Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en bevisst drøm i natt, eller, jeg vet ikke om det telles. Det var mer som om jeg drømte at jeg visste at jeg drømte. Etter noen andre glemte hendelser, kom jeg inn i et stort rom som så ut som noe fra Star Wars eller en annen science-fiction-film. I drømmen tenkte jeg "dette må være en drøm" og holdt meg for nesa. Det var en spennende og merkelig følelse da jeg likevel kunne puste.

 

Så jeg visste altså at jeg var i en drøm, men jeg hadde ikke kontroll på samme måte som i min tidligere opplevelse. Jeg tok ikke bevisste valg, jeg fulgte fortsatt handlingen i drømmen. Jeg så i et speil for å se speilbildet mitt, så bort, og så igjen, men jeg vet ikke om det var et valg jeg tok eller om det var en vanesak. Speilbildet mitt var i hvert fall ikke unormalt, som det var sist gang. Jeg hadde kortere hår, men jeg reagerte ikke på det da.

 

Det kom en batman-lignende figur som jeg måtte slåss mot. Jeg klarte ikke å få ham til å forsvinne bare ved å ønske det. Så jeg forestilte meg at et sort hull skulle dukke opp og suge ham til seg. Etter hvert lignet denne figuren mer på mr Burns fra Simpsons. Det sorte hullet dukket opp, men det hadde liten sugekraft. Figuren kjempet med hullet lenge, og jeg måtte dytte ham, men han forsvant til slutt sammen med hullet. Og mens jeg gjorde dette, mistet jeg bevisstheten helt og markedsføringslæreren min kom og satte meg til å steke pølser for de andre elevene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips med tanke på REM syklus og når jeg burde meg eller stå opp får å huske bedre?

Legger meg til vanlig rundt 23.15 +

Og står opp mellom 05.40-06.05

 

Og har en vekkerklokke (i tillegg til en som vekker meg når jeg står opp) som er en Philips Wake-Up light, som skal vekke meg gradvis til i en time til den skrur på radioen og lyser sterkest kl 05.40, er dette en fordel eller ulempe?

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Dette var en innholdsrik natt, uten at det var påtenkt i det hele tatt. Jeg har nå hatt min 2., 3., 4. (og 5. ?) fullt bevisste drøm. Det var bra at jeg begynte å skrive drømmedagbok i går, for ellers ville jeg glemt mye av dette.

 

Jeg var på fest i går og da drakk jeg masse sterke saker. Jeg vet at det kan øke sjansene for bevisste drømmer. Jeg la meg rundt klokka 3 og sov urolig til klokka 6, med masse glimt av ferske minner, noen ganger blandet med fantasi. Jeg sto opp, drakk litt vann og brus og brukte pc-en til jeg la meg igjen før 8. Jeg hadde vært våken i nesten to timer. Jeg tenkte ikke på å drømme bevisst i det hele tatt.

 

Jeg var i Syden sammen med broren og stefaren min, bortsett fra at det egentlig var byen jeg bor i med masse sol og varmt vær. Vi gikk over jernabanelinja. Jeg mente at det skulle være en bro og en elv der. Egentlig så det ut som det skulle gjøre, men jeg prøvde i alle fall å holde og blåse gjennom nesa. Jeg ble bevisst og jeg bestemte meg for å prøve å fly da jeg hadde muligheten. Først ville jeg se hvor høyt jeg kunne hoppe, så jeg hoppet veldig høyt et par ganger. Så sto jeg stille og flakset med armene, for jeg har lest at man kan fly på den måten i drømmer, og jeg har ikke prøvd noe annet før. Det fungerte helt fint. Jeg ville opp til skyhøyde for å prøve å fly som Neo i Matrix gjør, fort gjennom skyene, så de blir med i dragsuget. Et par hundre meter over bakken stoppet jeg. Problemet var at det ikke var skyer der. Jeg så at et stykke foran meg var det en strime med skyer, men jeg klarte ikke å fly framover. Jeg prøvde å flakse med armene og styre meg den veien, men da steg jeg bare høyere og fortere. Alt forsvant under meg og det siste jeg sa var jordkloden i lite perspektiv, så våknet jeg.

