Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det (ca) fra man begynner med reality checks og "drømmedagbok", til man får lucid dreams? Hvor lang tid tok det for dere?

Har veldig lyst til å prøve liksom :cool:

Det varierer veldig, for mange tar det opp til flere måneder, andre kan få det første kvelden de leser om det. Uansett, greia er at man skal bli solid på å få bevisste drømmer når man vil og kunne kontrollere dem skikkelig. Og det tar lang til å trene seg opp til. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid tar det (ca) fra man begynner med reality checks og "drømmedagbok", til man får lucid dreams? Hvor lang tid tok det for dere?

Har veldig lyst til å prøve liksom :cool:

Det varierer veldig, for mange tar det opp til flere måneder, andre kan få det første kvelden de leser om det. Uansett, greia er at man skal bli solid på å få bevisste drømmer når man vil og kunne kontrollere dem skikkelig. Og det tar lang til å trene seg opp til. :)

 

Ok, tror nok det kommer til å ta en stund hvis jeg begynner med det, har aldri vært god til å huske drømmer, spesielt etter jeg ble eldre :p

Lenke til kommentar

Siterer meg selv angående drømmedagbok som er et veldig effektivt middel for å huske drømmer.

 

"Du tar en tom notatbok som dedikerer bare til å skrive ned drømmene dine. Denne og en penn legger du rett ved siden av sengen din sånn at det første du gjør når du våkner er å skrive i den. Med en gang du reiser deg fra senga er det lett å glemme ting allerede. Dette er noe man må gjøre for å få bedre dream recall for at man skal huske de bevisste drømmene. Kan være vanskelig og motivere seg til å skrive. Selv pleier jeg å lese i boka som jeg pratet om tidligere for å øke motivasjonen min igjen. Og om du bare husker et lite glimt fra en drøm, skriv det ned. Da innstiller du hjernen din på at du skal huske drømmene dine.

 

Edit: Egentlig skal man huske minst 2 drømmer hver natt før man begynner å prøve på bevisste drømmer. For å få best resultat that is. "

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet ned noen drømmer på post-it lapper (av alle ting) og jeg merker at jeg blir flinkeretil å huske drømmer. Pga dårlig motivasjon har jeg ikke skrevet noen drømmer på over en uke, men jeg husker dem like godt.

 

Vil noen dele et par eksempler på drømmer de har skrevet ned? Altså, jeg vil vite om noen andre har noe i nærheten av så absurde drømmer som jeg har.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

 

"Jeg var sammen med Kristian, Jonas og Bård. Vi var på en eller annen slags festival. Der var vi i en slags kinosal hvor annenhver seterad var høy og lav, så de som satt på en lav rad ikke så noenting. Jeg påpekte at dette var idiotisk, men skjønte ikke at jeg drømte. Gikk med pappa hjemover, og han spurte Hilde (moren til en kompis, hun er ~ 50 år) om hun ville løpe gjennom vannsprederen vår. Hun ble med (hadde lilla/rosa bikini).

Etterpå snakket jeg med noen som hadde fått kake hos Julie (random jente i forrige klassen, kjente henne ikke spesielt godt), og det ville jeg også. Spaserte rett inn i huset deres mens hele familien satt og spiste speilegg. Gikk bort til kakeboksen og sa at "Eh, Lars V sa at du skulle ta med kake på skolen i morgen, men at jeg måtte kontrollsjekke". Ble flau. Våknet"

 

"Var på et sted med bygninger som var ganske ødelagte og falleferdige, med enkelte elementer fra en CoD-bane. I den ene bygningen var kontoret til Gamer.no som hadde fått inn en skuespiller fra en dommedagsfilm til å svare på spørsmål fra leserne. Så var jeg plutselig et sted der det ble snakket om at jordens undergang er nær, og dette var fordi månen var på vei ut av sin bane eller noe. Jeg slo en plugg ned i jorda og et helikopter fløy opp på månen og festet den andre enden av snoren fra pluggen der. Jeg spurte "Går det an at et helikopter flyr helt til månen, da?" og fikk "Ja." til svar (muligens av mamma, husker ikke). Slo meg til ro med dette svaret. Plutselig var det 3-5 store måner på himmelen, og jeg spurte om vi kanskje hadde sikret feil måne, uten å tenke noe mer over antallet måner."

 

"Et gigantisk egg hadde rullet fra skolen, og OPPOVER og krasjet inn i en rød gård. Dette foregikk i et landskap som lignet på Hellesylt, et sted på Sunnmøre der slekten min kommer fra og jeg er hver sommer. Dette egget som hadde rullet opp til gården, betydde så klart at jeg hadde vunnet 100 000 kr, det visste vi alle. Tror det hadde noe med Flax-julekalenderen min å gjøre. Alle gikk opp dit, og der fant vi en rosa traktor med to diamanter i lasteplanet. Hvis jeg kjørte denne traktoren til banken, skulle jeg få pengene mine. Drømmen virket så sykt virkelig, jeg husker selv jeg sa til Kristian (han har vært med i to drømmer nå :o) "Jeg tror kanskje jeg kjører den hjem nå, tør ikke å la den stå i skolegården..", han sa: "Hmm... Du kan kanskje rekke det før friminuttet er over" og jeg svarte: "Jeg har vunnet 100 000 kroner, mann. Hvem bryr seg om en anmerkning...?"."

 

"

To eller tre menn rundt... 20 vil jeg si, står 10 meter fra hverandre på kanten av et stup oppe i noen snødekte fjell, og ser på hverandre med hver sin "sjøverkikkert". Også noe med tallet ti, noe vinkelmålingsgreier inni kikkerten som viste 10 eller noe sånt... Tror de hadde tre biler, to av dem hadde forsvunnet, og nå falt plutselig den siste ned stupet. De ble sure og fortvilet, men fikk haik med en annen bil, en stor firhjulstrekker med en liten jente med rosa boblejakke som satt i passasjersetet. Dette så jeg på en eller annen måte, og sa til mamma at vi måtte fortelle moren til Kristian (en i paralellklassen min) om hendelsen, fordi en av mennene var Kristian (etter det jeg husker). Også husker jeg ikke mer.."

 

 

Dette er mellom ett og 1,5 år siden, da det var da jeg sist skrev ned drømmer. Skal vurdere å gjøre det igjen, da det er mye rart fantasien min greier å koke sammen.

 

EDIT: For noen uker siden drømte jeg også at jeg surfet bortover t-baneskinner i et snødekket skoglandskap på jakt/flukt etter/fra noe. Det var sykt awesome.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Har skrevet ned noen av drømmene mine i fra drømmedagboka på denne siden. :)

 

Ser du skriver om en del teknikker du prøver i søvne, som å gni hendene. Kan du forklare litt om de ?

Så klart. :) Gni hendene sammen som om du skulle prøvd å varme dem er en teknikk for å stabilisere drømmen. Som du så, så fikk jeg den ikke helt til. Kommer nok til å prøve den igjen da. Noe annet som jeg fikk til å fungere mye bedre var bare å se på omgivelsene og å ta, føle og lukte på ting. Utrolig hvor ekte det der. En annen teknikk er å spinne rundt, men dette endrer ofte omgivelsene helt.

Lenke til kommentar

Har da skrevet min første drømme "logg". Jeg merker at jeg helt klart kan huske drømmen bedre, og at jeg kan huske flere detaljer selv etter at jeg har stått opp, men drømmen er fortsatt for vag. Irriterer meg over at alle drømmene mine er så veldig "difus" om jeg kan bruke det ordet. Det er nesten som en film som jeg har litt kontroll over, mem jeg klarer ikke å få det til å virke så ekte som jeg vil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Kjipern at boka jeg kjøpte var for "erfarne" lucid dreamere, og egentlig bare diskuterte forskjellige kjemikalier og lignende (mangler bedre ord), for å hjelpe å få lucid oftere. Får lete etter en nybegynner bok jeg da.

Lenke til kommentar

Hadde en syk natt i natt.

Tror jeg drømte sånn 6-8 drømmer, veldig bevisste.

 

Det var ikke så spesielt, men en gang i løpet av natta fikk jeg søvnparalyse. Eksperimenterte litt med det, og prøvde å forholde meg helt rolig. Da fikk jeg en sånn ganske deilig ut-av-kroppen-opplevelse.

 

Klarte ikke å røre kroppen, men når jeg slappa av følte jeg at jeg falt, og så meg selv fra et annet perspektiv. som om jeg forlot kroppen min.

Kan nesten ikke beskrive den sinnsyke atmosfæren, og måten jeg falt nedover på.

Det var veldig digg. Men jeg trodde faktisk jeg lå over hos dama mi, så jeg prøvde hardt å våkne for å ikke skremme henne med den midlertidige lammelsen min, og de rare lydene jeg lager når jeg er i denne tilstanden.

 

Våkna og så meg febrilsk rundt, og kom på at jeg var hjemme! :!:

Så sovna jeg igjen, hadde en laaang drøm, men da jeg våkna hadde det bare gått 4 minutter!

Mye rart som skjedde i natt. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...