Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fortalte om den første bevisste drømmen min her:

I helga klarte jeg å bli helt bevisst. Jeg har klart å bli bevisst før, men bare for korte stunder og uten å ha noen kontroll over drømmen. Jeg våknet tidlig om morgenen og da jeg skulle se hva klokka var, mistet jeg mobilen under senga (jeg sover øverst i køyeseng). Jeg gikk ned og hentet den før jeg la meg og sovnet igjen.

Etter mye annet rart, gikk jeg hjem fra skolen i drømmen. Jeg tok mobilen opp fra lomma for å se hva klokka var, som jeg pleier. Mobilen min virket ikke, og da tenkte jeg på det som skjedde før jeg sovnet. Da forsto jeg at jeg drømte. Heldigvis bor jeg ikke langt fra skolen. Jeg må gå gjennom en skog, og drømmen ble mye morsommere når jeg forsto hvor absurd ting var. Midt i veien sto et sykkelstativ med masse sykler og klær hang ned fra trærne. For å eksperimentere med drømmen, tok jeg på meg en jakke. Så gikk jeg hjemover. Da jeg var halvveis, så jeg at jeg ikke hadde på meg jakka lenger. Min første tanke var at jeg hadde glemt den igjen i skogen, så jeg gikk tilbake. Jeg tenkte hele tiden at jeg måtte holde fokus og ikke glemme at det var en drøm. Så tenkte jeg "Det er jo en drøm, ting fungerer ikke som i virkeligheten. Jeg kan finne igjen jakka et annet sted hvis jeg fokuserer". Så gikk jeg hjemover igjen og da jeg rundet et hjørne, lå jakka der pent sammenbrettet. Jeg tok den på meg igjen. Jeg husket at jeg leste at speilbilder ville se utydelige ut i drømmer. Jeg kom til døra, tok nøklene opp fra lomma og låste opp. Jeg tenkte straks at jeg sikkert ikke hadde behøvd å gjøre det i en drøm. Så jeg gikk inn i gangen og så i speilet. Refleksjonen av bakgrunnen var helt tydelig, men mitt eget speilbilde var ikke til å kjenne igjen. Jeg hadde lyst hår, men det mest påfallende var at øynene og munnen min var skjeve og plassert usymmetrisk i ansiktet mitt. Jeg lignet på en karaker fra filmen The Hills Have Eyes. En annen ting jeg så i speilet, var ei ukjent dame som sto med ryggen til meg på en stol helt i enden av gangen. Jeg snudde meg bort og så i speilet på nytt. Da var øynene mine mer normale, men haka mi var plutselig kjempediger. Jeg var bare fascinert av dette, så våknet jeg.

Jeg har et spørsmål. Da jeg ble bevisst, visste jeg at jeg måtte holde meg rolig for at det skulle vare. Det klarte jeg også. Men jeg merket også at drømmen ikke ville vare veldig mye lenger. Jeg så stien og veien foran meg, men det var liksom alt jeg så. Jeg visste at det var hus og andre omgivelser rundt meg, men jeg så dem ikke slik man gjør når man går bortover en vei. Forstår noen hva jeg mener?

Altså, fordi jeg merket at jeg ikke sov så dypt, så visste jeg at hva enn jeg skulle finne på, måtte jeg gjøre det raskt. Jeg rakk heldigvis å prøve noe før jeg våknet. Vet noen om noe man kan gjøre for å gjøre drømmen mer stabil og holde seg sovende lenger når man merker at det går mot slutten?

Se linken som er 2 poster ovenfor din egen.

Lenke til kommentar

Kan noen lærer meg LD? Jeg bare må lære meg det og få gjort det før juleferien er slutt, hvordan gjør man det? Det er ganske spennendene.

Er det farlig?

Hilsen,

Noreply

(14år)

Nei, LD er noe du må lære seg selv, men er det noe du lurer på kan det hende vi kan svare. Når er juleferien din slutt? Dette tar som regel en god stund å mestre helt, men det varierer fra person til person. Men ikke bli skuffa om du ikke får til noe i løpet av de 2 første ukene. Hvordan man gjør det? Det finnes ulike teknikker for å innse at man drømmer mens man drømmer. Jeg vil anbefale deg å starte her. Når du har lest alt på den siden fortsetter du videre nedover i menyen til venstre. Alle kan egentlig ta en titt der siden det står masse fornuftig. Ellers så er det også veldig mye bra på wikien og på forumet til DV. Det er veldig spennende og det er ikke farlig på noen måte.

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

Kan man begynne å snakke/bevege seg i søvne?

noen som vet om en norsk side? der det står mye om lucid dreaming.

