Luftbor Skrevet 2. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2004 Jeg baserer ikke min slutning på hva jeg tror, men på hva jeg mener. En hund er ikke et leketøy, nei. Det der er dyreplageri. Det er ikke meningen at en hund skal tjene mennesket på andre måter enn det hunden selv har glede av. Så du klarer å gå tilbake på det du nettopp har skrevet, jeg gratulerer. Og hvordan vet du at denne hunden ikke vil leve med to bein? Du lar din "tro" (som jeg vil kalle kvasi) være grunnlaget for hva du mener. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 For noen idioter som nektet hunde å bli avlivet. Den kan umulig ha det noe godt nå. Og det at de mener den har primadonnanykker fordi den ikke vil opptre på kommando? OMG? Please? En hund er ikke noe leketøy som du kan bruke til å underholde vennene dine med. Fy ****** for noen kålhuer. Tviler på at en hund greier å gå slik, og uansett om den hadde greid det så må det bli sinnsyke slitasjeskader etter en stund. Det er rett og slett helt sykt at de skal få hunden til å gå slik. Du mener at en hund uten bein vil få et ulykkelig liv, og du ville da heller tat livet av den? Mener du også at et menneske uten bein ville fått er ulykkelig liv, og vi da skulle begåt barmhjertighetsmord på det mennesket for å stoppe den lidelsen av å ikke ha bein? Satt litt sånn på spissen. Er forøvrig en ikke skal ha en slik hund kun for showoff da. hadde greid å skaffe hunden proteser eller.no så hadde det vært noe annet - eller kanskje hjul eller noe den kunne ha fremme. Men det er som å få et menneske til å gå hendene fordi det ikke har bein. Så hvis et dyr er skadet, og det ikke er noe man kan gjøre med det - skal man ikke avlive det da? Skal man vente til at naturen gjør sitt? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Jeg baserer ikke min slutning på hva jeg tror, men på hva jeg mener. En hund er ikke et leketøy, nei. Det der er dyreplageri. Det er ikke meningen at en hund skal tjene mennesket på andre måter enn det hunden selv har glede av. Så du klarer å gå tilbake på det du nettopp har skrevet, jeg gratulerer. Og hvordan vet du at denne hunden ikke vil leve med to bein? Du lar din "tro" (som jeg vil kalle kvasi) være grunnlaget for hva du mener. Fortell meg hva jeg har gått tilbakepå. Jeg må forresten få understreke at jeg tror denne artikkelen er pølsevev. Det er som de kattene som liksom skulle bli grodd på innsiden av små glassflasker. Bare sprøyt og pølsevev. Nei, jeg kan ikke vite om hunden vil leve slik - men som jeg nevnte i sted - det er som å få et menneske uten bein til å gå på hendene. Hvor store sjanser er det for at et menneske har lyst til å leve slik? Og dessuten så har man faktisk et ansvar ovenfor kjældyr som mennesker har tatt til seg og gjort tamme. Man skal ikke pine dyret. Jeg har ingen bevis på det, men mener å ha gode grunner til å tro at en hund ville lidd av å gå slik Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 darkness], Du unngår å svare på mine kommentarer. Det du sier er ett hån imot alle som er handicappede, det er min påstand. Alle har like mye rett til å leve, selv om de er handicappede.. Dyr har følelser de også.. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 For noen idioter som nektet hunde å bli avlivet. Den kan umulig ha det noe godt nå. Og det at de mener den har primadonnanykker fordi den ikke vil opptre på kommando? OMG? Please? En hund er ikke noe leketøy som du kan bruke til å underholde vennene dine med. Fy ****** for noen kålhuer. Tviler på at en hund greier å gå slik, og uansett om den hadde greid det så må det bli sinnsyke slitasjeskader etter en stund. Det er rett og slett helt sykt at de skal få hunden til å gå slik. Du mener at en hund uten bein vil få et ulykkelig liv, og du ville da heller tat livet av den? Mener du også at et menneske uten bein ville fått er ulykkelig liv, og vi da skulle begåt barmhjertighetsmord på det mennesket for å stoppe den lidelsen av å ikke ha bein? Satt litt sånn på spissen. Er forøvrig en ikke skal ha en slik hund kun for showoff da. hadde greid å skaffe hunden proteser eller.no så hadde det vært noe annet - eller kanskje hjul eller noe den kunne ha fremme. Men det er som å få et menneske til å gå hendene fordi det ikke har bein. Så hvis et dyr er skadet, og det ikke er noe man kan gjøre med det - skal man ikke avlive det da? Skal man vente til at naturen gjør sitt? Hva me de som ikke kan gå av mennesker da, de som må sitte i rullestol? De må jo leve