Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Det er ikke sånn det fungerer. Når man får en LD er det ikke som i the matrix der de plutselig står i et tomt hvitt rom som så fylles med ting etter hvert.

Det er mye nærmere følelsen du får om du har sovnet forran TVn og bråvokner og ikke skjønner hva som skjer på skjermen, bare på en måte i revers.

 

Det er fint mulig å få til et sånt hvitt rom som man kan fylle med ting, men da må du først komme deg dit fra den drømmen du blir lucid i. Jeg pleier heller å gå for et stort tomt lagerbygg når jeg vil eksperimentere med ting i LD, da det er mye lettere å forholde seg til for meg.

 

Om man får en LD er det forholdsvis lett å gå tilbake til vanlige drømmer, det kan ofte skje spontant fordi du mister fokus og tilfeldige ting begynner å skje rundt deg. Om du ikke får tilbake fokus bare glir du inn i en ny drøm. Jeg har aldri opplevd å bli sittende fast lucid i en drøm, og med tanke på at det krever litt innsats (fokus) for å forbli lucid er det ikke noe du trenger å bekymre deg for.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det virker greit og fornuftig. Det virker altså som at man må gjøre en viss effort for å komme inn i og opprettholde en lucid drømmetilstand. Leste et innlegg av en som sliter med at han konstruerer en verden som er helt lik virkeligheten i drømmene sine, og ikke lenger klarer å skille virkelighet fra drømmene sine. Hva tenker folk om det? (den aktuelle tråden virker inaktiv, så ikke ta det der).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aeh(meksikansk tastatur D:), om kveldene naa proever jeg aa kjoere WILD og kommer ganske langt, merker det kommer en 'boelge' av slapphet over meg som starter fra beina og gaar oppover. Altsaa det boelgen gaar over sovner, men naar den kommer til hodet nekter det aa slappe av fordi nakken/hodet rykker til hele tiden som jeg tror kommer av TMJ(spente kjevemuskler som ligger fra nakken til tinningen), vel, spoersmaalet er: Kjenner noen til oevelser e.l. som hjelper for aa loese opp disse musklene? :)

Lenke til kommentar

Hadde min første LD natt til i dag. Det var også første gangen jeg prøvde meg på WBTB (WakeBackToBed), som innebærer at man vekker seg selv etter noen timers søvn, går på do mens man tenker på Lucid Dreaming og legger seg igjen. Dette øker visstnok sjansene for å få en LD med opptil 60%, og det virker som om det funket for meg. Drømmen min varte bare i 3-4 minutter, men det var awesome. Prøver igjen i natt.

Lenke til kommentar

Duppet av i ca. 10 min isted, mens jeg så en episode Sopranos. Omtrent hele denne perioden drømte jeg. Er det vanlig å drømme på så korte perioder?

 

Og en annen ting. Jeg har veldig lyst å få til dette med LD, men vet ikke hvordan. Kunne noen ha laget en enkel oppskrift, eventuelt linket til annet innlegg/sidetall? (Orker ikke se gjennom hele tråden).

Lenke til kommentar

Alliha: Forstår ikke helt. Skal jeg begynne å (f.eks.) sjekke klokken to ganger når jeg er våken? Dette vil jeg "automatisk" fortsette med i drømmene, og på den måten vil jeg kunne få kontroll over, og oppnå "bevissthet" i drømmene?

 

Jeg tenkte at dere som mestrer LD ,lå og fokuserte sterkt på et eller annet før dere sovnet, som lot dere beholde "bevisstheten" i drømmen. Noen nevner at det kan oppleves som slitsomt, osv.

 

Olehh: kan godt begynne med drømmedagbok, men hvorfor er dette viktig for å kunne mestre LD?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte at dere som mestrer LD ,lå og fokuserte sterkt på et eller annet før dere sovnet, som lot dere beholde "bevisstheten" i drømmen. Noen nevner at det kan oppleves som slitsomt, osv.

Det du beskriver her er noe som heter WILD, Wake Initiated Lucid Dream. Det er kort sagt å meditere mens man ligger og skal sove. Det er en litt annen opplevelse enn å bli lucid i en drøm, men om du går gjennom hele overgangen fra våken til sovende uten å bryte progressjonen ender du opp i en LD.

