Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nesten ikke hatt mareritt jeg, men jeg har hatt mange episode om natten hvor jeg bare bråvåkner og tror jeg er i livsfare; at jeg brenner inne, at rommet kollapser og så videre. Felles for opplevelsene er at jeg VET at jeg skal dø ... En ganske syk følelse igrunn å vite at man uten noen form for tvil skal dø. Men etter noen sekunder eller minutter forstår jeg at det bare var en illusjon.

 

En gang våknet jeg på natten mens jeg fortsatt var paralysert (såkalt søvnparalyse hvor musklene er lammet mens man sover), så jeg en kort, foroverbøyd skygge bevege seg langs sengen min. Det varte ikke i mange sekundene, men fy søren det var en intenst skremmende situasjon å være i. En annen gang våknet jeg og trodde noen angrep kjæresten som lå ved siden av meg og sov ved å kaste et trebord på henne. Jeg kastet meg ut av sengen og åpnet vinduet og greier for å ha en fluktvei. Etter en stund våknet jeg og fant dama gråtende i sengen. Søvnforstyrrelser kan være ille greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanligvis så drømmer jeg ikke (husker iallefall aldri drømmene mine), men etter jeg begynte på melatonin drømmer jeg nesten hver natt. I går natt hadde jeg mitt første ordentlige møte med Lucid Dreaming, om jeg kan si det sånn.

 

Problemet er at hver gang jeg tenkte; "Dette ville aldri skjedd i virkeligheten, jeg må drømme." - Så våknet rett etterpå. Fikk altså aldri testa ut Lucid Dreaming, annet enn at jeg tok en reality check. Ganske kjipt, men kan ikke regne med at alle netter er like. Det som er kjipest er at dette skjedde kanskje 10-15 ganger i løpet av natten. Noen som har det på tilsvarende måte?

 

Eneste teknikken jeg brukte var å tenke før jeg sovna: Nå skal ha en lucid dream - nå skal jeg ha en lucid dream osv

Lenke til kommentar

Det at man våkner med en gang man blir bevisst er noe nesten alle sliter med i starten og kanskje lenge. Litt av trikset er å ta det med ro og observere alt rundt deg, ved å enten se på det, ta på det, eller lukte på det. Med andre ord bruke sansene dine. Og prøv å unngå å tenke "nå kommer jeg til å våkne".

Lenke til kommentar

Vet du hvorfor det er slik? Vet jo at melatonin-tilskudd skal øke kroppens naturlige melatoninproduksjon, for å få bedre restitusjon av søvnen. Jeg føler ikke jeg får restitusjon av søvnen selvom jeg tar det (tar de for å sovne lettere). Så hvorfor har jeg da lettere for å drømme (eller huske drømmene), og også forstå at jeg faktisk drømmer? Synes det er litt merkelig. Litt OT, men men..

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at medisinene må være lovlig kjøpt i et EØS-land, men det kan være egne regler for melatonin.

 

http://drstockmann.wordpress.com/2008/10/26/innf%C3%B8rsel-av-medisiner-og-kosttilskudd/

 

Jeg spurte kusina mi, som tar 1 mg melatonin mot søvnproblemer. Hun sier at hun ikke merker noen effekt verken på søvnen eller drømmene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

1mg er ikke akkurat så mye. Jeg tar 6-12mg. 12mg om jeg ikke klarer å sovne etter å ha tatt 6mg. Men dette blir litt OT.

 

Jeg merker iallefall veldig forskjell på om jeg drømmer eller ei med melatonin, da jeg ALDRI drømmer uten. Nå er det mange som sier at man drømmer uansett, om det er tilfelle, så husker jeg iallefall aldri drømmene om jeg ikke tar det. Skal begynne å skrive drømmedagbok nå. Det beste er jo selvsagt å skrive med en gang man våkner. Kan bli problematisk da jeg står opp såpass seint at jeg bare rekker å kle på meg og pusse tenna før jeg drar på skole eller jobb :whistle:

 

Så får vi se om jeg fortsetter og huske drømmene etter melatoninet mitt tar slutt. Er forøvrig dritdyrt for melatonin i Norge. Tror jeg betalte 219,- for 21 depottabletter, mens jeg betalte 399,- for 120 ordentlig tabletter i Sverige. Er dog ikke like lett å få tak i lovlig , så tar litt tid mellom hver gang jeg får tak i :(

 

Føler jeg må legge til at jeg tar det mot søvnproblemer, så det er ikke no missbruk av tabletter (om det kan kalles det, da melatonin er et naturlig hormon alle kropper produserer).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg trenger litt hjelp med å få LD. Jeg har (slapt) prøvd meg på å repetere en setning, holde for nesen og noe annet som jeg ikke husker nå. jeg har visst om LD i godt over ett år nå så jeg begynner å bli litt irritert på at jeg ikke får det til. Så nå føler jeg at jeg må spørre om saker og ting å få det inn i skallen at jeg skal få det til fremfor å bare lese om det og prøve ut noe på en slapp måte. Jeg pleier å huske at jeg har drømt noe som regel på lørdager og søndager om morgen. så sent som i dag så prøvde jeg på å repetere en setning, men så har jeg en tendens til å slokne som en lyspære. Noen som har en hjelpende hånd? :p

Lenke til kommentar

Jeg skriver ned når jeg husker de, men det kan gå mange uker før jeg får de sjansene igjen. Har vel hatt den dagbok minst i ett år og jeg har 10 som jeg har skrevet ned og 2 som jeg husker altfor godt.

Jeg har prøvd å sette armen i en loddret stilling. Tanken var at "når" jeg slokna så skulle armen falle ned i ansiktet mitt for å hindre at jeg ikke sovna, men det gikk jo til dundass når jeg fant ut at armen bare sank sammen uten at jeg la merke til det... :hrm:

Har prøvd å sove med øynene åpne, men det gikk rett vest det og... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...