Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Er det ikke lettere å holde nesen sin? slik at man ikke får puste, noe smertefult og vanskelig å klype seg selv i nesen :S

 

Og kan jeg våkne frivillig eller kan jeg bare vite at jeg ikke drømmer :p

Hva mener du med å holde nesen sin? Opplever det ikke som noe smertefullt å klype, med mindre jeg har en hard buse, noe jeg aldri har i drømmer hvertfall :p Etter min erfaring er det ikke vanskelig å våkne når jeg vil, er noe man lærer litt av seg selv og er litt vanskelig og forklare. Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig morsom tråd. Ante egentlig ikke at denne type drøm hadde eget navn og metoder. Men det forskes jo på så mangt.

 

Har selv kunne styrt drømmene mine i mange år, helt siden jeg så A Nightmare on Elmstreet;dream warriors på nitti tallet og ble veldig inspirert. Ser ut i fra metodene beskrevet at jeg mestrer DILD,DEILD,MILD og i mindre grad WILD.

 

Bruker vel ikke så mye reality checks egentlig. Men mer drømmetegn. Skal ikke så mye unormalt til før jeg på en måte våkner inni drømmen og blir meg selv og er klar over at jeg drømmer.

 

I forhold til hvordan drømmen er og hvordan den utvikler seg tar jeg et bevisst valg om hvorvidt jeg skal ta kontroll eller om jeg bare skal la det stå til og la drømmen utfolde seg. Lar jeg drømmen utfolde seg kan jeg også velge mellom å være "tilskuer" på en måte. Eller å gå totalt inn i drømmens verden igjen og gå ut av dette som kalles lucid dreaming.

 

Hvis jeg velger å la drømmen fare avsted på egenhånd blir det vanskelig for meg å bli "bevisst"igjen, samt at jeg har mindre sjans for å huske drømmen.

 

Full kontroll har jeg vel egentlig aldri oppnådd. Noen drømmer og det også helt umulig å ta kontrol over for meg, men jeg er klar over at jeg drømmer. Settings/scenery i drømmene har jeg som regel lite kontroll over. Er mest innhold og handling på en måte.

 

Har hatt veldig mange ville drømmer opp gjennom åra. Har ikke ført dagbok over de, så har ingen å dele desverre. Men fant tidlig ut at å kunne ta kontroll eller i det minste være klar over at man drømmer er suverent når man har mareritt. Var vel i mareritt jeg egentlig først kunne ta styringa. Der er jo drømmetegnene som regel ganske tydelige. Har massakrert et uvisst antall monstre o.l med utgangspunkt i et mareritt.

Ellers har det vist seg at når disse våte drømmene dukker opp, så er det veldig kjekt å kunne ha valget om å stoppe før det blir kissete i boxern :blush: Ikke at det alltid er like lett eller noe man alltid velger å gjøre.

 

Er i en periode nå der jeg ikke husker velig mye fra drømmeland. Men må si jeg ble inspirert igjen etter å ha funnet denne tråden.

 

Litt offtopic her men jeg vil anbefale fantasy bok serien Wheel of Time for dere drømmere. Er en god del spennende handling i de bøkene som omhandler det å drømme.

Endret av Nerdrage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en slags lucid dream i dag. Eller, jeg kjente meg hvert fall igjen i drømmen, og fant ut at det var en drøm. Prøvde å sjekke ved tester. Holdt meg foran munn og nese, og pustet likevel. + jeg så på fingrene og det var sånn 7 fingrer på en hånd. Fant ut at det virkelig var en drøm og prøvde å gjøre alt mulig, men ingenting skjedde. Når jeg skulle gå på vannet ble det ikke noen suksess.

Hva og hvor gjorde jeg feil?

Lenke til kommentar

Er det noen som tar Reality Checks når de er våken? Selv merker eg når eg er våken, om eg er våken, men klarer ikke skille i drømmer :p

Du vil føle deg like våken i drømmene og med mindre det allerede har gått opp for deg at du drømmer. Når du tar RC om dagen så se deg litt rundt om det er noe som er spesielt. Prøv å overbevise deg selv om at dette er en drøm og så prøver du å ta rc'en.

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg å kjenne igjen miljøet i drømmer, og jeg merker at synet er litt uklart eller at det skjer små usannsynlige ting. Jeg vet at jeg drømmer uten å sjekke virkeligheten. Derfor blir jeg stadig oftere bevisst i drømmer. Jeg er bevisst så å si hver helg, da jeg kan sove og drømme lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk nesten til en LD i natt. Jeg hadde stått opp klokka halv 9 for å komme meg på skolen og var hjemme igjen i 11-tida. Da gikk jeg og la meg, men sov bare sånn halvveis fram til 16. Hadde en helt sinnsyk drømmeaktivitet da. Jeg husker at jeg gikk bortover en korridor og ble på et eller annet tidspunkt klar over at jeg drømte. Skrittene mine begynte å kjennes utrolig slappe og det ble ganske uklart. Idet jeg bestemte meg for at jeg måtte finne på noe fett, dukker den irriterende kompisen min opp. Han begynner å prate med meg, noe som gjør det vanskelig å holde fokuset. Det er jævla irriterende for til slutt klarer han å dra meg inn i en eller annen ubevist drøm som jeg ikke husker noe av.

 

I dag har jeg satt på vekkerklokka 08:30. Skal stå opp da og være våken en times tid før jeg legger meg igjen. Satser på like heftig drømmeaktivitet som sist.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har noen gode tips til LD? tenkte nå på drømmer og slikt også kom jeg fram til denne tråden og det virket sinnsykt moro og kunne styre sin egen drøm og hva du vil gjøre, har aldri opplevd det enda. drømmen mine er sånn veldig spesielle og gir ingen sammenheng de kan plutselig hoppe 3-4 måneder framover i tid iløpt av 1 sekund og man kan gå igjennom en dør i ett hus også på andre siden av døren så er månen. og som regel så handler drømmene om ting som jeg har lyst til skal skje og underbevistheten min styrer alt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...