Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Det er normalt for folk som ikke er så drevne i dette å sette seg mål for drømmene sine, så slipper dem å tenke ut og å bruke tid på dette i selve drømmen. Det å lære seg å kontrollere en drøm fullstendig er vanskeligere enn det det kan virke til å være først. :) For å teste rusmidler må du først ha en veldig stabil drøm siden det mest sannsynlig vil være sterke emosjonelle følelser inne i bildet. Altså noe jeg ikke vil anbefale å prøve først.

 

Jeg ser for meg at en badtripp på LSD eller DMT kan være mye verre i en LD enn i virkeligheten :p Man kan nok bli alvorlig fucka i hodet selv om ting foregår kun i en drøm.

Man kan drømme vanvittig mye sært ja, blir stadig overrasket over hvor fucked up enkelte av drømmene mine er. Men man kan alltid skille mellom drøm og virkelighet så tror det skal litt til for å bli mentalt skadet. Spesielt når man har kontroll over dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom på enda flere spørsmål. Fint at folk her inne tar seg tid til å svare. :)

 

Hvordan reiser man fra et sted til et annet under en LD? Kan man bare "ønske" seg til stedet så er man der eller må man reise fra A til B?

 

Det er ofte lurt å ta i bruk metoder som hjernen finner mer eller mindre "naturlige". Om du vil reise et sted går du gjennom en dør og tenker at stedet ditt er på den andre siden, går rundt et hjørne og tenker det samme eller lignende. Det samme gjelder objekter. Om du vil spawne en sopelime leter du under sengen din eller inni et skap, vil du ha besøk av moren din finner du henne rundt hjørnet. Dette er mye enklere enn å si "poff" og håpe at ting spretter ut foran øynene dine.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Jeg kom på enda flere spørsmål. Fint at folk her inne tar seg tid til å svare. :)

 

Hvordan reiser man fra et sted til et annet under en LD? Kan man bare "ønske" seg til stedet så er man der eller må man reise fra A til B?

 

Det er ofte lurt å ta i bruk metoder som hjernen finner mer eller mindre "naturlige". Om du vil reise et sted går du gjennom en dør og tenker at stedet ditt er på den andre siden, går rundt et hjørne og tenker det samme eller lignende. Det samme gjelder objekter. Om du vil spawne en sopelime leter du under sengen din eller inni et skap, vil du ha besøk av moren din finner du henne rundt hjørnet. Dette er mye enklere enn å si "poff" og håpe at ting spretter ut foran øynene dine.

 

Jeg leste litt mer om det nå. Å bare håpe at en ting skal dukke opp rett foran deg er ikke en anbefalt måte å gjøre det på, heller prøve en av tingene du nevner. For å få det til bør man være sikker på at det går. Om man er litt skeptisk til at det er mulig å møtte Gandalf rundt neste sving, vil du heller ikke møte han. Om du er 100% sikker på at trollmannen står der, vil du nok også møte på han.

Lenke til kommentar
Det er ofte lurt å ta i bruk metoder som hjernen finner mer eller mindre "naturlige". Om du vil reise et sted går du gjennom en dør og tenker at stedet ditt er på den andre siden, går rundt et hjørne og tenker det samme eller lignende. Det samme gjelder objekter. Om du vil spawne en sopelime leter du under sengen din eller inni et skap, vil du ha besøk av moren din finner du henne rundt hjørnet. Dette er mye enklere enn å si "poff" og håpe at ting spretter ut foran øynene dine.

Men når/om du får kontroll på det er det fett å spawne ting ved et "poff" :D

Jeg har funnet at å "meditere" for meg selv at verdenen i en LD er som en blanding av "the matrix" og et dataspill hjelper veldig for hva jeg kan få til der. Som nevnt nylig hjelper det å ha ting klart i hodet før man plutselig har en LD, og om man vet/har bestemt hvilke regler som gjelder er det lettere å holde seg rolig og fokusert, og gjøre mer komplekse ting.

Selv får jeg ikke konsekvent til teleportering i LD, og det irriterer meg. Det er tungvint å gå gjennom dører, vegger, og gulv.

Lenke til kommentar

Jeg har trent meg opp til å ha lucid dreams. Nå har jeg det hver natt, det går for det meste i damer.

Hvorfor gjør du noe du har muligheten til å gjøre i våken tilstand

Ikkje nødvendigvis :p

Teoretisk mulighet til da. Selv synes jeg det er andre ting som virker mye mer fristende i drømmer.

Lenke til kommentar

Har bok og penn klar for når jeg skal sove nå. Har lest en del om dette tidligere, men aldri orket å begynne. Nå blir det andre boller :p

 

Er forresten veldig dårlig til å huske drømme nå til dags, men likevel har jeg en 5-6 drømmer fra jeg var liten som jeg husker klart(Fra typ 8-9 år tilbake, og har hatt de flere ganger). Er det noen spesiell grunn til at man husker noen drømmer såpass lenge? Bare det at de har gjort et stort inntrykk kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bok og penn klar for når jeg skal sove nå. Har lest en del om dette tidligere, men aldri orket å begynne. Nå blir det andre boller :p

 

Er forresten veldig dårlig til å huske drømme nå til dags, men likevel har jeg en 5-6 drømmer fra jeg var liten som jeg husker klart(Fra typ 8-9 år tilbake, og har hatt de flere ganger). Er det noen spesiell grunn til at man husker noen drømmer såpass lenge? Bare det at de har gjort et stort inntrykk kanskje?

