feks. syntes kanskje noen at det var kjempetøft å skryte at man bruker linux på skolen, men hvis derimot hele skolen går over til Skolelinux er det ikke lenger noe å skryte av.

 

Forøvrig kan jeg også forstå at mange går rundt og "reklamerer" litt for Linux, *BSD og andre OS. Personlig mener jeg at Windows-fanboys er langt verre - Microsoft trenger tross alt ikke noe gratisreklame. Vi snakker om et monopolistisk selskap med multimilliard dollar-omsetning, og eksklusive kontrakter overalt.

 

Linux og andre alternative OS trenger entusiaster og ildsjeler som kan øke bevisstheten ute i folket om at det faktisk finnes alternativer. Men som sagt, noen trekker det litt for langt, som kan resultere i at folk får avsmak...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

En del linux-brukere er idioter, akkurat som windows- og os x-brukere. Fanatiske tullinger er det også en del av, for selv om linuxdistro x passer perfekt til behovene for en bruker betyr ikke det at det fungerer for alle. Operativsystem er litt som musikksmak: alle har sin preferanse og den vil de ofte forsvare. For min egen del bruker jeg linux og freebsd i det daglige og windows på lan. Perfekt. Og hvis du er dritt lei fjortis-fantaismen som dessverre preger linux-miljøene (til en grad) anbefaler jeg deg faktisk å prøve det og se hva du får ut av det. Kanskje er det noe for deg, kanskje ikke. Uansett blir du en erfaring rikere.

Lenke til kommentar
Det som er enda mer kvalmende er folk som bruker Windows og hele tiden skal ytre hvor drit MS er osv. Kritikk er en fin ting, men ugrunnet oppkast klarer vi oss fint uten.

det stemmer.

 

jeg synes heller ikke at man skal hate microsoft fordi de faktisk har hatt suksess. misunnelse er og blir hovedårsaken for mange vil jeg tro. windows er jo tross alt et godt produkt for mange. jeg er glad mine foreldre bruker windows slik at jeg slipper å vise dem alt mulig...men på en annen side så driver jo linux og utvikler seg til å også ta over den kundegruppen. håper bare det kommer et ordentlig alternativ til xfree86 snart *sukk*

 

det er en gruppe personer jeg mener miljøet kunne klart seg uten, og jeg vet jeg tråkker enkelte her i forumet på tærne ved å si det. det er de personene som mener absolutt all kilde burde være åpen og ikke minst gratis. jeg mener åpen kode og gratis programvare er en fin ting, men ikke hvis det er påtvunget.

 

men for å svare mer spesifikk på hva trådstarter egentlig snakket om; linux er blitt et system for "alle", og du kan trygt bruke det. miljøet består ikke lenger bare av særinger som bruker linux kun for å ikke bruke windows, men som heller faktisk bruker det pga OS'ets fordeler. du vil nok garantert møte noen idioter, men personlig ser jeg bare færre og færre av disse etterhvert som linux blir mer vanlig.

Lenke til kommentar
det er en gruppe personer jeg mener miljøet kunne klart seg uten, og jeg vet jeg tråkker enkelte her i forumet på tærne ved å si det. det er de personene som mener absolutt all kilde burde være åpen og ikke minst gratis.

Hør her, jeg vet at det kan være irriterende, men de får ha sin mening. Det er takket være GNU-prosjektet at Linux kom seg av bakken i det hele tatt - Linus Torvalds hadde en fritt tilgjengelig kompilator, shell og hundrevis av andre verktøy foran fingrene sine, lagt der av GNU-prosjektet.

 

(Legg merke til hvordan det går ann å respektere FSF for det de har gjort uten å kalle Linux for "GNU/Linux".)

Lenke til kommentar

OBS! Troll-advarsel.

