Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.

Anbefalte innlegg

Noe som har et bra tips til å får seg sjøl til å faktisk drømme i det heletatt, også hvordan en kan huske det man har drømt etterpå bedre? Må vel fikse det før å komme i gang med LD ^^. Har mange netter spesielt på skoledager at jeg liksom ikke drømme i det heletatt, eller ihvertfall ikke huske det. Er sikkert fordi vekkeklokke vekke mer før, men var det ikke slik at drømmefasen er ganske nært i begynnelsen av natta? og jeg bruk å sove 7 til 8 timer, det burde jo være nok

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Endelig! I dag hadde jeg min første hele lucid dream. Klarte det nesten en gang tidligere, men det var ganske tilfeldig at jeg ble bevisst i drømmen, og våknet med en gang. Denne gangen varte drømmen en del lenger. Har prøvd på lucid dreaming i litt over en uke bare, så det må nødvendig vis ikke ta flere måneder før man får det til.

For de av dere som kanskje sliter med disse "reality check'ene", og som drømmer, men bare ikke får lucid dreams, burde prøve en metode som heter WILD. Det står for Wake Induced Lucid Dream. Da setter man på vekkeklokka slik at man får ca 6 timer søvn. Når man våkner skal man legge seg til å sove igjen, men nå skal man prøve å være bevisst i det man sovner igjen.

Etter litt research fant jeg ut at en god metode å være bevisst på er å tenke en liten ting, feks banan, om igjen og om igjen. Hvertfall jeg sliter med å sovne når jeg fokuserer veldig på noe, men når jeg tenkte en liten ting om og om igjen, tolker kanskje hjernen dette som hvit støy etterhvert, og deretter ignorerer det?

Så litt om opplevelsen, for det var nesten en opplevelse første gangen. Jeg har failet mange ganger nå, også i natt kl. 7 ca. Våknet i 10-11 tiden, og hørte at nabon hadde sex. Var fortsatt litt trøtt, men tenkte å stå opp etterhvert. Så prøvde jeg å si [insert random ord] mange ganger, og nærmest vips, ble jeg plutselig helt fjern, og det kom en høy pipelyd etterhvert. Leste meg opp på forhånd og flere skrev at dette kunne være en ganske skummel fase, men det er ingen ting å være redd for, bare litt ubehagelig kanskje. Så begynner jeg å falle gjennom noen gigantiske rør, med masse spiker i (som jeg bare faller gjennom), med lilla luft. Dette tar bare ca 10 sek, virket det som.

Plutselig "våkner" jeg i drømmen, og like etter tenker jeg, "vent nå litt, jeg drømmer jo!" Og vips så kan jeg fly.

Til dere som prøver denne metoden, det er viktig å ikke bli redd i det man er på vei til drømmeland. Man kan oppleve litt av hvert, alt fra farger, lys, lyder, berg-og-dalbane, og kroppen kan oppleves paralysert. Men bare slapp av og ikke mist bevisstheten, så er du i en drøm før du vet ordet av det.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som har et bra tips til å får seg sjøl til å faktisk drømme i det heletatt, også hvordan en kan huske det man har drømt etterpå bedre? Må vel fikse det før å komme i gang med LD ^^. Har mange netter spesielt på skoledager at jeg liksom ikke drømme i det heletatt, eller ihvertfall ikke huske det. Er sikkert fordi vekkeklokke vekke mer før, men var det ikke slik at drømmefasen er ganske nært i begynnelsen av natta? og jeg bruk å sove 7 til 8 timer, det burde jo være nok

De få gangene du faktisk drømmer noe du husker, burde du skrive det ned, slik at du husker det enda bedre. Dette har hjulpet meg gradvis, og husker drømmer bedre nå enn før. Jeg drømmer også mindre på hverdager, og drømmer aller meste hvis jeg sovner, våkner, sovner, våkner osv på morgenkvisten i helgene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I aften skjedde det noe veldig rart :)

Jeg hadde spist middag, så satte jeg meg i sofaen med lekser og laptopen. Blir umiddelbart trøtt, legger fra meg alt, men har pc'en på siden av meg, og ligger med ansiktet mot den. Så, etter at jeg har sovna, så leser jeg fra pc-skjermen. Hadde en tråd fra diskusjon.no oppe. Jeg aner ikke hva jeg leste, men jeg husker klart og tydelig at jeg kommuniserte med meg selv, og konkluderte med at jeg ikke var våken. Allikevel så jeg alt helt klart, og leste direkte fra skjermen, som om det var helt virkelig. Jeg kunne også flytte på øynene og se rundt og på sidene av meg.

Hadde også mange andre bra drømmer i løpet av kvelden. Sov fra 18-22, tenker jeg. Jeg er rimelig sikker på at jeg også drømte i drømmen min. Drømte at jeg og flere bekjente bare rota med masse rart, hovedsakelig i garasjen min. Alle var stort sett helt bajas. Jeg kjørte mye rundt på lett-mc'en min i løpet av denne drømmen, og den ble flere ganger ødelagt - men det viste seg at jeg hadde drømt. Så jeg våknet, men bare i drømmen min. Så kjørte jeg mere, og utfordret virkelig i trafikken. Kjørte av, skapte farlige situasjoner, møtte en buss og la meg på bussens side, for å passere på dens venstre side (for meg). Bussen skrenset, og stoppet. Så tilbudte jeg bussjåføren snus, ettersom jeg trossalt hadde gitt ham et skikkelig støkk.