Har nok noe med inntrykk å gjøre, eller det at man har hatt dem flere ganger. Husker noen av de der jeg og. :)

 

Edit: Gøy Olum! Hadde en periode der jeg husket minst 3 drømmer hver natt når jeg sto opp om morgenen. Det var artig, men så begynte jeg å sløve og droppa helt ut.

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

Har bok og penn klar for når jeg skal sove nå. Har lest en del om dette tidligere, men aldri orket å begynne. Nå blir det andre boller :p

 

Er forresten veldig dårlig til å huske drømme nå til dags, men likevel har jeg en 5-6 drømmer fra jeg var liten som jeg husker klart(Fra typ 8-9 år tilbake, og har hatt de flere ganger). Er det noen spesiell grunn til at man husker noen drømmer såpass lenge? Bare det at de har gjort et stort inntrykk kanskje?

 

Prøv å se om du klarer å bli bevisst på noen av elementene fra de "faste" drømmene dine neste gang du ha en av dem. Om det er uvanlige elementer som går igjen, kan du se om du klarer å forbinde noen av dem med LD. Neste gang du drømmer en av de drømmene, vil du kanskje automatisk tenke på LD når du ser/opplever det elementet. Det kan være det som skal til for å pushe deg inn i en LD.

 

For rundt en uke siden husket jeg rundt tre drømmer hver morgen, nå har jeg begynt å droppe dagboka og husker 1-2 drømmer hver morgen. Prøver å notere i hodet i stedet, det funker sånn halvveis.

 

Hjernen fungerer slik at den aktivt går inn og sletter drømmene dine i NREM-søvnen. Dette er fordi drømmer jo egentlig er unødvendig informasjon. Jeg ville fortsatt å notere det, rett og slett fordi du er bygd slik at du ikke skal huske drømmene.

 

For min egen del klarte jeg dessverre ikke huske noen drømmer i natt. Jeg hadde ikke en veldig lang natt, så jeg satte alarmen kun på to tidspunkt, 2.5 og 4 timer etter jeg hadde sovnet. Jeg kunne ikke i noen av tilfellene huske noen drømmer da jeg våknet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hei, opplevde en luicid drøm i går natt og tenkte jeg skulle forklare omstendighetene og hvordan den FØRSTE luicide drømmen min var :D

 

Jeg leste om luicide drømmer her inne for en ukes tid siden og tenkte jeg skulle være klar over noen ting jeg skulle gjøre, i tilfelle jeg kom til å være i en drøm og forstå at jeg faktisk drømte og prøve å bevisst styre drømmen. jeg skulle ta en virkelighetstest som gikk ut på å se på hendene mine!

 

I den siste uken har jeg våknet av meg selv, siden det er ferie uten noen tidspress. Da jeg har våknet har jeg prøvd å huske hva jeg har drømt, siden jeg leste her at dette var noe som hjalp igang en luicid drøm.

 

I går kveld la jeg meg rundt halv tre, noe som er to timer senere enn vanlig.

 

Dette er det jeg husker fra drømmen: Jeg var i et stort, høyt rom med mange biler eller fly eller noe slikt (husker ikke helt). I hvert fall et stort rom. Jeg husker ikke noe mer enn at jeg plutselig var i rommet, husker ikke hvorfor eller noe. Da forsto jeg plutselig at jeg drømte og tenkte jeg skulle se på hendene mine,som en virkelighetstest. Jeg så ca seks, små, klumppete hender som ikke var noe lik ekte hender. Jeg ble oppspilt og begynte å le for meg selv. Jeg så ned på de en gang til og da var antallet økt til 7 eller 8! :D jeg ble veldig oppspilt og tenkte jeg skulle prøve noen gøye ting, siden jeg var helt sikker på at jeg ikke var i en vanlig, bevisst tilstand. Akkurat i det jeg skulle til å gjøre noe nytt (jeg skulle enten trylle frem en deilig dame, snurre rundt eller fly), våknet jeg. Hjertet mitt pumpet hardt og jeg var litt glad, akkurat som i drømmen da jeg våknet. Jeg så ikke på klokken da jeg våknet, men vil tro klokken var ca 6.

 

Dette er noe jeg absolutt skal prøve igjen, og neste gang skal jeg ikke bli oppspilt, men holde meg rolig. skal poste et lignende innlegg på nytt her hvis jeg får det til!

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg absolutt skal prøve igjen, og neste gang skal jeg ikke bli oppspilt, men holde meg rolig. skal poste et lignende innlegg på nytt her hvis jeg får det til!

