Gå til innhold

IBM Thinkpad t40p/t41p vs Tundra 1557X

Anbefalte innlegg

Yes tomas, you can still get educational discounts, if you order through www.studentenrabatt.ch - they can give you a norwegian keyboard and norwegian software if you ask them.

Prisen på www.studentenrabatt.ch er veldig lav, CHM 3 025, ca 16 800 for t41p. Jeg vet ikke hvordan det er med merverdiavgift og toll, men uansett er det en god pris.

Det ser dessverre ut som om det ikke går an å bestille her i Norge. Fikk følgende beskjed da jeg prøvde å legge inn en bestilling: "No shipping available to the selected country".

-Tomas

try to email them - I'm Danish, and I didn't order through their site.. I was emailing with the owner, and he sent me an invoice over email instead. So maybe I wouldn't be able to order through the webpage, even though I could through email.

The price in CHF is 3255 - that is including Swiss 'merverdiafgift' - so the price without merverdiafgift is: 3025 as you write - if you have it shipped to Norway, you have to add Norwegian mva on top of that (assuming that the norwegian customs officers open the packet). Still a teriffic price, for the world's best notebook.

other advantages over the tundra:

* with standard battery, the weight is only 2.2 kg.

* it has 7200 rpm harddrive, in a harddrive encasing - less noise and vibration, than in notebooks without harddrive encasing.

* it has dual wifi antennaes integrated into the lid - much better reception than normal

* the best notebook keyboard on the market, and also a trackpoint!

* ibm quality (for instance, it's made out of titanitum/magnesium, instead of plastic)

Endret av akerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når en pc først skal koste 40k, hvorfor har de da ikke DVD brenner bl.a? Ikke 1028 mbRAM? Jeg finner det bare litt merkelig. Oghvorfor er skjermene bare 14,1"?

Hvordan fungerer disse maskinene til spill etc?

Når dere snakker om at kvalitet koster, en bærbar holder pga spesifikasjonen ikke mer enn 2 år uansett, er det ikke bedre å betale 20k to ganger på 4 år enn 40k en gang hvert 4 år?

It doesn't have dvd-burner, because it is so slim. IBM has made a new ultrabay form factor for the T40 series, called UltraBay Slim - it's only 9.5 mm thick... not the usual 12.5 mm that other notebooks use. In the future there will be a dvd-burner for the UltraBay slim drive though, so you could just swap them.

It has a 14.1" because it offers the best balance imo.. if you go bigger, then the notebook grows bigger too, and it uses more battery. You can't go much smaller than 14.1", because then you would have to shrink the keyboard.

Who says a notebook only lasts 2 years? An IBM will last you a long time.. of course you won't be able to play doom 4 on it, but then again, that's not really the point of a notebook :)

Lenke til kommentar

humre,humre! Tror du bommer litt dersom du tror en T41p er laget for spillbruk!

Den kan nok brukes til det, men årsaken til at den har et autoCAD-sertifisert ATI Mobility FIREGL T2 128MB kort, er ikke at den skal være bra til spill.

Dette er en bærbar arbeidsstasjon beregnet på tunge grafiske applikasjoner...

Lenke til kommentar

Den kan nok brukes til det, men årsaken til at den har et autoCAD-sertifisert ATI Mobility FIREGL T2 128MB kort, er ikke at den skal være bra til spill.

Er fullt klar over at den ikke er laget for spill, men er likevel nysgjerrig på hvordan den fungerer til spilling, da dette er en meget hyggelig aktivitet i pauser etc :)

Hvordan er den til spilling i forhold til eksempelvis Tundra 1557?

T41p virker interessant gjennom www.studentenrabatt.ch, i og med så mange skryter av den. Men den må fungere til "alt" ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor er IBM maskinene så SINNSYKT dyre??? Opp mot 40K for en maskin med spesifikasjoner som tp40/41 er jo helt latterlig...

Antar de er veldig gode :) Men det er mulig å få dem til lavere pris. Jeg så blant annet en studentkampanje før jul der man kunne kjøpe en t40p til ca kr 22000. Og dersom man er bedriftsmedlem i Datateam, får man også gode tilbud på bærbare pc-er fra IBM.