Så drømte jeg at jeg rota meg borti et kvinnfolk, og det ene førte til det andre. Men jeg ville ikke. Heldigvis våknet jeg, men jeg våknet kun i min egentlige drøm, og var sjeleglad for at jeg hadde bare hadde drømt at jeg var med denne jenta. Og fortsatt var jeg i min egentlige drøm.

Husker også at klokka var noe og 01:xx på natta, men det var fremdeles helt lyst ute. Det kunne jeg ikke forstå.

Og fatter heller ikke hvorfor jeg husker alt så jævlig godt. Har til og med droppet mange detaljer her nå, for jeg husker ALT. Og det var virkelig mye rart som foregikk i min verden i kveld, haha.

EDIT: Jeg kunne stort sett styre alt som skjedde i samtlige drømmer. Og ja, jeg styrte meg selv til å gjøre ting jeg ikke ville, men ville sjekke ut, og blabla. Alt ble innvikla, men fortsatt ikke så rotete at jeg ikke skjønte eller husket helt hva som nå foregikk.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

He he... ser for meg at dette kunne skape STORE problemer dersom man drømte slik hver bidige natt. Åssen skulle man skille mellom drøm og virkelighet?

Skilt på amerikanske skyskrapere:

"If you can fly, that means you are dreaming. Before jumping off any buildings, try to fly first. If you can't fly - don't jump!"

:D

Haha !

Lenke til kommentar

Pr0 tip: Opplever at om jeg drikker mye så sover jeg dårlig og våkner flere ganger i løpet av natten, men ofte når jeg holder på å våkne så skjønner jeg at jeg holder på å våkne og vips så driver jeg med lucid dreaming - easy besy.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg finne tilbake til drømmeformen min! Har tydeligvis fremdeles ikke mistet den kritiske sansen min i drømmer. Må bare bli bedre på drømmekontroll.

Hei!

Er du her forsatt ? xD . Jeg har lyst til å få en Lucid Dream, men problemet er at jeg har skole, derfor kan jeg ikke våkne mitt på natta, eller skrive sånne logger. Er det mulig å få det på en annen måte?

Haha, tenker du har erfaring , sikkert veldig glad i å LDe. Du har jo vært på dette delforumet lenge xD

Tusen Takk,

Noreply.

Endret av Noreply
Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke våkne om natten? Du trenger ikke nødvendigvis å gå på fjelltur før du sovner igjen (for å sette det på spissen..)

Å skrive logg tar ti minutter av din dag. Bør klare å få tid til det.

Vis jeg våkner om natten er det ikke alltid jeg klarer å sove igjen => Trøtt om dagen.

PS: Jeg klarer å huske drømmene mine, det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg finne tilbake til drømmeformen min! Har tydeligvis fremdeles ikke mistet den kritiske sansen min i drømmer. Må bare bli bedre på drømmekontroll.

Hei!

Er du her forsatt ? xD . Jeg har lyst til å få en Lucid Dream, men problemet er at jeg har skole, derfor kan jeg ikke våkne mitt på natta, eller skrive sånne logger. Er det mulig å få det på en annen måte?

Haha, tenker du har erfaring , sikkert veldig glad i å LDe. Du har jo vært på dette delforumet lenge xD

Tusen Takk,

Noreply.

Heisann, det å forstyrre søvnen ved å vekke seg selv midt på natten er ikke så veldig praktisk om man skal opp tidlig nei. Men ser ikke hvorfor det skal hindre deg i å skrive drømmene ned. Sjekk ut DILD-teknikken. Det er den jeg har hatt mest suksess med og er den jeg bruker akkurat nå. Holder også på å lese på denne her. Virker bra. :)

Lenke til kommentar

Har hatt mange syke drømmer, men har ikke brydd meg når jeg har våkna liksom, ettersom det bare har vært drømmer. Men forrige natt hadde jeg en jævlig en, som jeg lurer på hvorfor i helvete jeg hadde. Vil ikke skrive den ned heller. Noen andre som har hatt en så fæl en at de skulle ønske de ikke huska den? Håper ikke jeg har sanndrømt denne gangen, for å si det slik!

EDIT: Husker alt i detaljer her også. Det var ikke sånn at jeg styrte drømmen selv.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Har hatt mange syke drømmer, men har ikke brydd meg når jeg har våkna liksom, ettersom det bare har vært drømmer. Men forrige natt hadde jeg en jævlig en, som jeg lurer på hvorfor i helvete jeg hadde. Vil ikke skrive den ned heller. Noen andre som har hatt en så fæl en at de skulle ønske de ikke huska den? Håper ikke jeg har sanndrømt denne gangen, for å si det slik!

EDIT: Husker alt i detaljer her også. Det var ikke sånn at jeg styrte drømmen selv.

Ja, jeg har hatt drømmer som har vært så motbydelige eller sjokkerende at jeg har ønsket å glemme dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...