Godt du har fått sansen for det. Selv fatter jeg ikke hvordan dette ikke er allmennkunnskap og noe alle driver med, for det er da noe av det mest fantastiske man kan gjøre, og det krever faktisk ikke så mye tiltak.

 

Uansett, det at man blir oppspilt er veldig normalt i starten og er ganske vanskelig å komme seg forbi. Anbefaler denne artikkelen, tror jeg. Det finnes flere om samme temaet. Siden er super og det finnes masse guider inne på wiki og framsiden dems.

 

http://www.dreamviews.com/wiki/Dream-Stabilization-and-Clarity-Tutorial

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Dette er noe jeg absolutt skal prøve igjen, og neste gang skal jeg ikke bli oppspilt, men holde meg rolig. skal poste et lignende innlegg på nytt her hvis jeg får det til!

Godt du har fått sansen for det. Selv fatter jeg ikke hvordan dette ikke er allmennkunnskap og noe alle driver med, for det er da noe av det mest fantastiske man kan gjøre, og det krever faktisk ikke så mye tiltak.

 

Uansett, det at man blir oppspilt er veldig normalt i starten og er ganske vanskelig å komme seg forbi. Anbefaler denne artikkelen, tror jeg. Det finnes flere om samme temaet. Siden er super og det finnes masse guider inne på wiki og framsiden dems.

 

http://www.dreamviews.com/wiki/Dream-Stabilization-and-Clarity-Tutorial

 

takk for guiden, skal lese gjennom den:)

Lenke til kommentar

Jeg fortalte om den første bevisste drømmen min her:

 

 

I helga klarte jeg å bli helt bevisst. Jeg har klart å bli bevisst før, men bare for korte stunder og uten å ha noen kontroll over drømmen. Jeg våknet tidlig om morgenen og da jeg skulle se hva klokka var, mistet jeg mobilen under senga (jeg sover øverst i køyeseng). Jeg gikk ned og hentet den før jeg la meg og sovnet igjen.

 

Etter mye annet rart, gikk jeg hjem fra skolen i drømmen. Jeg tok mobilen opp fra lomma for å se hva klokka var, som jeg pleier. Mobilen min virket ikke, og da tenkte jeg på det som skjedde før jeg sovnet. Da forsto jeg at jeg drømte. Heldigvis bor jeg ikke langt fra skolen. Jeg må gå gjennom en skog, og drømmen ble mye morsommere når jeg forsto hvor absurd ting var. Midt i veien sto et sykkelstativ med masse sykler og klær hang ned fra trærne. For å eksperimentere med drømmen, tok jeg på meg en jakke. Så gikk jeg hjemover. Da jeg var halvveis, så jeg at jeg ikke hadde på meg jakka lenger. Min første tanke var at jeg hadde glemt den igjen i skogen, så jeg gikk tilbake. Jeg tenkte hele tiden at jeg måtte holde fokus og ikke glemme at det var en drøm. Så tenkte jeg "Det er jo en drøm, ting fungerer ikke som i virkeligheten. Jeg kan finne igjen jakka et annet sted hvis jeg fokuserer". Så gikk jeg hjemover igjen og da jeg rundet et hjørne, lå jakka der pent sammenbrettet. Jeg tok den på meg igjen. Jeg husket at jeg leste at speilbilder ville se utydelige ut i drømmer. Jeg kom til døra, tok nøklene opp fra lomma og låste opp. Jeg tenkte straks at jeg sikkert ikke hadde behøvd å gjøre det i en drøm. Så jeg gikk inn i gangen og så i speilet. Refleksjonen av bakgrunnen var helt tydelig, men mitt eget speilbilde var ikke til å kjenne igjen. Jeg hadde lyst hår, men det mest påfallende var at øynene og munnen min var skjeve og plassert usymmetrisk i ansiktet mitt. Jeg lignet på en karaker fra filmen The Hills Have Eyes. En annen ting jeg så i speilet, var ei ukjent dame som sto med ryggen til meg på en stol helt i enden av gangen. Jeg snudde meg bort og så i speilet på nytt. Da var øynene mine mer normale, men haka mi var plutselig kjempediger. Jeg var bare fascinert av dette, så våknet jeg.

 

 

Jeg har et spørsmål. Da jeg ble bevisst, visste jeg at jeg måtte holde meg rolig for at det skulle vare. Det klarte jeg også. Men jeg merket også at drømmen ikke ville vare veldig mye lenger. Jeg så stien og veien foran meg, men det var liksom alt jeg så. Jeg visste at det var hus og andre omgivelser rundt meg, men jeg så dem ikke slik man gjør når man går bortover en vei. Forstår noen hva jeg mener?

 

Altså, fordi jeg merket at jeg ikke sov så dypt, så visste jeg at hva enn jeg skulle finne på, måtte jeg gjøre det raskt. Jeg rakk heldigvis å prøve noe før jeg våknet. Vet noen om noe man kan gjøre for å gjøre drømmen mer stabil og holde seg sovende lenger når man merker at det går mot slutten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...