Gå til innhold

Kortsluttet PSU

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk,

Som følger av at jeg har vært litt uforsiktig mens jeg har laget viftestyring så har jeg klart å kortslutte psu.

Historien er som følger:

Etter litt hjelp med koblingskjema av Espengunnersen begynte jeg endelig å bli ferdig med viftestyringen som jeg har holdt på med en stund.

Alt gikk bare bra, helt til jeg skulle teste at alt fungerte. Koblet til strømkontakten og alt fungerte nydelig.

Jeg koblet til et par vifter for å sjekke at alt fungerte, og det gjorde det. Så jeg, dum som jeg var tenkte at jeg skulle montere bryterene i koveret som skulle forhindre kortsluttning. Så jeg dro ut molexkontakten uten å ha skrudd av pc'en først. Resultatet ble at noen av ledningene som ikke var blitt isolert enda krysset hverandre og pc'en skrudde seg av.

Jaja, tenkte jeg, siden jeg hadde klart dette en gang tidligere. Så jeg stakk handen over for å skru av strømkontakten på psu, og da gikk sikringa. (Merk at molexkontakten til viftestyringen var dratt ut på dette tidspunktet)

Jaja, det skjedde forrige gang også. Så jeg gikk å skrudde på sikringa. Så skulle jeg skru på pc'en, så jeg vippet bryteren på psu og da gikk sikringa igjen.

Der er jeg nå. Som jeg har forstått så har en eller annen form for sikring gått. Selve viftestyringen er ikke koblet til så noen feilkobling der forårsaker ikke kortsluttningen. Den har også blitt sjekket i en annen pc etter at alt har blitt isolert og den fungerer som olja lyn.

Ledningene som krysset hverandre var rart nok 5V og jord, så hvorfor de skulle lage en kortsluttning vet ikke jeg, men det skjedde hvertfall.

Strømforsyningen min er en Chieftec 340W som fulgte med et Chieftec Big tower (blått) i den tiden jeg brukte det.

Selve innholdet i en psu, går langt forbi mine elektronikk evner, og jeg har ingen anelse i hva som er gærnt. Og lodde, leke med litt ledninger osv, klarer jeg fint, men dette er ikke min avdeling. Jeg har ingen anelse hvordan denne "sikringen" ser ut, om det da er en sikring som har gått. Ikke misforstå, hvis noen kan fortelle meg hvor den er og hva slags type sikring det er så klarer jeg fint å kjøpe en ny (om det da finnes slike i løs salg, men jeg tviler på at ikke elektronikk sjappa i har det) og montere den.

Jeg har tatt et par bilder av psuen i åpen tilstand, slik at dere elektronikgenier kan legge hjernene i kok og hjelpe meg. Bare si ifra så kan jeg ta flere bilder av andre deler, men disse tok jeg bare slik at hvis noen evt har vært borti en slik modell tidligere, får en "aha" opplevelse og skjønner hele greia. (Vel neppe, men det er lov å håpe)

Vil helst slippe å kjøpe ny av flere grunner. En er at jeg har modifisert denne og lagt en god del arbeid ned i den og vil helst ikke måtte gjør det på nytt.

En annen er at jeg er så godt som blakk og jeg skal delta på et stort lan om 4 dager så posten rekker garrantert ikke frem.

Bildene ligger her

Hvis noen kan hjelpe meg i det hele tatt så hadde jeg vært enormt takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det ikke lukter svidd skal den fungere, sjekk om det er en glassikring som har røket. Hørte du et smell så er det nok bare metallsokkelene igjen i to klemmer i psu.

Finner du ikke dette glassrøret kan det være automatsikrig, da tror jeg det bare er å vente en time og så teste psu igjen

Lenke til kommentar

Takk for svar Admin'C.

Testet i går strømforsyninga 4 ganger, og hver gang gikk sikringa. Så jeg lot den kvile i natt og det samme skjedde i morges. Jeg har lett i psu etter ei glasssikring og jeg finner ingen. Tenkte selv på automatsikring, men siden den fortsatt ikke fungerer så..

Det luktet ikke svidd, alt bare skrudde seg rett av. Hørte heller inget smell.

Noen andre råd?

Lenke til kommentar

Du sier at kurssikringen går når du skrur på PSU alene.(PSU er ikke tilkoblet noe annet, ikke sant?)

Det betyr at du har en stående kortslutning inne i PSU.

