Gå til innhold

IBM Thinkpad t40p/t41p vs Tundra 1557X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yes the tundra is a good computer. But not as durable as an ibm, and not as small and lightweight as an ibm t41p. But you save a lot of money :)

Yes tomas, you can still get educational discounts, if you order through www.studentenrabatt.ch - they can give you a norwegian keyboard and norwegian software if you ask them.

Lenke til kommentar

Jeg blir å bruke pc-en til alt mulig rart, for eksempel tekstbehandling, web-surfing, programmering og enkel billedbehandling, men spilling blir det nok lite med. Jeg synes pc-ene ser relativt like ut sett fra spesifikasjonene.

Forskjellene mellom pc-ene, så vidt jeg kan se, er:

* Dobbelt så mye minne i Tundraen. Men Thinkpad kan selvfølgelig oppgraderes.

* Raskere minne på t41p (333 MHz).

* Litt større skjerm på Tundra (15" i steden for 14,1", begge SXGA+).

* Lavere batterilevetid på Tundra. 4 t i forhold til 6-7 t.

* Tundra har firewire og én ekstra usb-port.

* Thinkpad har blåtann, 802.11g (t41p) og gigabit ethernet.

* Thinkpad er mindre og lettere, ca 2,4 kg mot ca 2,7 for Tundra.

* TouchPad/UltraNav tror jeg er bedre på Thinkpad.

* Byggkvaliteten er nok bedre på Thinkpad.

* 1 år lengre garanti på Thinkpad (3 år).

* Thinkpad har noen ekstra-features, som f.eks. leselys og ekstra

harddiskbeskyttelse (t41p).

* Større harddisk på Tundra (80 GB), men tror den er tregere (5400rpm).

* Ingen OS på Tundra.

Jeg ville selvfølgelig helst hatt t41p, men synes 9000 kr ekstra er mye. Jeg tror ikke det er verdt det. Er dere enige?

-Tomas

Lenke til kommentar
Yes tomas, you can still get educational discounts, if you order through www.studentenrabatt.ch - they can give you a norwegian keyboard and norwegian software if you ask them.

Prisen på www.studentenrabatt.ch er veldig lav, CHM 3 025, ca 16 800 for t41p. Jeg vet ikke hvordan det er med merverdiavgift og toll, men uansett er det en god pris.

Det ser dessverre ut som om det ikke går an å bestille her i Norge. Fikk følgende beskjed da jeg prøvde å legge inn en bestilling: "No shipping available to the selected country".

-Tomas

Lenke til kommentar
Har du ikke allerede bestillt da?

Jo, men maskinen sendes ikke før neste uke, så regner med det hadde gått greit å kanselere ordren dersom jeg skulle ombestemme meg - noe jeg egentlig tviler på.

-Tomas

Lenke til kommentar
Til ditt bruk så ville en ibook eller powerbook være midt i blinken hvis du ikke har noe imot mac da.

Har vært inne på tanken, men ikke "tort" å ta det steget ennå :roll: Har hørt masse positivt om Mac, men har ikke prøvd selv. Har også hørt at det er Unix-kjerne og at den kan kjøre en masse Linux/unix-programmer. Men skjermen har vel relativt lav oppløsning?

Lenke til kommentar
Har du ikke allerede bestillt da?

Jo, men maskinen sendes ikke før neste uke, så regner med det hadde gått greit å kanselere ordren dersom jeg skulle ombestemme meg - noe jeg egentlig tviler på.

-Tomas

Siden du har bestemt deg for 1557 burde du jo sjekke prisen hos Whitebox.no også da.

Ta en telefon og hør hva pris de sier på samme oppsett, du sparer fort 2000/3000kr.

Lenke til kommentar
Siden du har bestemt deg for 1557 burde du jo sjekke prisen hos Whitebox.no også da.

Ta en telefon og hør hva pris de sier på samme oppsett, du sparer fort 2000/3000kr.

Har lest at Whitebox kan være temmelig trege å levere maskinene, og jeg vil helst hatt maskinen i går ;) Dessuten er det vel tryggere, med tanke på garanti og support, å bestille fra et mere kjent firma som PS Data, som jeg vet har eksistert lenge, og antakeligvis vil fortsette i mange år.

-Tomas

Endret av tomas78
Lenke til kommentar
Hvorfor er IBM maskinene så SINNSYKT dyre??? Opp mot 40K for en maskin med spesifikasjoner som tp40/41 er jo helt latterlig...

Antar de er veldig gode :) Men det er mulig å få dem til lavere pris. Jeg så blant annet en studentkampanje før jul der man kunne kjøpe en t40p til ca kr 22000. Og dersom man er bedriftsmedlem i Datateam, får man også gode tilbud på bærbare pc-er fra IBM.

Endret av tomas78
Lenke til kommentar
Hvorfor er IBM maskinene så SINNSYKT dyre??? Opp mot 40K for en maskin med spesifikasjoner som tp40/41 er jo helt latterlig...

Det er ikke latterlige dyre. Har T40P selv og den er verdt 100K. Syns 40k for en slik maskin er billig jeg. Det blir som å si at Mercedes er drittdyrt i forhold til lada. Det er en grunn til det :-)

De beste IBM maskinene koster før 80k.

Lenke til kommentar

Når en pc først skal koste 40k, hvorfor har de da ikke DVD brenner bl.a? Ikke 1028 mbRAM? Jeg finner det bare litt merkelig. Oghvorfor er skjermene bare 14,1"?

Hvordan fungerer disse maskinene til spill etc?

Når dere snakker om at kvalitet koster, en bærbar holder pga spesifikasjonen ikke mer enn 2 år uansett, er det ikke bedre å betale 20k to ganger på 4 år enn 40k en gang hvert 4 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...