@Aleks

Takk :) Juleferien er over 4 dager etter nyttårsaften

Bevisst drømming vil ikke øke sjansene dine for å begynne å prate eller bevege deg i søvne. Kroppen din er paralysert mens du drømmer. Har ikke vært innom så mye av norske sider, men du kan se hva du finner her: http://www.google.no/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=bevisst+dr%C3%B8mming

Du kan være heldig å oppleve å ha en bevisst drøm innen den 4. men å ha full kontroll over lange drømmer skjer neppe. Hvorfor setter du en tidsfrist egentlig?

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

Denne siden virker ok. Litt spinkle artikler, men et nettsamfunn for Norge. Ta en titt på denne siden og bla videre i artiklene som du ser til høyre. Hvis du kjenner noen med litt engelskkunnskaper så vil jeg anbefale deg å gå igjennom noen av guidene på dreamviews med han.

Okay ;) Takk. Hvorfor jeg setter en tidsfrist? Fordi det er skole og da vil de ikke bli lett å drømme :/

Lenke til kommentar

Denne siden virker ok. Litt spinkle artikler, men et nettsamfunn for Norge. Ta en titt på denne siden og bla videre i artiklene som du ser til høyre. Hvis du kjenner noen med litt engelskkunnskaper så vil jeg anbefale deg å gå igjennom noen av guidene på dreamviews med han.

Okay ;) Takk. Hvorfor jeg setter en tidsfrist? Fordi det er skole og da vil de ikke bli lett å drømme :/

Hvorfor skulle det bli vanskeligere å drømme? Skulle jo tro at det ble lettere i og med at du legger deg til rimeligere tider enn i ferien.

Lenke til kommentar

Mild regnes vel for den enkleste teknikken, men det kan ta lang eller kort tid før man får se noen resultater av den. Holdt selv på med den og fikk et resultat etter 2 eller 3 uker. Skal fortsette med den når jeg kommer tilbake til skolen, for når man først har mestret den så kan man bruke den til å få bevisste drømmer når som helst. Anbefaler sterkt Dreamviews i stedet for LD Norge om du kan engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg fortalte om den første bevisste drømmen min her:

I helga klarte jeg å bli helt bevisst. Jeg har klart å bli bevisst før, men bare for korte stunder og uten å ha noen kontroll over drømmen. Jeg våknet tidlig om morgenen og da jeg skulle se hva klokka var, mistet jeg mobilen under senga (jeg sover øverst i køyeseng). Jeg gikk ned og hentet den før jeg la meg og sovnet igjen.

Etter mye annet rart, gikk jeg hjem fra skolen i drømmen. Jeg tok mobilen opp fra lomma for å se hva klokka var, som jeg pleier. Mobilen min virket ikke, og da tenkte jeg på det som skjedde før jeg sovnet. Da forsto jeg at jeg drømte. Heldigvis bor jeg ikke langt fra skolen. Jeg må gå gjennom en skog, og drømmen ble mye morsommere når jeg forsto hvor absurd ting var. Midt i veien sto et sykkelstativ med masse sykler og klær hang ned fra trærne. For å eksperimentere med drømmen, tok jeg på meg en jakke. Så gikk jeg hjemover. Da jeg var halvveis, så jeg at jeg ikke hadde på meg jakka lenger. Min første tanke var at jeg hadde glemt den igjen i skogen, så jeg gikk tilbake. Jeg tenkte hele tiden at jeg måtte holde fokus og ikke glemme at det var en drøm. Så tenkte jeg "Det er jo en drøm, ting fungerer ikke som i virkeligheten. Jeg kan finne igjen jakka et annet sted hvis jeg fokuserer". Så gikk jeg hjemover igjen og da jeg rundet et hjørne, lå jakka der pent sammenbrettet. Jeg tok den på meg igjen. Jeg husket at jeg leste at speilbilder ville se utydelige ut i drømmer. Jeg kom til døra, tok nøklene opp fra lomma og låste opp. Jeg tenkte straks at jeg sikkert ikke hadde behøvd å gjøre det i en drøm. Så jeg gikk inn i gangen og så i speilet. Refleksjonen av bakgrunnen var helt tydelig, men mitt eget speilbilde var ikke til å kjenne igjen. Jeg hadde lyst hår, men det mest påfallende var at øynene og munnen min var skjeve og plassert usymmetrisk i ansiktet mitt. Jeg lignet på en karaker fra filmen The Hills Have Eyes. En annen ting jeg så i speilet, var ei ukjent dame som sto med ryggen til meg på en stol helt i enden av gangen. Jeg snudde meg bort og så i speilet på nytt. Da var øynene mine mer normale, men haka mi var plutselig kjempediger. Jeg var bare fascinert av dette, så våknet jeg.

Vet noen om noe man kan gjøre for å gjøre drømmen mer stabil og holde seg sovende lenger når man merker at det går mot slutten?