 

Jeg anbefaler å legge seg til en vane å gjøre 2-3 forskjellige reality-checks flere ganger daglig mens du vet du er våken, og etter noen dager eller uker vil dette bli en rutine du gjør ubevisst, og da vil du også sansynligvis gjøre det i drømme. Når det skjer, og du plutselig får et annet resultat enn du er vant til fra når du er våken har du en veldig god sjangs for å bli lucid.

 

EDIT: drømmedagbok er viktigere for å klare å huske at du har LD enn for å få dem, men det hjelper også på å få dem og selve drømmingen at du opplever og husker det klarere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er masse bra guides på nettet om du kan engelsk, bruk google for å finne de. Det samme gjelder reality checks.

Jeg foretrekker å holde meg for nesen og puste gjennom den (går om du drømmer), eller lukke øynene og sjekke om jeg kan se (går noen ganger når du drømmer).

Telle fingre, se på klokke, eller lese tekst 2 ganger (2 ganger for alle tidligere 3 metodene) går også ann, men jeg bruker ikke disse.

Lenke til kommentar

I helga klarte jeg å bli helt bevisst. Jeg har klart å bli bevisst før, men bare for korte stunder og uten å ha noen kontroll over drømmen. Jeg våknet tidlig om morgenen og da jeg skulle se hva klokka var, mistet jeg mobilen under senga (jeg sover øverst i køyeseng). Jeg gikk ned og hentet den før jeg la meg og sovnet igjen.

 

Etter mye annet rart, gikk jeg hjem fra skolen i drømmen. Jeg tok mobilen opp fra lomma for å se hva klokka var, som jeg pleier. Mobilen min virket ikke, og da tenkte jeg på det som skjedde før jeg sovnet. Da forsto jeg at jeg drømte. Heldigvis bor jeg ikke langt fra skolen. Jeg må gå gjennom en skog, og drømmen ble mye morsommere når jeg forsto hvor absurd ting var. Midt i veien sto et sykkelstativ med masse sykler og klær hang ned fra trærne. For å eksperimentere med drømmen, tok jeg på meg en jakke. Så gikk jeg hjemover. Da jeg var halvveis, så jeg at jeg ikke hadde på meg jakka lenger. Min første tanke var at jeg hadde glemt den igjen i skogen, så jeg gikk tilbake. Jeg tenkte hele tiden at jeg måtte holde fokus og ikke glemme at det var en drøm. Så tenkte jeg "Det er jo en drøm, ting fungerer ikke som i virkeligheten. Jeg kan finne igjen jakka et annet sted hvis jeg fokuserer". Så gikk jeg hjemover igjen og da jeg rundet et hjørne, lå jakka der pent sammenbrettet. Jeg tok den på meg igjen. Jeg husket at jeg leste at speilbilder ville se utydelige ut i drømmer. Jeg kom til døra, tok nøklene opp fra lomma og låste opp. Jeg tenkte straks at jeg sikkert ikke hadde behøvd å gjøre det i en drøm. Så jeg gikk inn i gangen og så i speilet. Refleksjonen av bakgrunnen var helt tydelig, men mitt eget speilbilde var ikke til å kjenne igjen. Jeg hadde lyst hår, men det mest påfallende var at øynene og munnen min var skjeve og plassert usymmetrisk i ansiktet mitt. Jeg lignet på en karaker fra filmen The Hills Have Eyes. En annen ting jeg så i speilet, var ei ukjent dame som sto med ryggen til meg på en stol helt i enden av gangen. Jeg snudde meg bort og så i speilet på nytt. Da var øynene mine mer normale, men haka mi var plutselig kjempediger. Jeg var bare fascinert av dette, så våknet jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fant denne tråden først igår, og da sjekket jeg ut en av nettsidene som var linket på første side (LD4all) og leste gjennom alle punktene der før jeg la meg.

fikk litt frysninger når jeg leste at man føler at tenne er lause eller faller ut når man sover dypt eller blir lucide eller noe slikt, og for en stund siden drømte jeg at jeg mistet alle tennene og spyttet de ut! eneste som var igjen var store kjøttklumper i munnen min, og alt føltes då ekte ut! :p

 

inatt drømte jeg og husket hvertfall en drøm, som jeg har skrevet ned på pc. skal starte med dream diary så jeg kan huske drømmene bedre og kanskje lære meg lucid dreaming.