 

Jeg sto opp og var i en stor, hvit og fin bygning som jeg trodde var hjemme. Familien min og mange andre var der. Etter en stund var folk så masete at jeg ble sint og skrek til ei gammel dame. Tanta mi lo. Så prøvde jeg blåsetesten, og jeg ble bevisst. Jeg ble glad og slo ned en fyr bare for moro skyld, jeg kunne jo gjøre hva jeg ville uten konsekvenser. Jeg prøvde å si "stabiliser drøm nå!" men stemmen min var tynn og hes. Jeg prøvde hardere, men da hørte jeg meg selv prate i søvne.

 

Jeg våknet på nytt, til enda en drøm, men denne gangen var jeg hjemme. Jeg husket godt festen på lørdag. Jeg fant ut at det var mandag og at jeg hadde sovet bort hele søndagen. Jeg sto opp og gjorde alt jeg vanligvis gjør før skolen. Nå var det vår ute, og jeg tenkte ikke på at det er januar. Jeg syntes det var rart at jeg hadde sovet så lenge. Jeg gikk til skolen og der skjedee mye rart og jeg traff mange kjente. Men så skulle jeg til timen. Jeg visste ikke hvilket fag jeg hadde (tysk, fant jeg ut nå), jeg husket bare at jeg har fysikk de to siste timene på mandager. Jeg gikk inn i klasserommet. Læreren og hele klassen så på meg. Jeg spurte: "Hvilket fag har vi nå, er det ingen som vet?" Ingen svarte. Dette var jo så rart og jeg kunne ikke begripe at jeg hadde sovet hele søndagen, så det måtte jo være en drøm. Jeg prøvde å stikke fingeren gjennom hånda. Det gikk ikke, så den testen feilet. Så prøvde jeg blåsetesten, og jeg ble sikker på at det var en drøm. Og for en livaktig drøm. Jeg triumferte og fortalte klassen at jeg hadde avslørt dem. Resten av drømmen fortsatte bevisst en stund, så våknet jeg til slutt av at lillebroren min og overnattingsgjesten hans lo i naborommet, denne gangen til virkeligheten.

 

Kort tid etter at jeg hadde våknet, sovnet jeg igjen. Jeg var tilbake til skolen, men jeg var fullt bevisst med en gang. Den forrige drømmen hadde sluttet på innsiden av skolen, men nå var jeg utenfor. Det sto en lastebil foran meg. For moro skyld ville jeg hoppe litt. Jeg prøvde å hoppe opp på lastebilen. Jeg hoppet høyt, men uansett hvor hardt jeg sparket fra, klarte jeg ikke å hoppe helt opp stillestående. Jeg hoppet høyere i den første drømmen. Så gikk jeg mot skolebygget for å finne igjen det jeg holdt på med, men hele tiden hørte jeg latteren langt borte. Jeg kom til skolebygget, men da våknet jeg igjen, for siste gang.

 

Har noen et tips for flyproblemet mitt i den første drømmen, og snakkeproblemet i den andre drømmen? Og et annet spørsmål: Hvis man får ereksjon i en drøm, får man ereksjon i virkeligheten også?

 

Det var spørsmål om tid i drømmer tidligere i tråden. Jeg tror at dette varierer veldig, og det er vanskelig å ha noen klar tidsoppfatning i en drøm. Men for å gi et bilde på drømmetiden for meg, så kan jeg si at jeg sov i omtrent to timer da jeg hadde disse drømmene. Men til sammen må de ha vart i rundt en dag til sammen i drømmeverdenen, og det skjedde ting jeg ikke husker før jeg ble bevisst den første gangen. Den tredje drømmen var den klart lengste. Sånn føles det for meg.