et veldig handikappa liv i forhold til de med protese, o ghva med de som ikke klarer og komme seg rundt på egenhånd da? Kunne jo bært hunden rundt, eller trilla den, akkurat slik som noen mennesker må bli. Neo da, jeg sa det jeg sa bare for å bølle litt. (bølle... det ordet er det lenge siden jeg har hørt og brukt egentlig) Jeg er vel forsovet enig i at en hund med kunn to bein burde bli avlivi. Hvis de har avla den sånn med villje så er de dyreplagere, men om den er født sån så kan man vel ikke kalle dem dyreplagere. En hund kan sikkert ha et greit liv med to bein, men kunn om eierne følger konstant opp. Den krever sikkert mye mer oppmerskomhet en en vanlig hund. Jeg ville nokk avlivi en hund med kunn to bein. Det å sammenlikne mennesker å dyr som jeg har gjort blir også feil. Mennesker kan jo finne på kule ting selv om de ikke får bevegd seg no særlig, vi har jo data og TV. En hund har det somregel mest morro når den leker og herier, og da trenger den å komme seg lett rundt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 darkness], Du unngår å svare på mine kommentarer. Det du sier er ett hån imot alle som er handicappede, det er min påstand. Alle har like mye rett til å leve, selv om de er handicappede..Dyr har følelser de også.. Jeg synes ikke det er et hån, fordi det er annerledes med et dyr enn med et menneske. Et menneske med et handicap - f.eks en rullestolbruker kan få ting tilrettelagt i hverdagen og kan fungere normalt. En dyr har primære instinkter, og tenker/fungerer annerledes enn et menneske. Man ville dessuten aldri ha tilrettelagt for et dyr på samme måte som et menneske. I stedet for å tilrettelegge som man ville gjort for et menneske, har de (om det er sant eller ikke er en annen sak) tvunget dyret til å overleve på en annen måte - fått det til å balansere på to bein. Jeg synes ikke det er riktig. Et menneske ville kanskje slept seg etter armene eller funnet en annen måte på å komme seg frem på - overlevelsesinnstinket er utrolig sterkt - men det vil ikke si at det er en god løsning å slepe seg rundt etter armene. Som mennesker som har temmet dyr til å bli kjæledegger så er det vårt ansvar å følge dette opp. Btw. Det som ble nevnt at tungen til hunden er ute betyr ikke nødvendigvis at hunde er fornøyd. Hunder "teser" - svetter ut tungen. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 darkness], Ja, men hunden ser utrolig fornøyd ut da =) Jeg holder ved poengetmitt, det er ikke nødvendig med 4 ben ellr 2 armer og to ben for å være lykkelig eller ha det bra. Du kjenner kanskje noen som ikke er handicappet som ikke har det bra? Selv har jeg masse handicap, men jeg er som CFD meget lykkelig Dog, jeg mangler ingen armer eller bein, jeg aner ikke hvordan jeg ville ha taklet å miste noen, men den hunden er født slik og ser ut til å takle det veldig bra Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Hvis et menneske er helt grønnsak, så er jeg egentlig for aktiv dødshjelp - men det er jo en helt annen sak. Poenget er at det blir nesten på samme måte for en hund. Den kan ikke utfolde seg som andre hunder. Menmen. Jeg skal ikke uttale meg mer. Jeg har ikke noe konkrete fakta å bygge under med. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 darkness], Du håner nærmest alle som er handicappede nå. Dette med å utfolde seg trenger ikke å ha noenting med handicap å gjøre. Tenk på alle tingene du ikke klarer, det være seg turning, synging, tegning, spille instrumenter og alt mulig rart, du får visst ikke utfolde deg, er handicappet og kan ikke leve ett lykkelig liv. Jeg tror ikke en person trenger to armer og to bein for å være lykkelig, og jeg tror ikke en hund trenger fire bein for å være lykkelig. Istedenfor å fokusere på alt man ikke klarer, så fokuserer man på alt man klarer, og det er en del, også hvis man er handicappet. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 La meg få komme med en kommentar: Jeg synes ikke friske mennesker skal få lov til å uttale seg på vegne av handikappede... De klarer helt fint å svare for seg selv. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 SBS, Enig, jeg med mine (om enn små) handicap klarer fint å svare for meg selv. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) darkness], Du håner nærmest alle som er handicappede nå. Dette med å utfolde seg trenger ikke å ha noenting med handicap å gjøre. Tenk på alle tingene du ikke klarer, det være seg turning, synging, tegning, spille instrumenter og alt mulig rart, du får visst ikke utfolde deg, er handicappet og kan ikke leve ett lykkelig liv.Jeg tror ikke en person trenger to armer og to bein for å være lykkelig, og jeg tror ikke en hund trenger fire bein for å være lykkelig. Istedenfor å fokusere på alt man ikke klarer, så fokuserer man på alt man klarer, og det er en del, også hvis man er handicappet. Det er ikke det samme da. Et menneske kan ha glede av mange andre ting enn et dyr. Det være seg f.eks å lese en bok, studere, høre musikk, bruke hjernen, snakke osv. En hund snakker ved hjelp av kroppspråk, og den lever ved hjelp av kroppen. Jeg skjønner ikke hva problemet er. Jeg har aldri uttalt meg på vegne av noen handikappede - hvorfor skulle jeg? Poenget mitt er at dyr har et annet levesett enn mennesker. En hund liker å løpe rundt og f.eks jakte på dyr, løpe etter sin egen hale, gå lange turer i skogen osv. Det som står i artikkelen med at hunden har et overtak fordi den er høyere enn andre hunder er jo bare sprøyt. Hunder måler rang på andre måter - og dersom de skulle begynne å måle i muskelkraft så hadde jo denne hunden slitt maks. Det jeg mente med at med at hunder burde avlives hvis de har et så kraftig handicap, er at mennesker har ansvar ovenfor hunden. Dersom mennesket kan ta seg av hunden på den måten den fortjener er det noe annet - men i såfall måtte det vært noen rundt hunden 24/7. Hvor stor sjanse er det for at hunden faktisk greier å reise seg opp slik selv? Vi har temmet hunder og tatt dem til oss, da bør vi også vise et ansvar ovenfor dyret. Endret 3. mars 2004 av darkness| Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 SBS, Enig, jeg med mine (om enn små) handicap klarer fint å svare for meg selv. Hvilket handicap har du da? Det samme som CFD? I såfall er det faktisk du som bør slutte å snakke på vegne av handicappede som mangler bein eller armer. Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) oja, avliv alle handikkapede hunder/dyr eller hva det skulle være! Darkness: Selv kjenner jeg folk som er handikapede (bakke), og de har minst et like bra liv som oss andre. Og hva definerer du som grønnsak? Og si at du er for aktiv dødshjelp hvis en menneske er helt grønnsak er jo absurb. Det høres jo ut som om du mener at kraftig handikapede ikke har like mye rett til livet. Endret 3. mars 2004 av FrenChie Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Grønnsak er sånne som ikke kan bevege annet en øyna. Verken snakke eller vise andre kropspråk, bare bruke øyna. Det er milleste form for grønnsak. Det er min tolkning da. Ellers er det sånne som kunn holdes i live med aparater, og har 0% sjangse og komme til bevisthet igjen. Endret 3. mars 2004 av Lord-KGA Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Men det er som å få et menneske til å gå hendene fordi det ikke har bein. Enig. Helt sykt at de lar hunden leve med såpass nedsatt mobilitet. Hvilket liv har den hunden der da? En hund skal springe rundt fritt og være lykkelig, ikke ligge i kurven og surnmule til noen gidder hjelpe den til å gå. btw så er det mer humant å avlive et dyr som er alvorlig handicapet enn å la det leve. Man kan ikke sammenligne med mennesker her, det blir helt feil. Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Hvis jeg begynte å lære meg å gå på hendene istedet for føttene fra da jeg var liten, ville jeg sikkert klart det perfekt.. Sikkert samme for hunden. Hvis den har levd slik siden den ble født, er det ikke noe problem.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Hvis jeg begynte å lære meg å gå på hendene istedet for føttene fra da jeg var liten, ville jeg sikkert klart det perfekt.. Sikkert samme for hunden. Hvis den har levd slik siden den ble født, er det ikke noe problem.. Nei, men herregud så logisk man er da. Har du prøvd å gå på hendene noen gang? Vet du hvor mye blod du får i hodet? Tror du ryggen din ville hatt godt av at du løpte rundt slik? Neppe Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Hvis jeg begynte å lære meg å gå på hendene istedet for føttene fra da jeg var liten, ville jeg sikkert klart det perfekt.. Sikkert samme for hunden. Hvis den har levd slik siden den ble født, er det ikke noe problem.. Nei, men herregud så logisk man er da. Har du prøvd å gå på hendene noen gang? Vet du hvor mye blod du får i hodet? Tror du ryggen din ville hatt godt av at du løpte rundt slik? Neppe Ta det rolig, jeg mener det da. Godt mulig at den ikke har det så godt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå