Gå til innhold

CS og LCD-skjerm


Øsse

Anbefalte innlegg

Spiller nå CS i 1024 x 768 @ 85hz, men jeg har 100 fps i CS pga. V-sync er av. Skjermen min slår sprekker og jeg vurderer en NEC LCD-skjerm, den som var med i testen. Så vidt jeg vet støtter de fleste LCD-skjermer maks. 60hz. Hvordan vil CS oppføre seg? Jeg vet at de liksom ikke skal flimre og alt det der, men nå kjører jeg som sagt 85zhz og hvis jeg stiller fps til å være maks. 60 i CS blir spilleopplevelsen helt forjævlig. Vil jeg merke det slik på en LCD-skjerm og?

 

Jeg mener jeg leste et sted at Hercules sin 920DVI støtter opptil 100fps. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent teknisk fungerer ikke en LCD-skjerm på samme måte som en CRT-skjerm. Du vil ikke oppleve flimmer uansett antall Hz. Hvordan det blir med FPS er jeg usikker på, men så lenge v-sync er av er det skjermkortet som reduserer. Jeg har hørt folk si - og også opplevd selv - at spillet føles mer 'smooth' med v-sync på, men det er nok en vanesak.

 

Da jeg gikk fra CRT og rett over til en LCD-skjerm var førsteinntrykket at bevegelsene føltes treigere. Responsen på musa var ikke så presis som på en CRT-skjerm. Etter litt spilling vente jeg meg til det, og nå har jeg ingen problemer med å spille verken CS eller Quake (3) på LCD-skjerm.

 

LCD-skjermen jeg testa var en LG 1710S. Siden jeg i grunn ikke spiller så mye lengre har jeg bestilt en Samsung 173T til meg selv.

Lenke til kommentar

Du vil oppleve tearing med v.sync av, jeg bruker 1024 x 768 @ 75Hz på min NEC 17" LCD 1760NX med v.sync på (75fps) rett og slett fordi jeg syns tearing ødelegger bildet helt. Du kan jo ha v.sync av og da får du jo 100fps.

Endret av klo
Lenke til kommentar
Rent teknisk fungerer ikke en LCD-skjerm på samme måte som en CRT-skjerm. Du vil ikke oppleve flimmer uansett antall Hz. Hvordan det blir med FPS er jeg usikker på, men så lenge v-sync er av er det skjermkortet som reduserer. Jeg har hørt folk si - og også opplevd selv - at spillet føles mer 'smooth' med v-sync på, men det er nok en vanesak.

 

Da jeg gikk fra CRT og rett over til en LCD-skjerm var førsteinntrykket at bevegelsene føltes treigere. Responsen på musa var ikke så presis som på en CRT-skjerm. Etter litt spilling vente jeg meg til det, og nå har jeg ingen problemer med å spille verken CS eller Quake (3) på LCD-skjerm.

 

LCD-skjermen jeg testa var en LG 1710S. Siden jeg i grunn ikke spiller så mye lengre har jeg bestilt en Samsung 173T til meg selv.

Det er ikke flimmer det er snakk om, det er tearing. Tearing er når skjermkortet viser flere bilder enn det skjermen klarer. Skjermen svarer da med å vise fler bilder på skjermen samtidig.

Lenke til kommentar
Du vil oppleve tearing med v.sync av, jeg bruker 1024 x 768 @ 75Hz på min NEC 17" LCD 1760NX med v.sync på (75fps) rett og slett fordi jeg syns tearing ødelegger bildet helt. Du kan jo ha v.sync av og da får du jo 100fps.

Er det maks. for den skjermen?

Lenke til kommentar

Det er ikke flimmer det er snakk om, det er tearing. Tearing er når skjermkortet viser flere bilder enn det skjermen klarer. Skjermen svarer da med å vise fler bilder på skjermen samtidig.

min definisjon av ”tearing”:

 

dette oppleves som horisontale ”linjer” på skjermen og igjen oppfattes dette ulikt fra person til person.

 

slik opplever jeg tearing..

 

dette pga som du sier for mange bilder enn det skjermen kan håndtere.

 

 

Oppfattes ikke tearing slik generelt, eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar

Det er ikke flimmer det er snakk om, det er tearing. Tearing er når skjermkortet viser flere bilder enn det skjermen klarer. Skjermen svarer da med å vise fler bilder på skjermen samtidig.

min definisjon av ”tearing”:

 

dette oppleves som horisontale ”linjer” på skjermen og igjen oppfattes dette ulikt fra person til person.

 

slik opplever jeg tearing..

 

dette pga som du sier for mange bilder enn det skjermen kan håndtere.

 

 

Oppfattes ikke tearing slik generelt, eller tar jeg feil her?

Jo, til meg og.. Sitter nå med wolfenstein og opplever "tearing" av og til.. De fleste gangene merker jeg det ikke i det hele tatt.. Nec skjermen kan anbefales! I wolfenstein (som er til tider et veldig mørkt spill) fungerer den utmerket. Skiller mørke farger helt ok.. Vet ikke om det er noen som spiller det enda, men :yes:

Lenke til kommentar

OK, kort og greit:

 

1. LCD Skjerm = 75hz

2. Vertical sync, always on: FPS i cs = 75 (75hz)

3. Vertical sync, always off: FPS i cs = 100 (75hz)

 

VS synkroniserer HZ`en på skjermen og FPS`en på spill osv for å gjøre det mer smooth. Hvis VS er "Always Off" får du 100FPS, men en mindre smooth grafikk!

 

Jeg har selv 17" LCD og Asus radeon 9600!

Da bruker jeg:

VS = Always off

Power Strip: Med dette programmet stiller jeg HZ`en på skjermen til optimalt (75hz) i 800x600x32, som er oppløsningen jeg spiller i.

 

Håper detta hjelper noe :D

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det gjelder for flere (Det gjør det helt sikkert ellers er jeg veldig rar, noe som forsåvidt også kan stemme), MEN pointet var. Jeg kan faktisk se forskjell på 60 hz og 75 hz på en lcd skjerm. Jeg kan også se at bilde "rister" noe pga det er lav hz. Samtidig får jeg ikke vondt i hodet av det pga det er en annen måte å vise bildene på. Hvis jeg kjører mindre enn 100 hz på en vanlig CRT-skjerm får jeg fort vondt i hodet. Men dette kommer fra en som har hatt CRT skjerm med 120 hz minimum, i 5 år. Samme skjermen da og den begynner å bli ganske sliten. Ufattelig bra og utholdene skjerm btw. Den er vel 5-6 år gammel nå og kjører fortsatt 1280x1024 @ 110 hz stabilt og "passe" klart. Selv om jeg ser den begynner å bli sliten... :cry: Blir trist å avvende meg med den nå som jeg om 2 uker får en 19" LCD. Dette er en IBM-skjerm da, vet ikke helt hvordan den kommer til å fungere. Hvis ikke går jeg tilbake til den gode gamle CRT-skjermen igjen :love: hihi.

 

Ble mye offtopic det her, men jeg fikk forsåvidt sagt det jeg ville også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...