 

Jeg synes at jeg er blitt flinkere til å teste virkeligheten. Nå gjør jeg det nesten instinktivt ganske ofte. Før brukte jeg bare fingertesten, men siden det viste seg at den ikke avslører drømmene mine, så kommer jeg til å bruke blåsetesten framover, eventuelt noe annet i tillegg. Det var blåsetesten som avslørte alle drømmene mine i natt, og av en ukjent grunn er det lettere å huske på.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Gjentar min post for å få svar: #1006Prøvde LD i går for første gang. Bare et spm. et stykke utover i "meditasjonen" så følte jeg en slags søvnparalyse og at kroppen virket litt anspent selv om jeg slappet av.. i tillegg begynte øynene mine å bevege seg raskt mens jeg lukket de. Er dette vanlg?

Regner med at det er WILD du prøver deg på? Er nok normalt. Er veldig mye rart som kan skje der. :)

Lenke til kommentar

Der hadde jeg en lucid drøm ja. Har ikke hatt en på lenge siden jeg ikke har prøvd på en stund.

 

Jeg prøvde vel heller ikke denne gangen. Jeg skrev ikke drømmedagbok eller lignende, men jeg prøvde å huske drømmene mine bedre og gå over de i hodet.

 

Det var en hytte ved sjøen som jeg pleide å være på før i tiden som var drømmescenario i mange av mine drømmer så jeg fikk med meg at det var et dreamsign.

 

Her er drømmen som førte til lucid opplevelsen. Hvis en ikke vil lese drømmen og bare vil ha med seg lucid drømmen, kan man bare lese det i bold.

 

Først hadde jeg en drøm hvor jeg var på ski og man tok smør under skiene for at de skulle gli bedre, men jeg endte så opp med å ikke kunne bremse i nedoverbakken og vips så falt jeg i snøen og lo en del siden dette var morsomt av en eller annen grunn. De samme drømmepersonene var med i denne delen av drømmen som i neste.

Plutselig var jeg på hytta jeg har drømt så mye om, og noen andre som vi pleide å være med på en annen hytte (en på fjellet i virkeligheten) var med meg. Vi var utenfor en annen hytte og spionerte på de som var i hytta der. Etter mye spionasje så ble vi sett og vi løp så fort vi kunne.

Plutselig hadde jeg løpt så mye at jeg var utenfor et stup (som er der i virkeligheten også). Jeg tenkte så "hva hvis dette er en drøm?" og tanken ble erstattet med "meh, dette er jo ingen drøm", men jeg tenkte "jaja jeg får vel gjøre en reality check.

 

Jeg prøvde å puste igjennom nesa og fant ut at jeg kunne dette. Alt rundt meg var så vivid; alt var så ekte. Det føltes ut som en forbedret virkelighet siden alt så mye bedre ut, nesten som at virkeligheten fikk et nytt grafikkkort. Jeg kunne føle vinden mot kroppen min og andre følelser som man føler i virkeligheten. Jeg så meg rundt nedover stupet og jeg kan huske at det jeg så var fantastisk pent, vanskelig å beskrive. Så prøvde jeg å fly, og jeg lettet over bakken, men denne gangen falt jeg tilbake til bakken.

Jeg prøvde igjen og denne gangen fikk jeg det til, men så plutselig våknet jeg opp. Jeg tror faktisk at det var en false awakening.

 

Lucid dreaming <3

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Jeg hadde i natt en ekstremt merkelig drøm jeg tenkte jeg skulle dele med dere her.

Jeg drømte at jeg gjemte meg i en butikk for Jimmy Fallon, som ville ha meg med på kostymeparty med tema 1957-1968 (årene har ingen betydning for meg), og fant en boks med gullfiskpostei og gullfiskyoghurt... (edit: jeg var lucid, men valgte å ikke bryte med drømmen jeg var i)

 

Det eneste jeg vet jeg har drømt som kommer i nærigheten var for ca 4 år siden når jeg våknet med èn tanke i hodet: "du får gult skjelett av nynorsk", som heller ikke gir noen mening.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...