Kjøpte IBM T40p via datateam og fikk tre andre i klassen min til å gjøre det samme... Angrer ikke et sekund, 22 000kr for den maskinen er hva man kan kalle en SVÆRT bra pris...

Synes at den funker helt fett i spill, får ca 8500 3dmark01SE poeng (med de første driverene som kom), og har ikke hatt noe problem med spill som hakker... Men nå spiller ikke jeg så mye da. Kjører NFS 2 hot puirsut i 1400x1050 med max grafikk og det hakker ikke... Samme med GTA Vice City i 1400x1050.

Kjøpte et ekstra batteri som man kan putte inn istedenfor CD/DVD romen (blir like lett), satt på flyet til USA og så på divx i 11,5timer på EN lading! Det er bra!

Lenke til kommentar

Er fullt klar over at den ikke er laget for spill, men er likevel nysgjerrig på hvordan den fungerer til spilling, da dette er en meget hyggelig aktivitet i pauser etc :)

Hvordan er den til spilling i forhold til eksempelvis Tundra 1557?

T41p virker interessant gjennom www.studentenrabatt.ch, i og med så mange skryter av den. Men den må fungere til "alt" ;)

The FireGL T2 is based on a Radeon 9600. So you will get roughly the same performance, as with a Mobility 9600 - minus about 5%, because the drivers and card are optimized toward 3D CAD modelling and such!

Lenke til kommentar
Når en pc først skal koste 40k, hvorfor har de da ikke DVD brenner bl.a? Ikke 1028 mbRAM? Jeg finner det bare litt merkelig. Oghvorfor er skjermene bare 14,1"?

Skjermene er 14" fordi brukerne ikke ønsker for store maskiner, og 14" egentlig er mer enn stort nok på en bærbar. Personlig skulle jeg mye heller ønske det var 1600x1200 oppløsning enn 15" skjerm. DVD-brenner er det ikke mange bedriftskunder som har bruk for, og egentlig ikke mer enn 512MB ram heller. Noen, ja, men slett ikke alle. De privatpersonene som vil ha slike maskiner, må betale.

Disse maskinene er ikke beregnet som briefemaskiner for 16-åringer med rik pappa... De er ikke beregnet på privatpersoner i det hele tatt, selv om det er en del privatpersoner (inkl. undertegnede) som kjøper disse, fordi de er interessert i byggekvalitet og gjennomprøvede tekniske løsninger som holder mål, fremfor ekstreme spesifikasjoner og ekstrem ytelse.

Selv kjøpte jeg en T40p i høst, fordi jeg ville ha en solid, lett og tynn maskin med gjennomprøvede løsninger som fungerer. Jeg fikk den med studentrabatt som student ved UiT, og betalte 23000 da, noe som egentlig er latterlig billig for maskinen. Den er verdt mye mer, men det er ikke vanskelig å forstå at alle ikke vil betale så mye eller mer for maskinen sin. Derfor har vi selskaper som Whitebox, som er et utmerket tilbud til dem som ønsker ekstreme spesifikasjoner til lavpris, noe ingen forventer, og noen gang vil forvente at IBM skal tilby...

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg skjønner dem som betaler 22k for en t40p eller t41p. Er jo mer eller mindre en kompromissløs maskin - ytelsen er jo også helt rå, ok, ikke på nivå på p4 3,2 ghz maskiner.

En t41p vil absolutt ikke være ubrukelig etter 3 måneder, det er jo bare en vits.. tipper en sånn maskin vil gjøre eieren svært fornøyd i hvertfall 3 år - med mindre målet er å spille alt det nyeste hele tiden.

har selv en compaq evo n800c som var en rå maskin for 2 år siden. Er fortsatt svært godt fornøyd med denne, og ser ingen behov for å bytte den ut. Har det meste jeg trenger, inkl god skjerm, grei 3d ytelse (5000 d3mark2001se), og yter som bare det i de applikasjonene jeg bruker.