Ingen sikringer i PSU kan forårsake dette, så da er det sannsynlig at du har svidd noe godt der inne.

Lenke til kommentar

Litt rart må jeg si.. Jeg har også klart å kortslutte min psu.. (fiklet litt...)

12 Volt`en kom inntil jord, og jeg var sikker på at nå hadde jeg tabba meg ut BIGTIME. Men psu`en funka fint igjen 10 sekunder etterpå.

Rart att dette ikke skjedde i din. (nå er min Aopen da, ikke chieftec, hvis de har noe forskjellige sikringer)

Du kan jo ta å måle med multimeter da, om det er kontakt mellom fasene som fører inn på psu.

Lenke til kommentar
Vel da er det avgjort. Hvis den ikke var død før så er den hvertfall det nå. Testet den etter at jeg hadde demontert den og nå smalt det noe inn i granskauen. :cry:

Pokker også. Typisk min uflaks. Trenger seriøst litt flaks nå..

haha.. :laugh: ....

er vel egenlig litt stygt å le.. heller veldig stygt, men prøv å se det fra min vinkel..

her hos meg pleier ting å sprenge når det smeller, og når det skjer, så virker det ikke mere.. :yes:

jeg har en noname(<--?) psu som jeg tror er på 235w..

det er iallefall et klistremerke bak er som sier 236W max...

og jeg kortsluttet jo senest i dag 12V og jord..

siden jeg nettop hadde lest om at det hadde gått bra hos noen andre, så hadde jeg jo bare sånn halveis klump i halsen.. og gjett hva det gikk bra..

Lenke til kommentar
Litt rart må jeg si.. Jeg har også klart å kortslutte min psu.. (fiklet litt...)

12 Volt`en kom inntil jord, og jeg var sikker på at nå hadde jeg tabba meg ut BIGTIME. Men psu`en funka fint igjen 10 sekunder etterpå.

Rart att dette ikke skjedde i din. (nå er min Aopen da, ikke chieftec, hvis de har noe forskjellige sikringer)

Du kan jo ta å måle med multimeter da, om det er kontakt mellom fasene som fører inn på psu.

Koblet den til nå for et minutt siden. Det er jo lite å måle siden rett etter at jeg flipper bryteren så går kurssikringa i sikringskapet. Går ikke et sekund engang.

Dette hadde ikke vært et problem om det ikke hadde vært for at jeg skal på et lan jeg har gledet meg til leeenge.

Jeg har gått igjennom nå 6 ganger og jeg finner ingen sikring. Absolutt ingen. Hverken automatsikring eller gode gamle glassikringer. Automatsikringene kunne jo riktignok vært integrert i støpselet eller noe slikt for på kretskortet er de ikke.

Coolkid: Måtte du bløøø din heldiggris :cry:

Lenke til kommentar
Litt rart må jeg si..  Jeg har også klart å kortslutte min psu.. (fiklet litt...)

12 Volt`en kom inntil jord, og jeg var sikker på at nå hadde jeg tabba meg ut BIGTIME.  Men psu`en funka fint igjen 10 sekunder etterpå.

Koblet den til nå for et minutt siden. Det er jo lite å måle siden rett etter at jeg flipper bryteren så går kurssikringa i sikringskapet. Går ikke et sekund engang.

Dette hadde ikke vært et problem om det ikke hadde vært for at jeg skal på et lan jeg har gledet meg til leeenge.

Jeg har gått igjennom nå 6 ganger og jeg finner ingen sikring. Absolutt ingen. Hverken automatsikring eller gode gamle glassikringer. Automatsikringene kunne jo riktignok vært integrert i støpselet eller noe slikt for på kretskortet er de ikke.

Coolkid: Måtte du bløøø din heldiggris :cry:

Jeg tenkte ikke å måle spenning, men motstand...

trekk ut kontakten og mål om det er kontakt mellom fasene..

Sjekk også om en av fasene har kommet i kontakt med jord.

Lenke til kommentar

okey ;)

be han måle mot jordfeil og kontakt mellom faser da.. han skjønner sikkert hva jeg mener..

Men, hvordan kan bryteren blitt ødelagt av en liten kortslutning? Lurer jeg fælt på.. Bryteren er jo på primærsiden av trafoet, kortslutningen var jo på sekundærsiden.

Edit: Jeg VET ikke, men jeg REGNER med at bryteren er på primær siden..

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...