Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig lyst til å lære meg LD, og driver med endel research på emnet nå. Jeg sliter med å huske drømmene mine, så jeg har vel ikke det beste utgangspunktet. Likevel virker dette så fett at jeg må bare lære meg det. Jeg har planer om å bruke WILD-metoden. Skal begynne i det små med å føre drømmedagbok og prøve å finne ut hvordan REM-syklusen min er. Planen er å sette på en alarm hvert 90. minutt. Om jeg merker at jeg nettopp har drømt, veit jeg at jeg har hatt REM-søvn, det er også da LD som oftest foregår. Forhåpentligvis har jeg en tidlig REM-søvn slik at jeg kan kjøre på med WILD når jeg legger meg, og ikke må sette på alarm på natta for å kjøre WILD da. Er det slik som jeg skrev i siste setningen her, at det er bare tull å prøve å WILDe i den første innsovningsprosessen?

 

God natt, i morra skal jeg prøve å huske hva jeg drømte. Jeg må overbevise meg selv om at det å huske drømmene mine er det viktigste i verden. På den måten får hjernen en dopamin-innsprøytning som den ønsker å gjenta. Forhåpentligvis vil det føre til at jeg husker drømmen mine oftere.

Lenke til kommentar

I natt skjedde det noe interessant. Faktisk skjedde det nå nettopp (før jeg våknet). Jeg på motorveien, og jeg så ned i bakken (muligens sovnet jeg), og jeg forestilte meg/ønsket at det skulle komme en bil opp på siden av meg. Det gjorde det. En sjåførløs bil kjørte (i feil kjøreretning, men det var ingen andre biler her) opp ved siden av meg, og stoppet. Før jeg åpnet opp døren på bilen forestilte jeg meg at det var sigaretter inni bilen, og inni bilen finner jeg sigarer.

 

Er dette LD?

 

Det som er rart er at jeg ikke følte meg annerledes enn i alle andre drømmer jeg har hatt, det var, som tidligere, som å se seg selv spille i en film. Jeg følte meg ikke "bevisst", på en måte. Alt som skjedde skjedde utenfor min kontroll, jeg visste ikke hva som ville skje. Det føles litt som at jeg har klart å mestre LD som drømme-meg, men at JEG fremdeles ikke klarer det.

 

Noen vise ord?

Lenke til kommentar

I natt skjedde det noe interessant. Faktisk skjedde det nå nettopp (før jeg våknet). Jeg på motorveien, og jeg så ned i bakken (muligens sovnet jeg), og jeg forestilte meg/ønsket at det skulle komme en bil opp på siden av meg. Det gjorde det. En sjåførløs bil kjørte (i feil kjøreretning, men det var ingen andre biler her) opp ved siden av meg, og stoppet. Før jeg åpnet opp døren på bilen forestilte jeg meg at det var sigaretter inni bilen, og inni bilen finner jeg sigarer.

 

Er dette LD?

 

Det som er rart er at jeg ikke følte meg annerledes enn i alle andre drømmer jeg har hatt, det var, som tidligere, som å se seg selv spille i en film. Jeg følte meg ikke "bevisst", på en måte. Alt som skjedde skjedde utenfor min kontroll, jeg visste ikke hva som ville skje. Det føles litt som at jeg har klart å mestre LD som drømme-meg, men at JEG fremdeles ikke klarer det.

 

Noen vise ord?

 

Det er ikke LD før du tenker: "Hei vent.. alt dette er en drøm! Jeg drømmer!"

Når jeg først finner ut av at jeg er i en drøm, da begynner jeg å miste kontroll over drømmen og evt våkner før jeg får gjort noe med min egen vilje

Lenke til kommentar

I en periode jeg drev voldsomt med forskjellige former for yoga, hadde jeg en del suksess med lucid dreaming.

Husker bla at jeg visualiserte et rødt senter/lys i mageregionen før jeg sovnet.

 

Eller Vanilla Sky. :p

Men neia, når jeg drømmer sånn urelistisk, drømmer jeg bare at jeg tenker "hurra, jeg drømmer ikke en gang". :--------(

 

Hehe, dette kjenner jeg meg igjen i.

Lenke til kommentar

Det er ikke LD før du tenker: "Hei vent.. alt dette er en drøm! Jeg drømmer!"

Når jeg først finner ut av at jeg er i en drøm, da begynner jeg å miste kontroll over drømmen og evt våkner før jeg får gjort noe med min egen vilje

 

Det er veldig viktig at du holder roen selv om du skjønner at du drømmer. Det er vanlig at man blir så gira når man skjønner at man endelig har en LD, at man våkner. Jeg hadde en LD for lenge siden, før jeg visste om fenomenet, og da skvatt jeg til så jævlig at jeg våknet.

 

Prosjektet mitt med å skrive drømmedagbok kom ikke akkurat godt i gang. Da jeg våknet i dag tidlig, kunne jeg ikke huske noen. Jeg satte på intervaler i natt på 90 minutter og det virker som det er en slik REM-syklus jeg har. Jeg skal prøve igjen i natt, for å finne ut bedre om det er slik syklusen min er.

 

Jeg gjentar spørsmålet mitt fra forrige post: kan man WILDe under den første innsovningsfasen eller må man sette på en alarm under REM-søvnen for deretter å WILDe da? Jeg tenkte jeg skulle prøve det i natt, men da jeg våknet, var jeg for trøtt til å skjønne noe som helst. Jeg hadde drømt, men orket ikke skrive drømmedagbok. Nå husker jeg ingenting av hva drømmen inneholdt :p

Lenke til kommentar

Jeg gjentar spørsmålet mitt fra forrige post: kan man WILDe under den første innsovningsfasen eller må man sette på en alarm under REM-søvnen for deretter å WILDe da? Jeg tenkte jeg skulle prøve det i natt, men da jeg våknet, var jeg for trøtt til å skjønne noe som helst. Jeg hadde drømt, men orket ikke skrive drømmedagbok. Nå husker jeg ingenting av hva drømmen inneholdt :p

Det er vel mulig tror jeg, men svært vanskelig og den vil nok bli ustabil da du ikke har falt i særlig dyp søvn. Skal jeg tenke logisk vil jeg si det er umulig siden du ikke havner i REM fasen med en gang man sovner, men jeg har hørt folk som har sagt at de har fått det til. Jo lengre du sover jo lengre blir REM periodene dine, derfor vil dine forsøk på WILD bli mer effektive om du legger deg tidlig og setter alarmen til å gå av om morgenen.

 

Det du sier om drømmedagboken der på slutten sliter jeg med selv. Kommer ofte med argumenter til meg selv om at den drømmen var ikke så kul så er ikke så farlig også kommer jeg på litt av den senere og den var egentlig ganske awesome. Irriterende saker :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med å konsentrere meg om noe annet enn å sove om jeg blir vekt midt på natta. I den tilstanden jeg er i da, har jeg mer lyst til å sove enn LD. Jeg angrer selvfølgelig på dette på morgenen :p

 

Kanskje jeg skal prøve en annen metode enn WILD. Er det noen som er anbefalt?

 

Er det flere her som er registrert på Dreamviews-forumet? Jeg registrerte meg der i går, men har enda ikke fått bekreftelse på mail. Det er litt synd for jeg har lyst til å sjekke ut drømmejournalen der.

 

Det står:

 

Members of the forums have access to our special dream journal system, which allows dreamers to categorize their dreams and track recurring dream elements.

 

Noen som kan utdype litt mer hva som skiller denne drømmejournalen fra å føre dagbok i et helt vanlig Word-dokument?

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med å konsentrere meg om noe annet enn å sove om jeg blir vekt midt på natta. I den tilstanden jeg er i da, har jeg mer lyst til å sove enn LD. Jeg angrer selvfølgelig på dette på morgenen :p

 

Kanskje jeg skal prøve en annen metode enn WILD. Er det noen som er anbefalt?

 

Er det flere her som er registrert på Dreamviews-forumet? Jeg registrerte meg der i går, men har enda ikke fått bekreftelse på mail. Det er litt synd for jeg har lyst til å sjekke ut drømmejournalen der.

