Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg skjønner litt mer om drømming nå. Sist så nevnte jeg at jeg ikke tror at vi har fri vilje, men følger programmering da, derfor kan man i praksis ikke styre en drøm fordi alt vi gjør er allerede bestemt. Akkurat der har jeg ikke kommet over noe nytt som tilsier noe annet.

 

Men, hva drømmer angår, har jeg en ny teori om hvorfor vi drømmer. Jeg tror den delen av programvaren utgjør vår "bevissthet" går kontinuerlig, også i drømmer - men forskjellen mellom det å være våken og å sove, er at når vi er våken får vi input fra omgivelsene via sansene våre, mens når vi sover og drømmer så simulerer hjernen selv en virkelighet, noe jeg antar er for å stimulere bevisstheten mens hjernen bedriver annet arbeide. For jeg har lagt merke til at når vi drømmer virker alt veldig virkelig og detaljert, men enkelte ganger har vi drømmer hvor vi kommer litt nærmere inn på ting og finner ut at detaljer ikke stemmer overens med virkeligheten. Et eksempel på dette er fra en drøm jeg selv hadde:

 

Den begynte at jeg stod i en heis og tittet på etasjenummeret ovenfor døren, og la merke til at det bare kom opp tilfeldige tall uten mening. Videre befant jeg meg i en kiosk med utleiefilmer, og alt virket helt normalt HELT til jeg begynte å lese titlene på coverene; de bestod av bare tilfeldige bokstaver. Hvorbidt dette var en del av selve drømmens handling kan jeg aldri være sikker på, men jeg antar at jeg er inne på noe.

 

Det er selvfølgelig at mulig drømmer har en annen hensikt enn kun å stimulere bevisstheten vår mens hjernen utfører vedlikeholdsarbeide. Hvem vet

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet veldig lite i drømmedagboka mi de siste ukene og månedene, men jeg har fortsatt lett for å bli bevisst. I helger og på fridager da jeg har tid til å sove lenge uavbrutt, husker jeg mer av det jeg drømmer, og jo lenger jeg drømmer, desto større er muligheten for at jeg blir bevisst. Det blir jeg så å si hver gang jeg sover i mer enn 9 eller flere timer på en natt.

 

Det er en ting som er annerledes fra de bevisste drømmene jeg hadde før. Jeg vet at jeg drømmer, men jeg har ikke så mye kontroll over drømmen. Før eller siden finner jeg ut at jeg drømmer ved at jeg tar en tilfeldig test, ved at jeg ser noe rart og tenker at det kan være en drøm, eller ved at noen forteller meg det (ja, vennene mine tipser meg av og til). Men jeg blir ikke alltid bevisst på den måten at jeg husker noe jeg har planlagt i virkeligheten og tenker på å fly eller gjøre overnaturlige ting.Jeg blir bevisst på den måten at jeg vet at dette er en drøm, dermed kan jeg gjøre hva jeg vil uten konsekvenser. Og da gjør jeg det første vågale jeg tenker på som jeg ikke ville gjort ellers. For eksempel kan jeg finne på å kle av jenter og det som verre er. Jeg klarer også å tvinge folk til å gjøre ting eller få ting til å skje ved å ønske det sterkt.

 

Jeg glemmer ikke målet jeg allerede hadde i drømmen. Jeg vet at det er en drøm, men det som skjer der og da er fortsatt viktig for meg. For eksempel drømte jeg at jeg var på jobb for noen dager siden. Da ble jeg bedt om å gjøre en ting, noe jeg gjerne kunne gjøre, men jeg hadde glemt en ting jeg hadde bruk for på jobb. Da kom jeg på at den lå hjemme, bestemte jeg meg for å våkne opp, stå opp av senga og hente det jeg trengte. Enda så dumt det høres ut, var det lettere enn å dra den lange veien hjem i drømmen. Det er jo ingen heksekunst å våkne av egen vilje når man er bevisst. Så jeg gjorde dette og mens jeg holdt på å klatre ut av senga fem sekunder etterpå, kom jeg på at det ikke var noen vits i gjøre det, for jeg ville jo ikke få gjenstanden med meg tilbake til drømmen.

 

Jeg opplever noen rare ting, selv om jeg ikke fullt velger å gjøre alt. Uten å være bevisst, har jeg sovnet i drømmen og umiddelbart bli bevisst i den nye drømmen, for så å våkne opp til den første drømmen senere, slik som i Inception. Altså, jeg drømte at jeg hadde en bevisst drøm, uten å være bevisst i den opprinnelige drømmen. En gang lukket jeg venstre øye og fikk det ikke opp igjen. Jeg prøvde å tvinge det opp med hendene, men jeg så ingenting med det øyet. Så lukket det andre øyet seg automatisk og jeg fikk det ikke opp før jeg plutselig våknet.

 

Jeg har gjort noen forsøk på hva man kan styre ved den virkelige kroppen sin i drømmer. En gang jeg sov mens jeg var tett i nesen, testet jeg virkeligheten ved å holde for nesen i drømmen. Da merket jeg at jeg var tett og jeg hørte pusten min fjernt i drømmen. Jeg har prøvd å gå under vann og holde pusten i drømmer, men jeg har ikke merket at det har påvirket den virkelige pusterytmen min. Når jeg konsentrerer meg, kan jeg noen ganger føle den virkelige kroppen min, for eksempel hvis jeg sover på armen, men det er fort gjort å prøve for hardt og våkne. Men når broren min er på besøk og sover på samme rom som meg, kan jeg noen ganger høre ham snorke, da trenger jeg ikke å prøve en gang. En ting som alltid fungerer, er å få ereksjon i drømmen. Da får du ereksjon i virkeligheten også.

 

Det er en veldig artig følelse å stå på gata eller i en skog eller hvor som helst, men samtidig vite at jeg ligger i senga på rommet mitt. Man får jo også mer ut av hverdagen da man føler at man gjør noe produktivt selv om man sover.

 

Er disse tingene uvanlig, eller opplever og gjør andre også mye av det samme? Andre uordinære ting?

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen med det å våkne mitt i en drøm :p Hadde for ikke så alt for lenge siden en skikkelig heftig lucid drøm (første jeg noen gang har hatt) der jeg våknet opp og bare tenkte "fyyy faaaaen så fett!". I ettertid så har jeg håpet på å få noen skikkelig fete lucid drømmer igjen. Noe som jeg har klart ved et par ganger i ettertid (har fått ny jobb der jeg til tider får sove svært lite, tror det er hoved årsaken)

Men hver gang jeg har, mitt i en drøm tenkt "jeg drømmer, yes nå kan jeg gjøre hva jeg vil" så har eg klart å drømme at eg våkner. og siden alt virker så ekte i drømmen. Så tror jeg på at jeg faktisk har våknet. Deretter legger jeg meg for å sove igjen, i drømmen. Noe jeg selvfølgelig ikke innser før jeg har våkner på ekte:P... jævlig dårlig gjort at ens egen hjerne lurer en på den måten. Faller for det hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det gjemt et spørsmål i det forrige innlegget ditt? Jeg kan ikke se at du lurer på noe. Så hvis folk ikke har noe å tilføre teorien din, er det klart de lar være å svare. Jeg kan si så mye som det at bokstaver og tall flytter på seg er et anerkjent tegn på at man drømmer, og er et hjelpemiddel for mange bevisste drømmere. Drømmenes funksjon er (meg bekjent) ikke forskere helt sikre på, annet enn at de skal hjelpe til å bearbeide inntrykk.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Prøvde denne teknikken å ligge helt rett med hendene inntil kroppen nedover, lukke øynene og ignorere alt av kløing og eventuelle grunner til å skifte liggestilling. Etter er god stund med venting kjente jeg noe tungt i brystet, nesten som om noen satt på meg, deretter følte jeg at jeg ble super lett, nesten som om jeg bare kunne sveve vekk. Jeg lukket opp øynene og tenkte "YES! Endelig har jeg oppnådd LD!". Jeg prøvde å stå opp for å se om jeg kunne fly men jeg kunne ikke engang bevege en eneste muskel. Jeg lå i senga helt slapp og kunne bare bevege øynene. Så plutselig så jeg en svart skygge som stod ved sengekanten som på en måte så ned på meg. Skyggen hadde verken øyne eller ansikt men likevel hadde jeg en følelse av at den nesten studerte meg, fra topp til tå. Jeg var livredd men kunne ikke gjøre noe med det. Skyggen stod der i lang tid og bevegde stadig på "hodet" dets som om det alltid sjekket om jeg var "våken". Til slutt gled skyggen opp på meg og hodet stoppet bare noen centimeter fra ansiktet mitt. Jeg ville rope på hjelp men jeg kunne ikke lage så mye som et pip. Hodet til skyggen la seg så over ansiktet mitt og jeg kunne nesten kjenne at det kysset meg på leppene og sugde ut all luften jeg hadde i lungene. Alt ble plutselig kaldt og alt ble svart. Så våknet jeg med et bykst i senga, svett men likevel isende kald.

 

Er dette normalt? Noen som kanskje kan forsøke å tolke dette?

Endret av Ilcapo93
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt normalt. Skjer med de fleste (tror jeg? I alle fall en stor del) av de som prøver seg på "WILD".

 

Det som gjelder er å bare tenke på at "skyggen" er noe hjernen din finner på, som skjer med mange, og ikke er farlig. For å oppnå lucid dreaming må du bare ignorere den og starte å drømme.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde tidenes lucid dream i morrest.

Gikk rundt og spawna alt jeg ville. Fikk sola til å forsvinne og alt mulig rart.

Kunne spawne hvem jeg ville av personer, og hadde full kontroll.

Når jeg spawnet en person så dukket personen opp innen det som føles ut som 10-20 sekunder.

Folk dukket ikke opp helt sånn plutselig ut av det blå, men personen kom gående blant folk nedover en gate osv.

Veldig merkelig.

 

På et punkt der jeg vandret rundt på et kjøpesenter visste jeg ikke helt om det var virkelighet eller drøm.

Trodde nesten at det var virkelighet, så jeg turte ikke å gjøre noe crazy.

Gikk derfor inn på en butikk, og stilte hun bak kassa et spørsmål om meg.

Hun svarte på en ting som hun umulig kunne vite, derfor forstod jeg at det var en drøm!

Hva som skjedde deretter er det sikkert mange som skjønner.

 

Husker ikke hva jeg spurte om da, var helt sikkert bare svada.

Er hvertfall helt sikker på at dette med å spørre hun om et spørsmål var noe jeg gjennomførte i drømmen, og at det var selve ideen bak dette som gjorde meg mer bevisst om at det var en drøm.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har tenkt til å komme inn i dette igjen. Veldig lett å glemme det og så komme ut av rutinene. Hadde også vært moro med mer aktivitet i tråden. Spør gjerne om du lurer på noe. Begynner å bli lenge siden nå så er sikkert litt rusten men. :p

 

Kommer til å handle inn en skrivebok og noe å skrive med som bare skal brukes til å skrive ned drømmer. Skal se om jeg finner en av de litt finere skrivebøkene og investere i den for ekstra motivasjon. Etter en eller 2 uker tenker jeg at jeg husker nok til å begynne med ulike teknikker. Tipper jeg prøver WILD på middagslurene mine og kjører DILD i tillegg sånn ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...