Gå til innhold

Lucid dreaming, styre egne drømmer.


Anbefalte innlegg

Takker! Er litt usikker på om det virkelig var en søvnparalyse, da.

Hva er det egentlig? Bare min høyre arm var helt lam, resten av kroppen kunne beveges. Klokken var da 04:29. Lå helt stille og høyre arm var helt død helt til ca. 04:35, og da sov jeg straks igjen.

 

Som nevnt tidligere, har jeg aldri opplevd dette før, og det skjedde nok i dag grunnet mine anstrengelser for å oppnå en LD.

Jeg er skeptisk på om det er søvnparalyse. Det høres mer ut som du har ligget på armen og stengt ut blodet eller noe slikt (se denne linken). Søvnparalyse starter som regel i føttene og jobber seg opp, så at du var lam i en arm og ingen annen plass hørtes rart ut. Opplevde du lyder eller hallusinasjoer mens det skjedde?

 

Hadde en lucid i natten som var!

 

Alle farge rog slikt var mye sterkere, trærne var nydelige og se på.

Prøvde og fly, men det funket dårlig :/

Ah, å stå i en drømmeverden i bevisst tilstand og bare kjenne hvor realistisk alt er er en herlig følelse. Skjønner godt at du ikke klarte å fly da dette ser ut til å være et stort problem i lucide drømmer. Jeg ender som regel bare opp med hodet først i asfalten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er skeptisk på om det er søvnparalyse. Det høres mer ut som du har ligget på armen og stengt ut blodet eller noe slikt (se denne linken). Søvnparalyse starter som regel i føttene og jobber seg opp, så at du var lam i en arm og ingen annen plass hørtes rart ut. Opplevde du lyder eller hallusinasjoer mens det skjedde?

Den linken beskrev helt hvordan jeg opplevde det, til punkt og prikke. Da var det ikke en SP. Takk for hjelpen, Sondre.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig.

 

-----

 

Wow. I natt hadde jeg en opplevelse som aldri før. Jeg fikk FA gang på gang på gang, helt til jeg våknet. Da jeg sovnet skjedde det samme. Dette reperte seg igjen og igjen. Jeg gikk fra å være lucid til å tro jeg hadde våknet, til å innse det fortsatt var en drøm, til å tro jeg våknet igjen, til å igjen bli lucid å innse det var en drøm, til å våkne igjen, og så videre og videre. Bare kaos!

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Takker! Er litt usikker på om det virkelig var en søvnparalyse, da.

Hva er det egentlig? Bare min høyre arm var helt lam, resten av kroppen kunne beveges. Klokken var da 04:29. Lå helt stille og høyre arm var helt død helt til ca. 04:35, og da sov jeg straks igjen.

 

Som nevnt tidligere, har jeg aldri opplevd dette før, og det skjedde nok i dag grunnet mine anstrengelser for å oppnå en LD.

Jeg er skeptisk på om det er søvnparalyse. Det høres mer ut som du har ligget på armen og stengt ut blodet eller noe slikt (se denne linken). Søvnparalyse starter som regel i føttene og jobber seg opp, så at du var lam i en arm og ingen annen plass hørtes rart ut. Opplevde du lyder eller hallusinasjoer mens det skjedde?

 

Hadde en lucid i natten som var!

 

Alle farge rog slikt var mye sterkere, trærne var nydelige og se på.

Prøvde og fly, men det funket dårlig :/

Ah, å stå i en drømmeverden i bevisst tilstand og bare kjenne hvor realistisk alt er er en herlig følelse. Skjønner godt at du ikke klarte å fly da dette ser ut til å være et stort problem i lucide drømmer. Jeg ender som regel bare opp med hodet først i asfalten.

 

 

Jeg holdt på med lucid drømming ganske aktivt før, men nå får jeg det en gang i blant av meg selv. Isåfall, husker at i min første LD så hadde jeg problemer med å fly (greide egentlig bare å tøye tyngdekraften), og har noen få ganger ikke greid det helt. Men som oftest gikk det ganske lett. "Trikset" er å ikke prøve å fysisk begynne å fly. Da blir det ofte - i min erfaring - bare ett hopp. Jeg pleier bare å ta sats ut i lufta, for å så bare la meg selv begynne å sveve. Ved å ikke anstrenge meg i det heletatt. Styr det med sinnet, hvis du forstår hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har enda ikke kommet til det punktet hvor jeg lucid dreamer hver natt/morgen, har egentlig ikke hatt så mange lucid drømmer. Men merker at drømmene mine starter å bli VELDIG mye mer tydeligere, regner med at det er et tegn på at jeg er på riktig vei?

 

Blir noen ganger litt lucid når jeg merker at noe er galt de gangene jeg har de tydelige drømmene, men med en gang jeg har tenkt over det, og blitt lucid i sånn 0,5 sekund så ender jeg bare opp med å drømme normalt igjen.

Lenke til kommentar

Husk å begynne med RCer også, Vycan. Anbefaler spesielt å telle fingre, da det er noe som fungerer ekstremt bra for meg. Teller alltid elleve om jeg drømmer.

 

"Trikset" er å ikke prøve å fysisk begynne å fly. Da blir det ofte - i min erfaring - bare ett hopp. Jeg pleier bare å ta sats ut i lufta, for å så bare la meg selv begynne å sveve. Ved å ikke anstrenge meg i det heletatt. Styr det med sinnet, hvis du forstår hva jeg mener ;)

Ingen dum idé. Skal prøves neste gang jeg får sjansen! Et annet tips er å få bakken til å forsvinne nedover, istedet for at du forsvinner oppover.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

RC står for reality check. Altså en måte du kan sjekke at du drømmer. Vil ikke anbefale å telle fingrene på hånden, da dette krever mye fokusering på den. Dette kan gjøre at drømmen blir uklar og at du våkner opp. Det har hvertfall vært et problem for min del. I stedet så bruker jeg å holde meg for nesen og prøve å puste inn og ut igjennom den. Om du drømmer så kan du puste selv om nesen er blokkert. Fungerer gull for min del. :)

Lenke til kommentar

RC? Står det for recall? Kan begynne å telle fingrer fra nå av, har hittil bare prøvd en WILD-metode.

 

Hvor lang tid brukte du før du fikk til en lucid dream?

Ser du allerede har fått svar. Til senere, når det er striplede linjer under et akronym, kan du holde musepekeren over teksten for å se hva det betyr.

 

Vil ikke anbefale å telle fingrene på hånden, da dette krever mye fokusering på den. Dette kan gjøre at drømmen blir uklar og at du våkner opp. Det har hvertfall vært et problem for min del.

Hm, det hørtes litt motsatt ut av jeg det jeg opplever. Å fokusere på hendene er nemlig et av mange kjente triks for å faktisk holde seg lucid og å telle fingre funker ihvertfall knall for meg.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har hørt med hendene for å forsterke drømmen er å gni de sammen for å skape varme om du skjønner. Har ikke prøvd det selv da men. Kan være at det er forskjellig fra person til person, men jeg har selv opplevd at drømmen "fader" vekk når jeg fokuserer på hendene mine, har hørt andre si dette og. Dette var faktisk et ganske stort problem for meg. :)

Lenke til kommentar

Kanskje litt off topic, men

 

Hadde en helt merkelig drøm i natt! Jeg var i et hus med noen i familien. Plutselig ble jeg så sykt kald på hendene. Jeg klarte nestne ikke bevege fingrene i drømmen, og sa at jeg var så kald. Jeg stakk til badet, skrudde på en sånn en varmevifte og løftet hendende foran den. Det hjalp litt, og jeg ble varmere, men følelsen var fortsatt helt borte. Plutselig våkner jeg opp med at begge hender sover og jeg så vidt klarer å røre på noe som helst!

 

Slang dem uten for senga for å få blodet på plass. Dette pleier å skje 1 gang hver 3. måndte eller noe. Noen som pleier å oppleve det samme?

Lenke til kommentar

Kanskje litt off topic, men

 

Hadde en helt merkelig drøm i natt! Jeg var i et hus med noen i familien. Plutselig ble jeg så sykt kald på hendene. Jeg klarte nestne ikke bevege fingrene i drømmen, og sa at jeg var så kald. Jeg stakk til badet, skrudde på en sånn en varmevifte og løftet hendende foran den. Det hjalp litt, og jeg ble varmere, men følelsen var fortsatt helt borte. Plutselig våkner jeg opp med at begge hender sover og jeg så vidt klarer å røre på noe som helst!

 

Slang dem uten for senga for å få blodet på plass. Dette pleier å skje 1 gang hver 3. måndte eller noe. Noen som pleier å oppleve det samme?

Dette kalles søvnparalyse og er helt ufarlig. Har opplevd det en del selv og kan innrømme at det er ganske skummelt i starten, men når man først er vandt med det blir det mindre skummelt og mer interessant.

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...