Gni håndflatene mot hverandre, snurr rundt deg selv, bruk sansene dine og kjenn på ting, lukt, kjenn vinden ruske i håret osv.

Lenke til kommentar

Klarte endelig å få en skikkelig LD. Var helt våken i drømmen og kunne gjøre hva jeg ville, dette helt uten å prøve på LD på noen måte(Uten noen "triks"). Tenkte at jeg skulle prøve å hardt jeg kunne å få noe artig til å skje for dette kommer sikkert ikke til å skje på en stund, men det var ikke så lurt. Kjentes ut som det kan har vært 3-4 sekunder etter at jeg prøvde så våknet jeg sakte men sikkert. Ble litt irritert når jeg våkna igjen for det var en ganske herlig drøm i seg selv. Fikk desverre ikke skrevet den ned i drømmedagboken før det var for sent.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Mild regnes vel for den enkleste teknikken, men det kan ta lang eller kort tid før man får se noen resultater av den. Holdt selv på med den og fikk et resultat etter 2 eller 3 uker. Skal fortsette med den når jeg kommer tilbake til skolen, for når man først har mestret den så kan man bruke den til å få bevisste drømmer når som helst. Anbefaler sterkt Dreamviews i stedet for LD Norge om du kan engelsk.

Men det går ikke ! Fordi idag våknet jeg, og jeg hadde ikke en drøm, så hvordan skal jeg huske drømmen, når drømmen ikke engang eksisterte?

Hva skal man gjøre vis man ikke får en drøm?

Lenke til kommentar

Men det går ikke ! Fordi idag våknet jeg, og jeg hadde ikke en drøm, så hvordan skal jeg huske drømmen, når drømmen ikke engang eksisterte?

Hva skal man gjøre vis man ikke får en drøm?

Alle drømmer hver natt. Mange tror de ikke drømmer, men sannheten er at de bare ikke husker drømmene. Så du bør lære deg å huske drømmer før du prøver ulike teknikker. Hva er vel vitsen med å ha en lucid dream hvir du ikke husker den? Prosessen kan deles opp i 3 steg.

1. Lær deg å huske drømmene dine

2. Lær deg teknikker for å få lucid dreams

3. Lær deg å kontrollere lucid drømmene.

Du bør huske minst en drøm hver dag før du går videre på steg to. Det finnes mange tips om hvordan du kan lære å huske drømmene. Orker ikke å skrive alt her, men som sagt står det mye bra på dreamviews.com og ld4all.com. Noen klarer å få en lucid dream den første natten de prøver, andre kan bruke flere måneder eller år. Ikke hast med å få det før juleferien er over. Trikset er å ikke gi opp.

Selv klarer jeg å oppnå lucid dream nesten hver gang jeg prøver. Har hatt over 100 totalt. Metoden jeg bruker er ganske lik denne

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde min tredje LD i natt, eller i morges egentlig. Greia var at jeg sov skikkelig dårlig den siste timen før jeg sto opp, fordi folk var i aktivitet utenfor rommet mitt. Jeg vekslet da hele tiden mellom drømming og halvvåken tilstand, og på den måten våknet jeg såpass mye at jeg ble bevisst på at jeg lå i sengen og halvsov, men "sov" nok til at jeg bare kunne hoppe tilbake til drømmeverdenen. Dette skjedde faktisk flere ganger, og jeg hoppet med vilje tilbake til samme drøm, der jeg fortsatte å være bevisst i drømmen. Dessverre var drømmekontrollen min skikkelig ræva denne gangen, så jeg fikk ikke til noe særlig fett.

Ganske likt DEILD-metoden, som visstnok skal funke ganske bra, og som absolutt gjorde det for meg. Skal prøve ut denne metoden mer i fremtiden.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Du tar nok feil. WBTB er når man vekker seg selv (som oftest med alarm) midt på natten, tenker på LD'ing/leser om LD'ing i 5 min til så mye som en time, for så å legge seg igjen. Å bruke WBTB i kombinasjon med WILD og andre metoder kan øke sjansene for å få en LD drastisk, jeg har også selv erfart dette.

DEILD derimot betyr at man etter å ha våkner opp ligger helt stille, uten å røre en muskel eller åpne et øye, og dermed kan falle tilbake i drømmemodus på få sekunder, og være bevisst.

Lenke til kommentar

WBTB metoden jeg leste om gikk ut på å ha en alarm som bare pep en gang og så aldri mer, sånn at du bare våknet. Så skal du ikke røre deg eller noen ting, for så å bare drifte tilbake til den drømmen du hadde bare at nå vil du være bevisst. Og nå leste jeg andre avsnittet ditt. :p Sikkert bare jeg som blander da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...