 

Jeg kan bidra med min første drøm etter jeg leste om LD (som var igår):

 

 

 

23.12.2010

 

Første natt:

 

 

jeg drømte jeg var med (insert søt jente jeg har møtt en gang før), vi lå ilag i ei seng, med to andre personer i samme rom.

tror den ene var søstra mi faktisk.

vi lo mye, så gikk vi ned trappen for å finne noe.

faren hennes var på tur til å komme fra et rom, så vi gjemte oss bak en glassdør man faktisk

kunne se gjennom.

 

når han kom håndhilste jeg på han, og vi 3 satt oss ned ved bordet der nede og pratet.

han visste jeg var sønnen til (insert my fathers name), han skiftet også utseende fra grå bart til ung og

stramhudet etter vi var kommet ved bordet. han tullet også med at han måtte passe på hvem datteren hans

var sammen med, eller hang med, så flirte han. vi spøkte litt om det men jeg sa at dette var andre

gang jeg hang med hun, og plutselig var det en hel gjeng med folk nede ved bordet.

 

husker at det var en fyr utenfor vinduet som spiste gelè som sprutet overalt mens han prøvde å prate

til en annen fyr ute (asiat faktisk, med mørk caps og mørke solbriller), hvertfall ei dame/jente ved

bordet flirte mye. så såknet jeg, vet ikke om det var rett etter det men.

 

 

 

jeg kjenner ikke igjen huset, og jeg husker ikke noen andre personer enn meg, kamilla og faren hennes,

som jeg faktisk aldrig før har sett. de resterende 3-4 folkene husker jeg ikke det minste grann om hvordan

de så ut. bortsett fra søteren min i starten.

 

 

under hele drømmen skjønte jeg ikke at det var en drøm, men alt virket ganske ekte. nå når jeg har

stått opp og skriver, så tror jeg at jeg kunne hatt et snev av hint at det var en drøm når vi skulle

til å gå ned trappen, men jeg vet ikke helt sikkert. (end)

 

 

 

 

Nå går jeg hele tiden å RC mens jeg er på jobb ved å prøve å stikke fingeren gjennom hånda eller veggen.

ser sikkert ut som en artard der jeg prøver å stikke fingrene gjennom skottet :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde en drøm en god stund siden at jeg ble knivstukket i magen, føltes ekte og kjentes ut som om blodet rant inni meg også.. utrolig ekkel og vond opplevelse! så våknet jeg kort etter jeg falt i bakken. så jeg går utifra at jeg våkner om jeg dør i drømmene mine, ettersom det er den eneste drømmen jeg kan huske jeg har blitt drept i. litt creepy hvertfall ;)

 

kanskje du drømte du var 50 Cent? :p

Endret av alexi1444
Lenke til kommentar

Hva skjer med dere om dere blir drept i en drøm? I en av mine mange drømmer i natt, ble jeg skutt gjentatte ganger i brystet, og ingenting skjedde (så vidt jeg husker). Er det ikke normalt at man våkner?

Jeg har drømt flere ganger å bli skutt, og våkner ikke alltid. Noen ganger faller jeg bare om og blir liggende der, og kan se drømmescenen fortsette å utspille seg en stund før det skifter til en ny drøm. Jeg har også drømt å bli drept ved å bli hugget ned med sverd, knivstukket, slått ned, og bil kollisjon (EDIT: og flystyrt og fallskjermhopp der den ikke utløste). Samme situasjon der.

 

Jeg har bare dødd èn gang i en LD, der jeg laget en FPS (first person shooter) drøm og endte opp med å bli snipet i hodet, noe som var en ekstremt spesiell og ekkel opplevelse. Jeg ble liggende og se rett frem en liten stund, og så tenkte jeg at jeg måtte respawne, men fikk det ikke til (har ikke helt kontroll på teleport), så jeg valgte i stedet å gli gjennom bakken ned i et nytt rom og en ny drøm.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...