 

Det står:

 

Members of the forums have access to our special dream journal system, which allows dreamers to categorize their dreams and track recurring dream elements.

 

Noen som kan utdype litt mer hva som skiller denne drømmejournalen fra å føre dagbok i et helt vanlig Word-dokument?

Er medlem der selv. Går under navnet Aleksmy. Det er bare at man kan legge inn og kategorisere drømmene sine. Selv har jeg brukt det litt, men det nytter ikke å skru på pc'en, logge inn gå inn på dv, logge inn og finne fram til drømmedagboka der om morgenen. Da er drømmen borte. Har dog skrevet inn noen drømmer der som jeg allerede hadde i den drømmedagboka som jeg bruker for å få litt kommentarer og sånt. Var ikke så mye å skryte av der heller.

 

Edit: Holder selv på med MILD nå. Veldig enkel og har fungert for meg flere ganger så langt. Slipper det strevet med å å stå opp om natta og sånt.

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

Jeg kom på enda flere spørsmål. Fint at folk her inne tar seg tid til å svare. :)

 

Hvordan reiser man fra et sted til et annet under en LD? Kan man bare "ønske" seg til stedet så er man der eller må man reise fra A til B?

På Dreamviews-forumet er det mange som har forskjellige mål. Noen vil fly, andre vil ha sex og noen vil besøke sin helt egen fantasiverden. Er det slik at man faktisk ikke kan gjøre hva man vil og at man må jobbe for å få det til?

Jeg har veldig lyst til å prøve forskjellige rusmidler under LD. Vil da virkningen av rusmidlene være slik jeg har lest om dem og tror dem er?

Lenke til kommentar

Jeg kom på enda flere spørsmål. Fint at folk her inne tar seg tid til å svare. :)

 

Hvordan reiser man fra et sted til et annet under en LD? Kan man bare "ønske" seg til stedet så er man der eller må man reise fra A til B?

På Dreamviews-forumet er det mange som har forskjellige mål. Noen vil fly, andre vil ha sex og noen vil besøke sin helt egen fantasiverden. Er det slik at man faktisk ikke kan gjøre hva man vil og at man må jobbe for å få det til?

Jeg har veldig lyst til å prøve forskjellige rusmidler under LD. Vil da virkningen av rusmidlene være slik jeg har lest om dem og tror dem er?

Det er normalt for folk som ikke er så drevne i dette å sette seg mål for drømmene sine, så slipper dem å tenke ut og å bruke tid på dette i selve drømmen. Det å lære seg å kontrollere en drøm fullstendig er vanskeligere enn det det kan virke til å være først. :) For å teste rusmidler må du først ha en veldig stabil drøm siden det mest sannsynlig vil være sterke emosjonelle følelser inne i bildet. Altså noe jeg ikke vil anbefale å prøve først.

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

I natt hadde jeg den aller klareste og mest stabile LD-en jeg har hatt til nå. Dessverre vekket moren min meg med en gang. :(

Huff, da hadde jeg blitt sur hvertfall :p

 

 

Jeg ble lucid i drømmen, og gikk rundt i leiligheten for å se på ting. Alt var helt klart. Så tenkte jeg "Hmm, nå går jeg ut å utforsker utenfor!". Jeg hoppet ut av det lukkede vinduet, og BAM.

 

 

"Vegard, skal du ikke stå opp nå? Det er sent."

 

:realmad:

 

EDIT: leif

Endret av Dermuszdel
Lenke til kommentar

Det er normalt for folk som ikke er så drevne i dette å sette seg mål for drømmene sine, så slipper dem å tenke ut og å bruke tid på dette i selve drømmen. Det å lære seg å kontrollere en drøm fullstendig er vanskeligere enn det det kan virke til å være først. :) For å teste rusmidler må du først ha en veldig stabil drøm siden det mest sannsynlig vil være sterke emosjonelle følelser inne i bildet. Altså noe jeg ikke vil anbefale å prøve først.

 

Jeg ser for meg at en badtripp på LSD eller DMT kan være mye verre i en LD enn i virkeligheten :p Man kan nok bli alvorlig fucka i hodet selv om ting foregår kun i en drøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...