 

«Lexcius» har kun postet ett innlegg, og det er derfor rimelig å anta at han har opprettet denne kontoen bare for å poste dette innlegget. Grunnen kan være at han vil godte seg over at alle Linux-raringene tenner på alle plugger. Jeg vil herved fraråde seriøse brukere å delta i denne tråden. (Riktig, jeg er ingen seriøs bruker)

Lenke til kommentar
Jeg bruker jo stort sett all min våkne tid på programmering, og hvis noen plutselig skulle begynt å sjefe over mitt arbeid og sagt at jeg måtte la alle se det ville jeg blitt rimlig frustrert.

Ja, jeg mener også at du får bestemme over dine verk selv, men du sier at Linux-miljøet hadde klart seg uten de som mener at alt skal være fritt, og det hadde det på ingen måte gjort.

Lenke til kommentar
OBS! Troll-advarsel.

 

«Lexcius» har kun postet ett innlegg, og det er derfor rimelig å anta at han har opprettet denne kontoen bare for å poste dette innlegget.  Grunnen kan være at han vil godte seg over at alle Linux-raringene tenner på alle plugger.  Jeg vil herved fraråde seriøse brukere å delta i denne tråden.  (Riktig, jeg er ingen seriøs bruker)

Han har noen gode poeng, det er jo faktisk mange som har holdningen "Omg linux roxors når jeg får meg egen pc blir det linux ass. fyfaen".

Lenke til kommentar
OBS! Troll-advarsel.

 

«Lexcius» har kun postet ett innlegg, og det er derfor rimelig å anta at han har opprettet denne kontoen bare for å poste dette innlegget.  Grunnen kan være at han vil godte seg over at alle Linux-raringene tenner på alle plugger.  Jeg vil herved fraråde seriøse brukere å delta i denne tråden.  (Riktig, jeg er ingen seriøs bruker)

Peronslig synes jeg dette er et idiotisk tema. Folk har forskjellige meninger. Enkelte mener at Linux er løsningen på alle verdens problemer (noe som ikke er helt usannsynlig) mens andre mener at det er windows som er .. nei never mind..

 

Poenget mitt er at folk har forskjellige meninger. Jeg bruker linux fordi det er løser mine behov mye bedre enn windows noensinne har gjort og kommer til å gjøre.

 

Dersom andre vil se koden min skal de jaggu få lov til det og jeg ser heller ingen grunn til at de ikke skal få lov til det. Rent bortsett fra php-koden min som ikke kan være av interesse for andre enn crackere.

 

Og angående topic:

A person or thing existing only in imagination, or whose

      actual existence is not verifiable.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
jeg synes heller ikke at man skal hate microsoft fordi de faktisk har hatt suksess. misunnelse er og blir hovedårsaken for mange vil jeg tro.

...

jeg mener åpen kode og gratis programvare er en fin ting, men ikke hvis det er påtvunget.

Selv tviler jeg på at det er hovedårsaken. Ta et eksempel, går folk rundt og syter og klager over RIMI fordi at Stein Erik Hagen har tjent milliarder på dette? Eller hva med andre rike selskaper/privatpersoner?

 

Vi ser ikke den samme tendensen der. Greit nok, Billy Boy er litt rikere enn Hagen, men strengt tatt - hvis jeg skulle arvet pengene til én av dem hadde det vært totalt likegyldig hvem, for begge har mer penger enn jeg noensinne ville klare å bruke opp.

 

Tror nok heller årsaken til alt hatet mot MS ligger i at de har for mye makt og bestemmer alt for mye i bransjen. Og de er en av verstingene når det gjelder åpne standarden (merk: jeg sier ikke åpen kildekode!) og interopabilitet. De har i alle år gjort sitt ytterste for å låse brukerne totalt fast i deres løsninger, slik at det er vanskelig å konvertere til andre systemer.

 

Det er med andre ord et paradoks her: På den ene siden ønsker jeg at folk skal bruke de løsningene de selv ønsker (jeg "tvinger" ikke linux på andre), men samtidig vil man ved å støtte opp om Microsoft også sørge for at andre får REDUSERT sin rett til å velge alternativer. Det er nettopp dette som er så begredelig etter min mening.

 

 

Invictus: Jeg har full respekt for at du ikke ønsker å gi ut alle dine programmer som open-source. Jeg har selv kodet flere programmer i mine yngre dager som ikke tåler dagens lys, så jeg ville aldri gitt ut kildekoden :p Men seriøst, vi snakker om forskjellige typer programmer her. Om en spillutvikler ikke vil gi ut kildekoden - greit nok! Men akkurat Windows er et såpass viktig fundament som andre utviklere over hele verden baserer seg på, og jeg mener derfor at det helst burde vært opensource. Hvis ikke, burde det ihverfall være et krav at alle spesifikasjoner (filformat, filsystem, nettverksprotokoller osv.) burde gjøres fritt tilgjengelig.

 

Talsmenn for Microsoft har jo selv innrømmet nødvendigheten av å gi ut deler av kildekoden til OS'et, og har derfor lansert en mulighet som gjør at myndigheter og enkelte firmaer har fått tilgang. Dette ble begrunnet med at de hadde behov for innsyn, bla. av sikkerhetshensyn.

 

Da lurer jeg bare på - er ikke dette en mulighet som burde komme alle til gode? Hvorfor skal bare de "store" få innsyn i kildekoden, mens mindre utviklere (f.eks deg selv) ikke får tilgang. Det er nettopp slike grunner som gjør GNU/Linux og andre opensource-systemer så overlegne.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Dersom andre vil se koden min skal de jaggu få lov til det og jeg ser heller ingen grunn til at de ikke skal få lov til det. Rent bortsett fra php-koden min som ikke kan være av interesse for andre enn crackere.

Enn om jeg lurer på hvordan du lagde det nyhetssystemet?

Da kan du kontakte meg også får vi se om du er til å stole på. :)

 

EDIT:

 

btw. dette hørtes ut som microsoft tankegangen.. altså betyr dette at microsoft ikke stoler på sitt eget produkt dersom de har samme tankegang som meg...

 

og en annen ting.. grunnen til at jeg ikke vil slippe ut koden til det er at sannsynligvis vil ikke feil bli fikset, men derimot utnyttet.. ikke er kodingen spesielt pen heller

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Og angående topic:

A person or thing existing only in imagination, or whose

      actual existence is not verifiable.

Mytebegrepet er nok bredere enn som så:

 

A myth is a story which has deep explanatory or symbolic resonance for a culture and one which is believed to be true by those who tell it. The term is sometimes used pejoratively in reference to common beliefs of a culture or for the beliefs of a religion to imply that the story is both fanciful and fictional. (fra )
Lenke til kommentar
Jeg sitter også med den følelsen av at Linux er for "overklassen", mens resten bruker Windows. Jeg har aldri tatt meg tid til å lære Linux, og jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å gjøre det. Ikke pga at jeg er konservativ, og ikke vil prøve et nytt OS, men rett å slett fordi hele miljøet og alt oppstyret rundt dette får meg til å spy.

Det finnes mange entusiaster der ute, og mange måter å uttrykke seg på. Troll er det overalt, og spesielt "wannabe linux geeks" sverter linux miljøet. Personlig mener jeg at linux miljøet(* stort sett er svært voksent, med lite eller ingen trolling, og jeg føler meg derfor hjemme der. Hvis du hadde bladd opp noen av windows vs linux diskusjonene på linux forumet tror jeg du hadde blitt overrasket over hvor seriøs tonen er igjennom trådene.

 

Og det er forstårlig at du sitter med slikt inntrykk når du ellers ikke vet noe om emnet. Hvis du hadde undersøkt litt rundt det eller prøvd det hadde du nok fått litt større perspektiv på ting.

 

(* linux miljøet består naturlig nok av folk som faktisk bruker linux / *bsd, i motsetning til de som påstår at de bruker det :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...