Melfacion Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) Hei! Har hatt linux på PCen min i en måneds tid nå (fysisk tatt ut windowsdisken for å slippe å falle for fristelsen av å gå tilbake ), og vil sette opp en box til med linux nå. Denne boksen skal være filserver i hjemmenettverket, og kanskje tillegges andre oppgaver (dhcp? router? osv.), men min erfaring med linux distroer begrenser seg til mandrake,redhat,fedora og knoppix. Ikke noe problem å laste ned / skaffe andre distroer, og jeg er klar for å sette meg inn i ganske mye for å få dette til å virke bra. Maskinen jeg vil bruke er en gammel Celeron 400MHz (eller PIII, er ikke sikker). Utover dette er jeg ikke sikker på specs (har den ikke foran meg nå). Hva anbefaler dere? Fint om det kunne komme begrunnelser for anbefalingene også edit: laster ned Arch Linux nå... skal teste med det, men har ikke hørt så mye om den. Er den bra? brukervennlig? stabil? Endret 1. mars 2004 av Melfacion Lenke til kommentar
xeon Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Hvis du vil gjøre ting "the old way", altså kommandolinjemåten, er slackware å anbefale. Den kommer uten noen former for fancy, smancy GUIer og er i tillegg meget enkel når du først setter deg inn i hvordan ting gjøres og ligger. Dersom du behersker slackware bør du kunne beherske alle andre distroer også Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 er helt enig med xeon, sett deg inn i slack. den passer utmerket til filserver, dhcpd, router osv. ..også til desktop Lenke til kommentar
yNx Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Nå har to slackere svart slackware, av en eller annen grunn Jeg anbefaler gentoo. Veldig god dokumentasjon og lett å installere pakker. Dessuten gjør du ting "the old way". Lenke til kommentar
xeon Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 (endret) emerge er vel knapt nok "the old way"... Uansett egner ikke massive kompileringer seg for en server.. Edit: glemte å nevne at en slack-maskin installeres på 15 min, mens en gentoo-maskin mins tar et døgn hvis man skal gjøre det skikkelig... Endret 1. mars 2004 av xeon Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Som vanlig kommer jeg og anbefaler debain. Utrolig grei å vedlikeholde. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 slutter meg til kattemat. debian er dønn stabil og apt gjør det veldig lett å vedlikeholde. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Hvis du vil gjøre ting "the old way", altså kommandolinjemåten, er slackware å anbefale. "The old way" er vel heller "the never beaten godlike hacker way" i dette tilfellet. Jeg kan også anbefale slackware, men i den forrige linux-serverer tråden var det debian som tok den overlegne seieren hjem. Har nok litt med hvem som sitter på forumet Lenke til kommentar
yNx Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 emerge er vel knapt nok "the old way"... Uansett egner ikke massive kompileringer seg for en server.. Edit: glemte å nevne at en slack-maskin installeres på 15 min, mens en gentoo-maskin mins tar et døgn hvis man skal gjøre det skikkelig... Har du prøvd gentoo? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 alle distroer kjører filserver for hjemmebruk like stabilt. undersøk om du ha noe sær hardware i maskinen, hvis ikke, velg en distro som passer ditt kompetansenivå innen linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå