Gå til innhold

Spørreundersøkelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja jeg har noen forslag.

spør om hva en cpu/prosessor brukes til og hva den "store klossen" på toppen av den brukes til. (kjøleren)

spør om hvorfor en intel cpu ikke brukes på et amd-basert hovedkort.

spør om hva en haddisk er for noe. vanlig feil blandt nybegynnere å tro at en harddisk er selve pc`n, eller bare kalle den en pc.

lag for all del svaralternativer, og legg svarene ut her så vi kan se (og le) :devil: av svarene.

Hvor ligger skolene spørreundersøkelsene skal gis ut? Håper det er her jeg bor. klassen min kan ingenting om pc generelt. :green:

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Hvilke aldersgrupper er det snakk om?

Jeg har et tips:

* Spør om mange felter innenfor data, kanskje mest om det som er mest relavant for vanlige brukere, nemlig selve bruken.

* Ha flere vanskelighetsgrader slik at selv de dårligste klarer å svare på en del, og noen ekspertspørsmål som avslører om det er noen som kan ekstremt mye. (Testen bør heller ikke være så vanskelig at de blir skuffet over seg selv og synes data er kjipt og vanskelig)

* Test ut testen på noen personer og spør hva de synes om testen (vanskelighetsgrad, dårlig formulerte spørsmål osv)

Lenke til kommentar

1. Hvilket spill liker du best?

2. Hvordan får man spillene inni maskinen?

3. Har alle PC-er mus?

4. Hva brukes musen til?

5. Hva brukes Delete -knappen til?

6. Hvorfor suser maskinene?

7. Har dere internett?

8. Hva ser pappa på når mamma ikke er inne? :green:

osv...

Så bør spørsmålene ha morsomme svar etter flervalgmetoden...

Lenke til kommentar

Takker for mange gode forslag :thumbup:

Undersøkelsen skal foregå på en ugdomsskole og en videregående skole og planen er at spørsmålene skal være relatert til både hardware og software.

En liten utfordring er å lage spørsmålene slik at alternaltivene blir korte og enkle. Fritt svar uten alternaltiver blir logisk nok mye arbeid når resultatene skal bearbeides. Tenkte også å teste noen lærere for å kunne sammenligne disse med elever ;)

Lenke til kommentar
Skal det være en undersøkelse som viser evner og kunnskaper, eller mer generell informasjon som brukervaner og liknende?

Undesøkelsen skal først og fremst vise hva slags kunnskaper barn og ungdom har om datamaskiner. I tillegg har vi laget noen få spørsmål om hvor mye tid dem bruker foran PCen osv, men det er altså ikke hoveproblemstillingen.

Lenke til kommentar

Lag spørsmål med flere svaralternativer:

"Hvor varm er Prescott?"

1 - Tja, den er vel ikke varmere enn noen andre

2 - Klarer ikke holde tempen nede der jeg vil ha den med boxedkjøler

2 - Det finnes ikke ord for hvor varm den er

Lenke til kommentar

"Hvor varm er Prescott?"

De spørsmålene vi har laget så langt har vært med fire svaralternaltiver etter et slikt mønster som du nevner. Akkurat hvor mye peiling ungdomsskole/videregående elever har på Prescott osv stiller jeg meg litt tvilende til. Men forslaget til Simen1 om å ha spørsmål med ulik vanskelighetsgrad er uten tvil bra slik at vi lettere kan skille mellom dem som kan mye og dem som kan lite.

Lenke til kommentar

"Hvor varm er Prescott?"

Trur ikke det er så veldig mange som vet hvor varm en prescotter akkuratt kanskje noen få men ikke mange på min skole vertfall..

Lenke til kommentar

Må jo spørre om hvilken CPU som er best, alle som svarer Intel er jo helt blåste og har ikke peil, så da trenger du ikke så mange spørsmål :D:devil:

Måtte bare fyre opp litt hehe, det er mange spørsmål på www.digi.no IQ test greierne de har av og til...

(Har selv en Intel PC så "no offence")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...