Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Hadde min første LD i natt! Jeg er ikke sikker på hvordan jeg fikk det til, pga jeg har ikke vært særlig flink til verken å skrive drømmedagbok eller å lage "Reality Checks". Jeg tenkte "I natt skal jeg drømme lucid" et par ganger før jeg sovnet da.

 

 

Drømmen: Jeg ligger i sengen min, og tv-en er på. "Ole, Dole og Doffen" er på med fullt volum. Jeg kan ikke begripe hvorfor dette står på, jeg prøver jo å sove, og jeg har ikke en gang noen slik dvd eller tilkoblet parabol. Jeg tenker "Kan det være..?" og jeg tester ut holde-for-nesen metoden. De første 2-3 sekundene ble det vanskeligere å puste, men plutselig klarte jeg å puste helt fint gjennom nesen.

 

Henrykt over dette står jeg opp fra sengen, løper ut på takterrassen og hopper. Jeg prøver å fly, men det går nokså dårlig. Som om jeg har kastet meg ut med litt for få heliumballonger, faller jeg mot bakken mens det virker som jeg svever. Rett før jeg treffer bakken klarer jeg å snu, og går oppover igjen. Et par meter over bakken står jeg bare helt i ro, og så faller jeg i bakken. Så våkner jeg :(

 

Ganske nedsig å våkne... Men er kult å ha hatt sin første LD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg burde prøve meg på litt lucid dreaming igjen.

 

Jeg drev på med det før i tiden og fikk til en del suksessfulle lucid dreams og det var ganske moro, men det var litt tidskrevende og litt "unød" å skrive drømmedagbok da jeg våknet opp til tider.

 

Nå husker jeg drømmene mine veldig godt for tiden. Husker som regel 3-4 drømmer når jeg våkner opp og glemmer dem ikke, så det burde vel være en fin tid å hive seg på lucid bølgen igjen.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale å starte på en av teknikkene. Kan anbefale MILD, som jeg holder på med selv, og har vært vellykket. Eneste haken er at den krever litt tålmodighet og den kan fungere første natten eller etter en måned med forsøk. Ellers så er WILD en spennende teknikk som går litt mer på selvdisiplin. Du finner guider for flere forskjellige teknikker på dreamviews. :)

Lenke til kommentar

Nei.. :cry: Ikke at jeg faktisk har prøvd noe særlig, det nærmeste er vel å ha sagt "Gravitasjon av!" til meg selv i siste LD'en, uten at det hjalp en dritt. Jeg tror generelt jeg har ganske dårlig drømmekontroll, men jeg har greid å åpne/lukke dører med en håndbevegelse flere meter unna, "falle" ned en trapp på flyvende måte samt gjøre om natt til dag.

 

Jeg tror egentlig mitt største problem er å gå fra "Oi, jeg drømmer" til å inne hva dette faktisk innebærer, altså til å tenke "Nå kan jeg gjøre hva jeg vil, fly osv..". Den forrige LD'en min var den lengste og klareste av de fire jeg har hatt, og den eneste der jeg faktisk har tenkt "Hm.. hva var det jeg hadde planlagt å gjøre i en LD, da..? Å ja, jeg leste på forumet om en dude som sa "graviasjon av!", la meg prøve det..". Jeg prøvde, failet, og glemte planene mine igjen.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd LD ennå, men lest mye spennende på norske og engelske forumer.. Lest en del guider også og for min del synes WILD metoden mest spennende ut. Bare et par spørsmål til dere med erfaring. Har man normal tidsoppfatning? Kan man i en LD f.eks si til seg at nå skal det komme en tiger inn på rommet, så gjør det det? Til slutt lurer jeg på hvordan drømmen fremstilles. Hvis man er bevisst mens kroppen er i søvnparalyse og man begynner å drømme mens man er klar over det. Vil man ikke da bare se svart som om man lukker øynene?

Lenke til kommentar

Tidsoppfatning er noe det strides om. Noen mener den er normal (10 min i drøm = 10 min i virkeligheten), mens andre mener den kan sakkes ned ved hjelp av forskjellige teknikker. En dude hevder til og med at han var i drømmeverdenen i to år på én natt.

 

Kan man i en LD f.eks si til seg at nå skal det komme en tiger inn på rommet, så gjør det det?

 

Dette er fullt mulig, ja. Det du skal være klar over er at det ofte krever trening, som alt annet her i verden. Det er essensielt at du tror tigeren vil dukke opp, om du tviler på at den viser seg vil den heller ikke gjøre det. Derfor krever det øvelse, prøving og feiling, og det er lurt å starte litt enkelt. Men etter litt trening er det bare fantasien din som setter grenser for hva du kan gjøre i drømme.

 

EDIT:

Hvis man er bevisst mens kroppen er i søvnparalyse og man begynner å drømme mens man er klar over det. Vil man ikke da bare se svart som om man lukker øynene?

 

Det er klart at det i starten vil være svart, fordi du bare ser innsiden av øyelokkene dine. Men etter hvert vil det dukke opp abstrake former og bilder, og et drømmelandskap vil etter en stund ta form.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

"Det er klart at det i starten vil være svart, fordi du bare ser innsiden av øyelokkene dine. Men etter hvert vil det dukke opp abstrake former og bilder, og et drømmelandskap vil etter en stund ta form. " Når du sier dette, vil det si at drømmelandskapet vil dukke opp etter gjentatte forsøk, eller tidvis i den ene spesifikke drømmen?

Lenke til kommentar

Her mente jeg tidvis i den spesifikke drømmen, men du må nok også forvente å ikke få det til de første gangene. Dette er en tråd på et annet norsk forum som omhandler WILD-metoden og folks erfaringer med den. Selv har jeg aldri fått til å WILDe (har ikke prøvd så altfor mye heller), de fire LD'ene jeg har hatt har vært DILDs.

Lenke til kommentar

Noen tips med tanke på REM syklus og når jeg burde meg eller stå opp får å huske bedre?

Legger meg til vanlig rundt 23.15 +

Og står opp mellom 05.40-06.05

 

Og har en vekkerklokke (i tillegg til en som vekker meg når jeg står opp) som er en Philips Wake-Up light, som skal vekke meg gradvis til i en time til den skrur på radioen og lyser sterkest kl 05.40, er dette en fordel eller ulempe?

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...