Lenke til kommentar

Thank you Cera :)

Seems some t40p models might have a problem with the fan... fixed in the t41p - also some t41p models have a harddrive with older firmware, which causes problems - you can see if you have the upgraded firmware, by looking at your box. If there is a blue dot on it, it's the new version.

Lenke til kommentar
Thank you Cera :)

Seems some t40p models might have a problem with the fan... fixed in the t41p - also some t41p models have a harddrive with older firmware, which causes problems - you can see if you have the upgraded firmware, by looking at your box. If there is a blue dot on it, it's the new version.

Jeg har ikke hatt noen problemer med viften på min T40p. Jeg hadde dog et totalhavari av hovedkortet etter en uke. Ringte da IBM og fikk byttet hovedkort uten diskusjon. Det kan jo såklart være at det da var viften som gjorde dette.

Uansett er ThinkPad T40p er sinsykt behagelig maskin, den støyer lite, er utrolig deilig å jobbe på og er veldig godt skrudd sammen. Er ingenting som knirker eller virker "jalla" på maskinen. Dessuten er den stilren og nøytral, det kan være veldig praktisk når man i seriøse sammenhenger skal vise frem maskinen, f.eks. en presentasjon.

IBM T41p er mye lik T40p, bare enda litt råere med tanke på ytelse :)

Lenke til kommentar

Det er litt rart å se at du blir provosert av at IBM er dyrt da.

Litt som ble nevnt her at du sammenligner LAda mer Mercedes.

og etterpå spør du om den er bra til spill.....

:scared:

Jeg sier bare en ting..... hvis du skal ha spillmaskin bærbar, så kjøper du selvfølgelig ikke t40p eller t41p.

skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt kommenterer saken.

du er på utkikk etter en AMilio eller noe fra Fujitsu Siemens du....

IBM'en har den raskeste disken (7200) den raskeste rammen (333) og det feteste grafikkkortet som finnes til bærbare maskiner i dag.

det hjelper ikke om du har 2GB RAM i din bærbare maskin. IBM'en med 512 jobber raskere uansett, og knuser ALLE andre i tester....

I have it, I love it.......

:green:

Lenke til kommentar

Jeg skal IKKE ha en spillemaskin, men samtidig er det viktig at den OGSÅ fungerer BRA til spill.

Og etterhvert har det vist seg at det går ann og få ibm til en rimelig penge, blant annet fra utlandet, så da er det et interessant produkt.

Etter å ha lest litt rundt på nettet så er det vel kanskje en t41p jeg er på utkikk etter, såfremt jeg får ut fingeren og ikke venter på noe nyere skal komme...

Lenke til kommentar

Eg vil berre bemerka at IBM ThinkPad-maskinar har innebygd TCPA-brikke. På grunn av det, er han for meg heilt uaktuell når eg skal kjøpa bærbar PC, og eg skulle ønska at andre også tenkte det same...

Eg er ikkje interessert i å starta nok ein diskusjon om TCPA/Palladium, men vil oppfordra alle som er interesserte i å lesa meir om det til å søka både her i forumet, og i Google. I tillegg er TCPA/Palladium FAQ og sida i signaturen min godt lesestoff.

Lenke til kommentar
Ikke så hyggelig lesning? Et enkelt spørsmål, vil en ikke kunne bruke mp3-er og brente programmer?

Yes, of course you will. I didn't bother reading that TCPA stuff - but if it says anything like "ibm uses TCPA security, which prevents you from using copyrighted material", it is PURE bullshit. If that were the case, EVERYONE using ibm's would have revolted by now.

Lenke til kommentar
Ikke så hyggelig lesning? Et enkelt spørsmål, vil en ikke kunne bruke mp3-er og brente programmer?

Som det også står i FAQ-en, så vil ingenting plusteleg slutta å virka. Det som er skremmande, er moglegheitene som kjem på lengre sikt, når «alle» allereie har dei «ufarlige» TCPA-brikkene i maskinane sine, utan å vita det. Først då kan konsekvensane bli utrivelege...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...