fluefiskern Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Hei folk Jeg er en ganske så amatørmessig fotograf, (fikk kamera til jul) Men nå har jeg testet diverse ting, men får det ikke helt perfekt. Bilde mitt er http://www.hermansen.se/mygg.jpg Tatt med ett Olympus C-740 og supermacro modus Hvordan skal jeg klare å få mer fokus på fluen? Jeg er faktisk rimlig fornøyd med dette, ja det er en fyrsikk som flua henger i, men vil gjerne ha det klarere rundt hacklet. (håra rundt toppen). Håper noen av dere kan gi meg ett godt tips på dette Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Hei folkJeg er en ganske så amatørmessig fotograf, (fikk kamera til jul) Men nå har jeg testet diverse ting, men får det ikke helt perfekt. Bilde mitt er http://www.hermansen.se/mygg.jpg Tatt med ett Olympus C-740 og supermacro modus Hvordan skal jeg klare å få mer fokus på fluen? Jeg er faktisk rimlig fornøyd med dette, ja det er en fyrsikk som flua henger i, men vil gjerne ha det klarere rundt hacklet. (håra rundt toppen). Håper noen av dere kan gi meg ett godt tips på dette Når du har fokusert kan du bevege kameraet for å flytte fokus. Kanskje det hjelper.. På dette bildet ser det ut som du kunne beveget deg litt nærmere etter at du fokuserte. Har du prøvd manuell fokus i super macro? Da kan du manuelt fokusere på 4 cm, samtidig som du får et "oppblåst" bilde av midten. Da er det lettere å se hva som blir skarpt og hva som blir uskarpt... Jeg har C730 og har også erfaring med at det er et svært lite område som er i fokus, slik at man må treffe perfekt. Men da blir det også bra! Du kan tydelig se det korte fokusområdet her (testbilder jeg tok i dette øyeblikk). Endret 1. mars 2004 av anderfo Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Hmm Må tydligvis lese litt mer jeg har enda ikke sett noe om manuell fokus, Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Hmm Må tydligvis lese litt mer jeg har enda ikke sett noe om manuell fokus, Manuell fokus er relativt enkelt å få til. Hold inn "OK"-knappen i minst 2 sekunder; da kommer det opp en linje som viser avstanden det er fokusert på. Trykk høyreknappen én gang slik at "MF" er valgt, og bruk opp/ned-knappene til å justere avstanden. For å komme tilbake til AF (autofokus) må du holde inn OK på nytt til linja kommer fram (hvis den har forsvunnet i mellomtida) og trykke venstreknapp én gang for å velge "AF". Pass på så du ikke glemmer å skifte tilbake til AF når du har brukt MF på noen bilder - ellers vil antakelig de fleste bildene dine bli uskarpe.. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Manuell fokus er relativt enkelt å få til. Hold inn "OK"-knappen i minst 2 sekunder; da kommer det opp en linje som viser avstanden det er fokusert på. Trykk høyreknappen én gang slik at "MF" er valgt, og bruk opp/ned-knappene til å justere avstanden. For å komme tilbake til AF (autofokus) må du holde inn OK på nytt til linja kommer fram (hvis den har forsvunnet i mellomtida) og trykke venstreknapp én gang for å velge "AF". Pass på så du ikke glemmer å skifte tilbake til AF når du har brukt MF på noen bilder - ellers vil antakelig de fleste bildene dine bli uskarpe.. Perfekt, da har jeg noe å teste TAKK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå