Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

 

Gå i søvne, eller somnambulisme som det heter på fagspråket, er spesielt vanlig i ung alder. 20-30% av befolkningen har gått i søvne minst en gang i løpet av livet. Rundt 3-4% av alle barn har regelmessige episoder med somnambulisme. Somnambulisme kan også forekomme i voksen alder, men de fleste barn som går i søvne slutter med det før de er 15 år gamle.

 

Søvngjengeri representerer en forstyrrelse i oppvåkningsmekanismene, og klassifiseres under kategorien parasomni. Forstyrrelsen opptrer når barnet går fra de dype søvnstadiene og over i lettere søvn. Dette forklarer hvorfor det er vanlig at man går i søvne tidlig på natten, og ikke på morgenkvisten. De aller fleste går i søvne i løpet av de første tre-fire timene etter sengetid.

 

Hva skyldes somnambulisme?

Arvelige faktorer spiller en rolle. Rundt 80% av de som går i søvne har slektninger med samme plager. Årsakene til somnambulisme er ukjente.

 

 

EDIT: Glemte kilde.

Endret av Mokko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Gå i søvne, eller somnambulisme som det heter på fagspråket, er spesielt vanlig i ung alder. 20-30% av befolkningen har gått i søvne minst en gang i løpet av livet. Rundt 3-4% av alle barn har regelmessige episoder med somnambulisme. Somnambulisme kan også forekomme i voksen alder, men de fleste barn som går i søvne slutter med det før de er 15 år gamle.

 

Søvngjengeri representerer en forstyrrelse i oppvåkningsmekanismene, og klassifiseres under kategorien parasomni. Forstyrrelsen opptrer når barnet går fra de dype søvnstadiene og over i lettere søvn. Dette forklarer hvorfor det er vanlig at man går i søvne tidlig på natten, og ikke på morgenkvisten. De aller fleste går i søvne i løpet av de første tre-fire timene etter sengetid.

 

Hva skyldes somnambulisme?

Arvelige faktorer spiller en rolle. Rundt 80% av de som går i søvne har slektninger med samme plager. Årsakene til somnambulisme er ukjente.

 

 

EDIT: Glemte kilde.

HYvordan er det å gå i søvne? vet jeg det, men jeg tror det er drømme verden..?

Lenke til kommentar

Aner ikke, tror aldri jeg har gått i søvne før. Men det kan jeg jo egentlig ikke vite, da man som oftes ikke er klar over at man har gjort det. Men hvem vet, kanskje man kan trene seg opp til å huske/stoppe søvngjengeri på samme måte som man kan trene seg opp til å huske drømmer og bli lucid. Men nå begynner vi å gå litt mye offtopic her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag hadde jeg flere drømmer jeg la meg klokka 02.53(så ikke at klokka hadde blit så mye allerede) jeg bare wow. Så om natta våknet jeg..jeg husket til og med drømmen min, men jeg orket ikke å stå opp, jeg bare tenkte jeg skal skrive den ned bare vent 2sec..så jeg bare sovna..

Det samme skjedde igjen (våknet to gaanger om natta) men jeg bare sovna IGJEN.

 

Så, når jeg virkelig vokna husket jeg ikke noe..Men 13 minutter etter at jeg hadde vokna husket jeg litt..jeg skrev ned det jeg husket..må man enkelig huska alt? og skrive ned det?

 

Også er det en ting jeg har lurt på veldig lenge nå..Vis man er i en Luicd Dream, og det er et sted du aldri har vært på, hvis du går dit..hva er det der da..?

 

Og ved første LD, hvor er det du "spawner"?

post-203270-0-05322900-1294053692_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er lurt å skrive ned med en gang, som du sikkert har skjønt selv. Du må ikke huske alt, bare husk så mye du kan og du vil bli bedre på det etter hvert. Er du på et sted du aldri har vært før vil hjernen finne opp omgivelsene, men ofte bli inspirert av minnene dine, ved å mikse kjente ting og plassere dem på merkelige steder. For eksempel har jeg gått ned i underetasjen av skolen min i drømme, der fant jeg kjøkkenet i huset jeg bor i.

Lenke til kommentar

Det er lurt å skrive ned med en gang, som du sikkert har skjønt selv. Du må ikke huske alt, bare husk så mye du kan og du vil bli bedre på det etter hvert. Er du på et sted du aldri har vært før vil hjernen finne opp omgivelsene, men ofte bli inspirert av minnene dine, ved å mikse kjente ting og plassere dem på merkelige steder. For eksempel har jeg gått ned i underetasjen av skolen min i drømme, der fant jeg kjøkkenet i huset jeg bor i.

Haha..Lurer på hva jeg finnr i underetasjen av skolen min? Soveromeet mitt? :!:

Lenke til kommentar

Hadde en lucid drøm i natt! :D

 

Jeg satt i en bil som fløy, da kom jeg på at dette må jo være en drøm.

 

Tenkte så at jeg vill teste ut litt så det jeg gjore var:

 

Sa ut høyt: 'Tyngekraft av'. Da begynte jeg og sveve inne i bilen (Siden tyngdekraften var 'skrudd' av)

Jeg sa så 'Tyngdekraft på' Og da datt jeg ned i setet igjen

Lenke til kommentar

Fikk til LD i natt, for første gang av hva jeg kan huske. Et stykke ut i drømmen, skjønte jeg at jeg drømte, og fikk litt panikk. Tenkte kjapt gjennom hva jeg kunne gjøre, og det første som poppet opp var at jeg kunne prøve å fly. Prøvde å hoppe, men landet bare på bakken igjen, de få gangene jeg prøvde. Til slutt ble del til at jeg svevde litt over bakken. Etterhvert forsvant drømmen mer og mer og så våknet jeg halvveis og tenkte at jeg hadde fått til LD.

 

Det var sykt realistisk og jeg begynte å tvile på at jeg drømte igjen, selv om jeg svevde over bakken. Stuntet mitt fikk liksom ikke de store reaksjonene fra folkene rundt, så jeg sluttet kanskje å tro at jeg drømte :p

Lenke til kommentar

De tre gangene jeg har fått en LD har jeg også blitt mindre og mindre bevisst, før drømmen til slutt har gått over til en vanlig drøm. Vet ikke helt hvordan jeg skal hindre dette, annet enn å konstant fortelle meg selv at jeg drømmer og prøve å ikke bli revet med av forskjellige drømmeelementer. I den siste LD'en min var det som om noen fortalte meg at jeg burde ta en Reality Check, hvoretter jeg sa til meg selv at "Haha, jeg drømmer da absolutt ikke, men jeg kan jo bare gjøre en RC likevel". Jeg drømte, gitt.

Lenke til kommentar

De tre gangene jeg har fått en LD har jeg også blitt mindre og mindre bevisst, før drømmen til slutt har gått over til en vanlig drøm. Vet ikke helt hvordan jeg skal hindre dette, annet enn å konstant fortelle meg selv at jeg drømmer og prøve å ikke bli revet med av forskjellige drømmeelementer. I den siste LD'en min var det som om noen fortalte meg at jeg burde ta en Reality Check, hvoretter jeg sa til meg selv at "Haha, jeg drømmer da absolutt ikke, men jeg kan jo bare gjøre en RC likevel". Jeg drømte, gitt.

hvor spawnet du i din første LD?

Lenke til kommentar

I sengen min, en såkalt "false awakening". Dette skal visstnok være ganske vanlig. Jeg "våknet", av en eller annen grunn falt det meg inn å ta en RC, så jeg holdt meg for nesa og prøvde å puste, noe jeg fikk til. Deretter tok jeg en titt på den digitale klokka som står ved sengen min, tallene hadde blitt til merkelige, meningsløse, hvite (de er egentlig røde) streker.

 

EDIT: Dette med "tyngdekraft av/på" høres veldig morsomt ut, og jeg tror det kan være en god idé å prøve dette i stedet for å flakse med armene for å fly.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

I sengen min, en såkalt "false awakening". Dette skal visstnok være ganske vanlig. Jeg "våknet", av en eller annen grunn falt det meg inn å ta en RC, så jeg holdt meg for nesa og prøvde å puste, noe jeg fikk til. Deretter tok jeg en titt på den digitale klokka som står ved sengen min, tallene hadde blitt til merkelige, meningsløse, hvite (de er egentlig røde) streker.

 

EDIT: Dette med "tyngdekraft av/på" høres veldig morsomt ut, og jeg tror det kan være en god idé å prøve dette i stedet for å flakse med armene for å fly.

Har du noen mål for LD drømmene dine?

Lenke til kommentar

Næh, jeg har ikke egentlig laget meg noen liste eller noe, men jeg vil jo prøve å fly, snakke med folk i drømmen for å høre om de har noe kult å si, og generelt bare utforske drømmeverdenen.

 

EDIT: Jeg venter med veldig spesifikke og avanserte mål til jeg blir bedre med LD'ing.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

hei! skrev jeg skulle lage et nytt innlegg hvis jeg fikk itl en luicid drøm til. det klarte jeg. dette er det jeg husker fra det jeg drømte i natt (jeg drømmer ekstremt sære ting. så hvis dere ikke skjønner hvordan det jeg skriver hører sammen, så forstår jeg dere godt. pleier som oftest ikke å forstå noe særlig jeg heller) :

 

drøm nr 1: det første jeg drømte var at meg og to venner var på hytten min. jeg tenkte å ta en av mine virkelighetstester, som jeg tar av og til i våken tilstand også. jeg så på hånden min og så at jeg hadde klumpete fingre. jeg sa til vennene mine at de også måtte se på hendene sine. de ble helt sjokkert og spurte meg hvordan det kunne ha seg at hendene deres var så rare. jeg svarte at de drømte og at de derfor kunne prøve å fly og lignende fordi det var godt mulig i en drøm. de ble glade og hoppet med høye skritt fra meg mens de lo. jeg gikk bort til moren min, som sto litt lengre borte for å fortelle den fantastiske nyheten om at vi drømte og ba hun se på hendene sine, men hendene hennes var helt normale og hun lurte på hvorfor jeg ville det. jeg så forskrekket ned på mine egne hender og de var også helt normale. den idiotiske logikken min trodde da at jeg ikke lengre drømte, og drømmen min gikk over til en vanlig drøm (som jeg ikke lengre husker hvordan var)

 

drøm nr 2(denne husker jeg ikke mye av): jeg husker ikke hvordan jeg fant ut at jeg drømte, men jeg fant det i hvert fall ut. plutselig stod det en fin jente foran meg (fra virkeligheten)og mer vil jeg ikke beskrive av hva som skjedde her.

 

drøm nr 3: denne drømmen var ikke bevisst, men jeg husker denne godt, fordi den skremte meg (av en eller annen merkelig grunn). jeg hang i en tråd et par hundre meter oppe i luften og snurret rundt så fort at jeg fikk vondt i hodet. den eneste måten jeg kunne få meg ned på var ved å finne oppskriften til jarlsberg(EKSTREMT merkelig). jeg gynget fram og tilbake og klarte til slutt å dra med meg en ost fra en hylle som stod foran meg (aner ikke hvordan den havnet der). så falt jeg ned og landet i en slags brun ting. så husker jeg ikke mer av hva som skjedde. vanligvis ville jeg våknet siden jeg falt, men ikke denne gang.

 

jeg husker også at jeg våknet en gang ca kl 5, men la meg til å sove igjen siden det var lenge til jeg skulle stå opp. jeg prøvde å gli tilbake i drømmen jeg var i og klarte det!

 

i dag begynte jeg på skolen 8, men forsov meg kraftig og våknet kl halv to. jeg aner egentlig ikke, men tror alle tre drømmene jeg beskrev her utspant seg etter jeg egentlig burde stått opp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

postet 2 ganger, vet ikke hvordan jeg sletter et av mine innlegg :S

 

nå som jeg ha et ekstra innlegg her uansett, kan jeg nevne at jeg aldri før har våknet og klart å gli tilbake i en av mine drømmer. jeg har heller aldri klart å huske så mange drømmer på en natt. husker ca to andre drømmer jeg ikke beskrev som ikke var bevisste.

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har opplevd lucid dreaming flere ganger i løpet av livet mitt. Noen ganger kunne jeg kontrollere andre ganger var det et helvette. Sist gang jeg gjor det, i hvertfall ganske sikker på at det var lucid dreaming var når jeg var 14 år gammel. Det var ekstremt skremmende.. Jeg er da ikke helt sikkert på om dette var hallusering, drømming eller noe annet crazy-shit, men jeg kan begynne.

 

Jeg hadde feber, husker ikke helt hvorfor. Så jeg legger meg seint på kvelden, legger meg og ser i veggen i kanskje 10-15 minutter. Jeg lå der helt uten å røre meg, plutselig ble alt svart. Jeg tror det gikk flere timer, timer etter timer. Plutselig våkner jeg igjen, og jeg hører telefonen ringe og jeg tenker da selvfølgelig "fucking shit, ringe meg nå?". Jeg lå mot veggen da, også snur jeg mot den andre siden der mobilen ligger, og akkurat når jeg snur meg kjenner jeg et hardt trykk i brystet. Akkurat som jeg blir kvelt, jeg blir ekstrem redd.. Jeg ser en stor ball som henger i løse luften, klistret mot taket på en måte og suger til seg alt i rommet. Av en merkelig grunn så får jeg en følelse av at jeg liksom var under dens makt og jeg får en panikk av at jeg ikke vil bli sugd opp, jeg tror jeg var sikker på at jeg var våken eller noe sånt, men uansett, så løp jeg ut på badet og så meg selv i speielt. Av en merkelig grunn så så jeg i speielt, men jeg fokuserte ikke på å se meg selv, jeg tror ikke at jeg så noe som helst, men jeg tror jeg ikke brydde meg. Det føltes som jeg var en halvtime på badet. Så går gikk jeg ut fra badet og går til dørkanten av rommet mitt, plutselig slår den følelsen av at jeg blir sugd opp men jeg snur meg og ser i rommet og der er det ingenting, så sitter jeg meg ned på sengen og husker ikke noe mer etter det.

 

Det virkelig skumle var når jeg våknet opp, jeg var livredd men det var ingenting å være redd for. Så sjekket jeg telefonen om hvem som ringte meg, men det var ingen. Alt føltes så virkelig, jeg reiste meg, jeg gikk og jeg følte alt sammen.

 

hola skriveleif. Beklager for skrivefeil, det ble et par for mange..

Endret av Knife
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg tror jeg har opplevd lucid dreaming flere ganger i løpet av livet mitt. Noen ganger kunne jeg kontrollere andre ganger var det et helvette. Sist gang jeg gjor det, i hvertfall ganske sikker på at det var lucid dreaming var når jeg var 14 år gammel. Det var ekstremt skremmende.. Jeg er da ikke helt sikkert på om dette var hallusering, drømming eller noe annet crazy-shit, men jeg kan begynne.

 

Jeg hadde feber, husker ikke helt hvorfor. Så jeg legger meg seint på kvelden, legger meg og ser i veggen i kanskje 10-15 minutter. Jeg lå der helt uten å røre meg, plutselig ble alt svart. Jeg tror det gikk flere timer, timer etter timer. Plutselig våkner jeg igjen, og jeg hører telefonen ringe og jeg tenker da selvfølgelig "fucking shit, ringe meg nå?". Jeg lå mot veggen da, også snur jeg mot den andre siden der mobilen ligger, og akkurat når jeg snur meg kjenner jeg et hardt trykk i brystet. Akkurat som jeg blir kvelt, jeg blir ekstrem redd.. Jeg ser en stor ball som henger i løse luften, klistret mot taket på en måte og suger til seg alt i rommet. Av en merkelig grunn så får jeg en følelse av at jeg liksom var under dens makt og jeg får en panikk av at jeg ikke vil bli sugd opp, jeg tror jeg var sikker på at jeg var våken eller noe sånt, men uansett, så løp jeg ut på badet og så meg selv i speielt. Av en merkelig grunn så så jeg i speielt, men jeg fokuserte ikke på å se meg selv, jeg tror ikke at jeg så noe som helst, men jeg tror jeg ikke brydde meg. Det føltes som jeg var en halvtime på badet. Så går gikk jeg ut fra badet og går til dørkanten av rommet mitt, plutselig slår den følelsen av at jeg blir sugd opp men jeg snur meg og ser i rommet og der er det ingenting, så sitter jeg meg ned på sengen og husker ikke noe mer etter det.

 

Det virkelig skumle var når jeg våknet opp, jeg var livredd men det var ingenting å være redd for. Så sjekket jeg telefonen om hvem som ringte meg, men det var ingen. Alt føltes så virkelig, jeg reiste meg, jeg gikk og jeg følte alt sammen.

jeg har opplevd noe lignende for et par år siden da jeg hadde influensa. jeg var livredd. jeg lå og så opp i taket. jeg visste ikke om jeg hadde sovet hele natten eller bare ligget og sett opp i taket hele natten.

 

jeg husker ikke helt hva det var jeg var redd for, men det var en eller annen tanke jeg var totalt oppslukt og livredd for(ikke noe for en 12åring)

 

dagen etter fortalte mamma meg at jeg hadde kommet inn på soverommet hennes og vrøvlet om noen uforståelige ting som absolutt ikke ga mening samtidig som jeg svettet og var tydelig redd. jeg trodde bare jeg hadde drømt om dette, men da mamma sa det til meg ble jeg redd og lurte på om jeg var sinnsyk. jeg har heldigvis ikke opplevd noe lignende siden.

 

tror dog ikke dette har noe med luicid drømming å gjøre :)

Lenke til kommentar

Men hva blir definasjon på mareritt og drømmer man kan styre da?

 

Det var en drøm og det er jeg %100 sikker på, om det var lucid dreaming vet jeg ikke helt, men noe var det i hvertfall. Det minte også veldig på mange av drømmene jeg hadde når jeg var rundt 8-12 år gammel da jeg alltid bar på en gameboy i drømmene mine og trykte på en knapp og bam var jeg på et helt annet sted der jeg både kunne fly og gjøre allverdens ting. Engang så såg jeg britney spears synge en sang på et stort kjøpesenter i nærheten av her jeg bor (ikke spør hvorfor jeg drømte om det, jeg vet ikke), men uansett.. og dette med mobilen kan jeg heller ikke forklare, om jeg dog ikke fillet med mobben før jeg satt meg ned i sengen igjen, noe jeg ikke kan huske. Men kan ha skjedd...

 

Uansett var det spesielt og merkelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...