Gå til innhold

Hvilket system bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Pc`en min skal brukes til hovedsaklig spilling og se litt video.

Tenkte først på dette

HK: Abit IC7-G Abit

Prossesor: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=10&s=pl

er dette bra ? eller er et AMD 64 system bedre ? :roll:

Ram er jeg usikker på, hva bør jeg velge og hvor mye trenger jeg?

Har et 9800 pro kort som jeg skal bruke.

Det er hovedsaklig HK, CPU og ram jeg er litt i tvil om.

Takk for hjelpen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt A64 system og synes at dette fungerer ganske bra bortsett fra at HKet mitt ikke takler alle ram typer. Ville valgt ASUS sitt HK og ikke MSI sitt. Så på tomshardware at ASUS takler alle minnetyper, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt A64 system og synes at dette fungerer ganske bra bortsett fra at HKet mitt ikke takler alle ram typer. Ville valgt ASUS sitt HK og ikke MSI sitt. Så på tomshardware at ASUS takler alle minnetyper, men er ikke helt sikker.

Vel personelig vil jeg fraråde deg å kjøpe Asus sitt hk , da dette er et av de kortene som folk sliter mest med , spesielt med tanke på ram. Har selv prøvd det og det var et sandt mareritt , det mest stabile til A64 er nok nForce 3 kortene jeg kjører nå med Gigabyte K8NNXP og minneproblemene er en saga blot.

Lenke til kommentar
Amd 64 er overlegen P4 på "alle måter" i allefall er det billigere....

Kjøp AMD 64, ikke hør på de som snakker om P-4 det er bare fordi de ikke har prøvd AMD 64.....

Siden jeg nå har prøvd begge deler og kjører med en A64 3400 , kan jeg bekrefte at A64 er hakket raskere , men at P4 plutselig skal være så dårlig er bare svada.

Vil vel si en P4 3,2 og en A64 3200 er omtrent like ,den ene er best på noe den andre på noe men tror ikke du hadde klart å skille dem i en blindtest .

Husk 3D mark er ikke alt . :cool:

Du skriver at den er overlegen på alle måter , iallefall pris :ermm: litt selvmotsigende eller :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg personlig ville gåt for et A64 system. Ikke at det er mye bedre en p4 men for dit bruk er A64 en raskere cpu. Dessuten synes jeg at de som sikler på P4 (inkludert meg) bør vente på socket T hvor presscot virkelig får vist om den er kampdyktig. :thumbup:

Etter det jeg har fåt med meg er AMD64 3200 raskere en p4 3200 men det er mulig jeg tar feil.... Stort set syntetiske benchmarks og encoding p4 er bedre på.

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar
Amd 64 er overlegen P4 på "alle måter" i allefall er det billigere....

Kjøp AMD 64, ikke hør på de som snakker om P-4 det er bare fordi de ikke har prøvd AMD 64.....

Siden jeg nå har prøvd begge deler og kjører med en A64 3400 , kan jeg bekrefte at A64 er hakket raskere , men at P4 plutselig skal være så dårlig er bare svada.

Vil vel si en P4 3,2 og en A64 3200 er omtrent like ,den ene er best på noe den andre på noe men tror ikke du hadde klart å skille dem i en blindtest .

Husk 3D mark er ikke alt . :cool:

Du skriver at den er overlegen på alle måter , iallefall pris :ermm: litt selvmotsigende eller :)

Ta f.eks P4 3.2 vs Amd Athlon64

Beste MSI hovedkort til begge.

Minimum av hva du trenger av minne for å kjøre på FSB 1-1...

P-4 3.2 m hovedkort og minne :

CPU, P-4 3.2GZ (pc800) : 2,595 kr.

Hovedkort : MSI 875P NEO-FIS2R Hovedkort S478/800mhz, : 1591 kr.

Minne : Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB (dual ddr) : 860 kr

5 046,53 kr.

Amd 64 :

Cpu AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz (OEM) : 2,379 kr.

+ kjøler

Thermaltake TR2 M6 (K8) Opteron/Athlon64 : 177,44 kr.

Hovedkort : MSI K8T NEO-FIS2R Hovedkort Socket 754 : 1 269,45 kr.

Minne : Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB (dual ddr) : 860 kr.

4 686,26 kr

Og da er det ikke tatt hensyn til at P-4 trenger raskere minne en AMD 64 for å overklokke 1-1

I tillegg så er det vel gjerne P4 3.2 EE som er like rask som AMD 64 :)

Lenke til kommentar

Abit IC7-G får jeg til 1000 kr, Skal ikke dette være "kongen på haugen" kortet til i875p? Har lest dette i en test. Men er ikke sikkert stemmer

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

1800 kr

Ram, ca 1000 kr da har jeg et system til 3800kr.

Hva må jeg ut med for å få et like bra AThlon 64 system.

Hvor mye ram trenger jeg egentlig når den skal brukes mest til spilling og video?`

Noen som kan sette opp et Athlon 64 system? Med ram som er sikkert osv. :p

Takk

Lenke til kommentar

Tja et Gigabyte K8NNXP nForce 3 kort med en A64 3000 så kan du velge og vrake mellom minnebrikker , selv kjører jeg med OCZ , TwinMos og Geil på dette kortet uten problem , menst på via baserte kort er dette gjerne å sammenligne med lotto .

Så skal du ha et stabilt og greit A64 system så annbefaler jeg dette.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med lperik.

Ville ventet litt til med A64, da de kommer på ny sokkel om ikke altfor lenge, samt at det vil komme bedre brikkesett etterhvert også. De som er i handelen idag er første generasjon brikkesett for A64, og de som kommer senere yter som regel noe bedre.

Dersom venting er uaktuellt tror jeg nok du vil bli fornøyd uansett om du velger A64 eller P4. De er ganske likt stillt med tanke på seinere oppgraderinger, da begge skal fases ut på nåverende plattform i løpet av året. Og ytelsese-messig er de også ganske like.

På en annen side kan kanskje P4 være et bedre valg, da disse systemene er velutviklet og har svært få feil og mangler. Velger du et godt hovedkort er du garantert å få et stabilt og raskt system :)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...