RuneBr Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg har mye rart på PC med 140 GB harddisk, sikkert også et par virus. Alt ligger i en partisjon © Ønsker derfor å reformatere harddisken og legge inn XP Pro på nytt. Det meste av verdi er bilder (5-10 GB) og en GB med dokumenter. Må jeg brenne alt dette først og så reformatere alt i en engang, eller kan jeg - opprette en ny partisjon (D), - kopiere de verdifulle filene over på D - reformatere den første partisjonen © og legge inn Windows på den, - flytte de verdifulle filene over på C og - reformatere D? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Jeg har mye rart på PC med 140 GB harddisk, sikkert også et par virus. Alt ligger i en partisjon © Jeg ville aller først fjernet virus... ( edit: altså før evt. brenning ) du kan jo ta en Panda online Endret 1. mars 2004 av Zink Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Hvis du har ledig plass på disken (dvs plass som ikke er partisjonert) kan du opprette en ny partisjon og flytte ting dit, men hvis all plass på disken er partisjonert til c går dette dårlig uten bruk av ekstra programvare. Lenke til kommentar
RuneBr Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Jeg ville aller først fjernet virus... ( edit: altså før evt. brenning ) du kan jo ta en Panda online Takk for virus-tipset Zink! Har kjørt gjennom med to gode virusprogram (Norton, som oppdateres og kjøres ukentlig + et som ligger i hjemmekontorløsningen til universitetet i Bergen). Har bare funnet et virus, som er slettet. Det som gjør meg engstelig er at en av brukerne er inne på drøssevis av russiske sider etc. Har en hypotese om at det kan ligge mye spyware og kanskje noen virus etc. som ikke nødvendigvis fanges opp av de vestlige virusprogrammene. Alt jeg ønsker å ta vare på er jpg-filer og MS Office dokumenter (kjører høy sikkerhet i Office) så det burde vel gå bra, burde det ikke? Rune EDIT: Glemte å ta med sitatet Endret 1. mars 2004 av RuneBr Lenke til kommentar
RuneBr Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Hvis du har ledig plass på disken (dvs plass som ikke er partisjonert) kan du opprette en ny partisjon og flytte ting dit, men hvis all plass på disken er partisjonert til c går dette dårlig uten bruk av ekstra programvare. Takker! Alt ligger på C. Det er 140 gigabyte. Kun 15 GB er brukt. Resten ubrukt. Kan jeg ikke da opprette en ny partisjon nå? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Alt jeg ønsker å ta vare på er jpg-filer og MS Office dokumenter (kjører høy sikkerhet i Office) så det burde vel gå bra, burde det ikke? Rune Syns det høres rimelig sikkert ut ( evt. kjør en oppdatert Ad-aware ). Lenke til kommentar
sjbnil Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Alt ligger på C. Det er 140 gigabyte. Kun 15 GB er brukt. Resten ubrukt. Kan jeg ikke da opprette en ny partisjon nå? Jo, men da må du bruke feks partition magic (altså ekstra programvare, som en eller annen sa lenger opp i denne posten) for å partisjonere opp harddisken din, altså lage to partisjoner av det du allerede har brukt på EN partisjon. Jeg regner her med at du har brukt 140 Gb av 140 tilgjengelig, på en partisjon. Hadde du bare brukt for eksempel 100 GB av en 140 GB harddisk, og de siste 40 da var rådisk, kunne du opprettet en ny partisjon på det upartisjonerte området. Kommer dessverre ikke på noen gratisprogrammer som lar deg dele opp disken din Partition Magic må du ha lisens på. Kanskje noen andre har et stalltips? Lenke til kommentar
RuneBr Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Takker så mye! Endte opp med å brenne backup av bildene og filene jeg vil ha med meg. Forsøkte så å formatere hele disken og installere XP fra grunn av igjen, men det gikk ikke helt etter planen ... http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=214406 ... så selvtilliten er ikke helt på topp i dag Satser på å få like kompetent og hjelpsom hjelp i den nye tråden // Rune Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå